حملات متقابل حوثی‌ها و نیروهای ائتلاف در یمن

حوثی‌ها در ادعایی تایید نشده گفتند به تجهیزات آرامکو در جده و برخی فرودگاه‌ها حمله کرده‌اند

حوثی‌ها چند ماه است درصدد فتح مارب هستند-MOHAMMED HUWAIS / AFP

ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی، روز شنبه، ۲۰ نوامبر، اعلام کرد که طی یک عملیات نظامی علیه گروه حوثی‌ها که از سوی حکومت ایران حمایت می‌شوند، به ۱۳ هدف حمله کرده است. خبرگزاری دولتی عربستان سعودی این خبر را به نقل از ائتلاف منتشر کرد. به گفته ائتلاف، این عملیات به زرادخانه‌های تسلیحاتی، سامانه‌های پدافند هوایی، و سامانه‌های ارتباطات پهپادها در استان‌های صنعا، مارب، و صعده حمله کرده است. 

این خبر در پی آن منتشر شد که حوثی‌ها مدعی شدند ۱۴ پهپاد به چند شهر عربستان سعودی، از جمله تجهیزات شرکت نفت آرامکو در جده و فرودگاه آن شهر، شلیک کرده‌اند. سخنگوی نظامی حوثی‌ها روز شنبه در یک نشست خبری که از تلویزیون المسیره حوثی‌ها پخش شد، گفت که آن گروه به اهداف نظامی در ریاض، جده، ابها، جیزان، و نجران هم حمله کرده است. سعودی‌ها هنوز وقوع چنین حملاتی را تایید نکرده‌اند. 

شرکت آرامکو در پاسخ به خبرگزاری رویترز در این مورد، گفت در اسرع وقت پاسخ می‌دهد. 

پرس تی وی، تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، نیز این خبر را گزارش داد و مدعی شد که «ارتش یمن» (اصطلاحی که رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران با آن از حوثی‌ها یاد می‌کنند) دست به «عملیات نظامی گسترده‌ای درون خاک عربستان سعودی زده است» که در آن علاوه بر آرامکو، پایگاه هوایی ملک خالد نیز هدف گرفته شده است.

نکته عجیب اما آن است که سخنگوی حوثی‌ها در سخنان خود می‌گوید به فرودگاه «ملک عبدالله» در جده حمله کرده است، در حالی که اسم فرودگاه جده «ملک عبدالعزیز» است. در ضمن، هم المسیره و هم پرس تی وی، به اشتباه پایگاه هوایی ملک خالد را نزدیک ریاض، پایتخت عربستان سعودی، اعلام کردند، در حالی که این پایگاه واقع در جنوب غرب آن کشور است. پایگاه ملک خالد در استان عصیر و در نزدیکی شهر خمیس مشیط، چهارمین شهر بزرگ عربستان سعودی، قرار دارد و از مهم‌ترین فرودگاه‌های نظامی منطقه محسوب می‌شود. 

سخنگوی حوثی‌ها گفت:‌ «نیروهای مسلح با کمک خدای متعال افزایش حملات را با افزایش حملات متقابل پاسخ می‌دهند، تا زمانی که تهاجم متوقف شود و حصر برداشته شود.»

منظور او از «حصر»، ممنوعیت پرواز به فرودگاه صنعا است که از سوی ائتلاف عربی تحمیل می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ائتلاف تحت رهبری ریاض، از سال ۲۰۱۵ و در پاسخ به قدرت گرفتن حوثی‌ها در صنعا، پایتخت یمن، که سال پیش از آن صورت گرفته بود، دست به دخالت نظامی در یمن زد تا از دولت قانونی آن کشور به رهبری رئیس‌جمهوری عبدربه منصور هادی، دفاع کند. با گذشت چندین سال، این جنگ همچنان ادامه دارد و منجر به درگرفتن بزرگترین بحران انسانی جهان در یمن شده است. حوثی‌ها که از ایران کمک مالی و نظامی می‌گیرند، دست به حملات مکرر موشکی و پهپادی به خاک عربستان سعودی زده‌اند. پالایشگاه آرامکو در جده در سال ۲۰۱۷ کار خود را متوقف کرده است، اما یک کارخانه تولید محصولات نفتی در آن شهر هست که حوثی‌ها در ماه مارس به آن حمله کردند. 

در ماه‌های اخیر، سازمان ملل و آمریکا کوشیده‌اند آتش‌بسی در جنگ یمن پدید آورند، اما آن تلاش‌ها به جایی نرسیده است. محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران، نیز طرحی برای آتش‌بس داشت و در این زمینه به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و وزیر دفاع آن کشور، نیز نامه‌نگاری کرد، اما آن اقدام او به جایی نرسید.

جنگ یمن از موضوعات اصلی مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد دانسته می‌شود که چهار دور آن در مرحله اولیه برگزار شده است و دور بعدی‌اش نیز قرار است به‌زودی برگزار شود.

حوثی‌ها چند ماه است درصدد فتح مارب هستند؛ آخرین شهر مهم شمال کشور که هنوز در اختیار دولت قانونی یمن است. این نیروهای مورد حمایت ایران در چند نقطه دیگر یمن نیز عملیات می‌کنند. این گروه اسلام‌گرا که ریشه در جریانات قبیله‌ای شمال یمن دارد، هم‌اکنون کنترل بیشتر مناطق شمالی کشور را در اختیار دارد، اما موفق به فتح مارب نشده است. 

گروه تروریستی داعش هم در جنگ داخلی یمن حضور داشته است و به تمام طرفین آن حمله کرده است؛ از جمله به حوثی‌ها، به نیروهای رئیس‌جمهوری سابق علی عبدالله صالح‌ (که در سال ۲۰۱۷ به دستور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، کشته شد)، دولت یمن، و ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی. 

تعداد دقیق کشته‌شدگان جنگ یمن معلوم نیست و محاسبه آن دشوار است. «پروژه داده‌های مکان‌ها و رویدادهای تخاصم‌های مسلحانه» (آکلد) که در آمریکا مستقر است، در اکتبر ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۰ هزار کشته در حملات مستقیم نظامی را ثبت کرده بود که ۱۲ هزار نفرشان شهروندان غیرنظامی بودند. سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۳ هزار کشته داشت و تا کنون، دومین سال مرگبار جنگ محسوب می‌شود. 

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، اخیرا در نشست «دیالوگ منامه» در بحرین سخنرانی کرد و به متحدان سنتی آمریکا در خاورمیانه اطمینان خاطر داد که واشنگتن همچنان به منطقه خاورمیانه متعهد است. آقای آستین گفت متوجه این نگرانی هست که بعضی‌ها فکر می‌کنند آمریکا فقط متمرکز بر چین است، و تاکید کرد: «بگذارید روشن بگویم: تعهد آمریکا به امنیت در خاورمیانه قوی و حتمی است.»

آقای آستین گفت، واشنگتن در عین آن که می‌کوشد برجام را احیا کند، متعهد به مقابله با اقدامات حکومت ایران در منطقه نیز هست. او گفت:‌ «ما همچنان متعهد به حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای هستیم. اما اگر ایران حاضر به مذاکرات جدی نباشد، به سایر گزینه‌های لازم برای حفظ امنیت آمریکا نیز خواهیم پرداخت.»

دیگر اقدام حوثی‌ها که در روزهای گذشته باعث اعتراضات بسیار شده است، حمله آنان به ساختمان سفارت آمریکا در صنعا و گروگان گرفتن کارمندان محلی است. آمریکا مدت‌ها است سفارت خود را تخلیه کرده است، اما آن ساختمان قانونا هنوز متعلق به واشنگتن است و برخی کارمندان محلی در آن‌جا کار می‌کردند.

شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای «به قوی‌ترین لحن»‌ اقدام حوثی‌ها را محکوم کرد و تاکید ورزید: «اعضای شورای امنیت فراخوان به خروج فوری تمامی عناصر حوثی از این ساختمان می‌دهند. اعضای شورای امنیت خواهان آزادی بلافاصله و امن تمامی افرادی‌اند که هنوز در حبس هستند.»

بریتانیا نیز روز شنبه با صدور بیانیه‌ای، اعلامیه شورای امنیت را یادآوری کرد و افزود:‌ «ما خواهان بازگشت بلافاصله کارمندان آمریکا به خانواده‌هاشان و پایان آزار و اذیت و محدود کردن حرکت کارمندان سفارتخانه هستیم. ما از حوثی‌ها می‌خواهیم بلافاصله این ساختمان را ترک کنند و تمامی املاک مصادره‌شده را بازپس دهند.»

بیشتر از جهان