«ابنیه تاریخی شهر اصفهان طی دو دهه آینده از بین خواهد رفت»

نائب رئیس شورای شهر اصفهان: بنیاد مسجد شیخ لطف‌الله از ریشه در حال نابودی است

آثار باستانی اصفهان رو به ویرانی است - عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

نائب رئیس شورای شهر اصفهان با اشاره به مشکلات شهر اصفهان از جمله فرونشست زمین، اظهار داشت ابنیه تاریخی شهر اصفهان متأسفانه بر اساس نظر کارشناسان طی دو دهه آینده از بین خواهد رفت.

به گزارش مهر، ابوالفضل قربانی در جلسه مشترک اعضای شورای شهر اصفهان و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت علی‌رغم اینکه اصفهان شهری تاریخی و هنری است و صنایع‌دستی اصفهان می‌تواند اقتصاد بخشی از کشور را در دست بگیرد، اما یک موزه قابل اعتنا در این شهر نداریم.

در همین رابطه، پیش‌تر محمدحسین مقتضی، استاد کاشی‌کاری سنتی، با بیان اینکه مسجد شیخ لطف‌الله در میدان نقش‌جهان اصفهان «سرطان» گرفته است، در باره خطر تخریب این بنا هشدار داد و گفت: «محراب مسجد که در دنیا بی‌نظیر است، از وسط ترک خورده است و آجرهای دیواره‌های پیرامونی مسجد خیس‌خورده و مقداری از آن‌ها ریخته‌اند.»

مقتضی با انتقاد از «بی‌تفاوتی» مسئولان استان اصفهان از استاندار گرفته تا شهردار و اداره میراث فرهنگی، به وضعیت این مسجد تاریخی گفت: «بنیاد مسجد شیخ لطف‌الله از ریشه در حال نابودی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، در حالی که اصفهان به عنوان یک شهر تاریخی در جهان شناخته می‌شود، علی صالحی، سخنگوی شورای شهر اصفهان خواستار باز تعریف اصفهان به عنوان یک مقصد گردشگری زیارتی شد و گفت: حرم حضرت زینب بنت موسی ظرفیت جدیدی در اصفهان است. از این مکان مسیری هم برای پیاده‌روی اربعین ایجاد شده است لذا این مکان می‌تواند برای ایام حج هم به عنوان یکی از محل‌های گردشگری اسلامی دیده شود.

در شرایطی که میراث فرهنگی در کشورهای دیگر مورد احترام است و ارزشمند شناخته و تلاش می‌شود برای آیندگان محفوظ بماند، در ایران هر روز خبر از تخریب بنایی تاریخی، هنری، معنوی یا فرهنگی به گوش می‌‌رسد.

اصفهان یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران است. وقتی از اصفهان و جذابیت‌های گردشگری آن سخن به میان می‌آید، همه از سی و سه پل، پل خواجو و میدان نقش‌جهان حرف می‌زنند.