فرانسه به ایران هشدار داد با موضع «ساختگی» وارد مذاکرات برجام نشود

وزیر خارجه فرانسه: اگر این مذاکرات ساختگی باشد، آنگاه ما باید برجام را پوچ تلقی کنیم

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه-ATTILA KISBENEDEK / AFP

یک روز پس از آن که پاریس از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست یک «پیام قوی» به تهران ارسال کند، وزیر امور خارجه فرانسه به ایران هشدار داد با رویکرد و موضع «ساختگی» وارد مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نشود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژان ایو لودریان در گفت‌وگو با روزنامه لوموند که گزارش آن روز جمعه منتشر شد، با بیان این که پاریس می‌خواهد بداند آیا مذاکرات از همان جایی که در ماه ژوئن متوقف شد ازسر گرفته خواهد شد یا نه، گفت «اگر این مذاکرات ساختگی باشد، آنگاه ما باید برجام را پوچ تلقی کنیم.»

وی گفت «ایالات متحده آماده بازگشت به مذاکرات از همان جایی که در ژوئن رها شد است، به‌طوری که بتوانند به‌سرعت به نتیجه برسند. ما از بیست و نهم (نوامبر) و روزهای بعد از آن ارزیابی خواهیم کرد که آیا این نیت و قصد طرف ایرانی نیز هست یا خیر.»

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه پیشتر در روز پنجشنبه گزارش جدید فصلی آژانس بین‌آلمللی انرژی اتمی را، که چند روز پیش از نشست هفته آینده شورای حکام منتشر شده، «فوق‌العاده نگران‌کننده» دانست و از ایران خواست بدون تاخیر تمام تعهدات و تکالیف خود را در برجام اجرا کند.

وی که در یک نشست خبری در پاریس با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد افزود، شورای حکام آژانس در نشست ۲۴ نوامبر خود باید در این زمینه برای ارسال یک «پیام قوی» به ایران کمک کند؛ اما توضیح بیشتری درباره این که منظور او از این پیام قوی چیست ارائه نداد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در جدیدترین گزارش فصلی خود از افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی ایران در تناقض با برجام، و همچنین عدم دسترسی بازسان این نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد به مرکز ساخت قطعات سانتریفیوژ در کرج، تسا، ابراز نگرانی کرد.

وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، از آژانس خواست از هرگونه به گفته او «سیاسی‌کاری» پرهیز کند. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز جمعه همین موضع را تکرار کرد.

وی گفت، هرگونه موضع‌گیری مقام‌ها و نهادهای سیاسی کشورهای مختلف با هدف تأثیرگذاری بر رفتار آژانس، خدشه به حیثیت فنی و تخصصی آن قلمداد شده و استفاده ابزاری از ظرفیت این نهاد بین‌المللی مشروعیت بین‌المللی اقدام‌های آن را زیر سئوال می‌برد.

ایران و ایالات متحده اوایل امسال با هدف بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از برجام، مذاکرات غیرمستقیمی را در وین با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای برجام برگزار کردند که پس از شش دور در خرداد ماه متوقف شد و قرار است دور هفتم آن هشتم آذر ماه برگزار شود.