احتمال دارد بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ شرکت نکند

در صورت نامزدی دوباره رئیس‌جمهور سابق، بسیاری از قانون‌گذاران در خفا، شکست هریس از دونالد ترامپ را محتمل دانسته‌اند

بایدن از کاهش محبوبیت خود در نظرخواهی‌ها و جنجال در مورد احتمال پیروزی‌اش در انتخابات مایوس نشده است-Alex Wong/Getty Images/AFP

اعضای حلقه داخلی دموکرات‌ها در مورد احتمال شرکت جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال  ۲۰۲۴ ابراز تردید کرده‌اند.

از تورم و درگیری‌های درون حزبی گرفته تا خروج از افغانستان و خستگی از کووید، یک رشته‌چالش‌ها در ترکیب با یکدیگر میزان محبوبیت بایدن را به پایین‌ترین سطح از هنگام تحلیف در ژانویه کشانده است.

بنا به انبوه نظرخواهی‌های موسسه «فایو ترتی‌اِیت» (FiveThirtyEight)، میزان مخالفت با بایدن ۵۱.۱ درصد است؛ در حالی که ۴۲.۹ درصد تلاش‌های او به عنوان رئیس‌جمهور را تایید می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن که در روز انتخابات ۲۰۲۴، هشتادویک ساله خواهد شد، علنا تاکید کرده است که برای دومین دوره کاخ سفید تلاش خواهد شد.

اما یکی از دستیاران او که در کارزار ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ شرکت داشته، به نشریه «هیل» گفته است که منطق پیروزی او دیگر توجیهی ندارد.

«در انتخابات گذشته، قابل انتخاب بودن عامل شماره ۱ بود؛ به همین دلیل جو بایدن در انتخابات مقدماتی پیروز شد. این احتمال وجود دارد که بگویند: «اوه! این بار دوباره ترامپ است؛ ما باید دوباره بایدن را داشته باشیم.»

«اما اگر شاخص محبوبیت بایدن در این سطح بماند، اگر ما یک چرخه (انتخابات) میان‌دوره‌ای مشکل داشته باشیم، اگر او نتواند برنامه‌اش را کامل اجرا کند، آیا همچنان یک نامزد قابل انتخاب تلقی می‌شود؟» 

اغلب دموکرات‌ها از اظهارنظر علنی در مورد شانس انتخاب مجدد بایدن اکراه دارند.

اما در هفته جاری، مشاوران کامالا هریس به شبکه سی‌ان‌ان گفتند که معاون رئیس‌جمهور از فقدان شفافیت در مورد نقش خود و اینکه کاخ سفید به اندازه کافی در مورد دور انتخابات سال ۲۰۲۴ تدارک نمی‌بیند، دلسرد است.

در صورت نامزدی دوباره رئیس‌جمهور سابق، بسیاری از قانون‌گذاران در خفا، شکست هریس از دونالد ترامپ را محتمل دانسته‌اند.

یکی دیگر از دستیاران انتخاباتی سابق بایدن که نخواست نامش فاش شود، به نشریه هیل گفت: «او به‌طور خصوصی به مردم گفته است که قصد دارد در کارزار انتخابات شرکت کند. ما برای آن آماده‌ایم. بی‌اعتنایی او به شایعات معروف است.»

جوئل پِین، یکی دیگر از دست اندکاران حزب دموکرات، گفته است که هسته حزب به کسی که بخواهد نامزدی بایدن را به چالش بکشد، به دیده مثبت نمی‌نگرد.

پین به نشریه هیل گفت: «نمی‌توانم تصور کنم هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات ۲۰۲۴ از حزب دموکرات بخواهد پا را از حد خود فراتر بگذارد.»

«سیاست‌های حزب دموکرات که از قلب آمریکای سیاه می‌گذرد، با کسی که تصور شود می‌خواهد از رئیس‌جمهور یا معاون رئیس‌جمهور جلو بزند، مهربان نیست.»

به‌نظر می‌رسد بایدن از کاهش محبوبیت خود در نظرخواهی‌ها و جنجال در مورد احتمال پیروزی‌اش در انتخابات مایوس نشده است. او هفته جاری برای تبلیغ لایحه زیرساختی یک تریلیون دلاری‌اش که هفته گذشته با حمایت اعضا هردوی حزب کنگره امضا کرد، از چند ایالت آمریکا دیدار می‌کند. 

© The Independent

بیشتر از جهان