جلفا؛ یکی از خاطره‌انگیزترین محله‌های اصفهان

از جلفا چهره‌های ماندگاری در سپهر فرهنگ و هنر و صنعت اصفهان درخشیده‌اند

اصفهان یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران است. وقتی از اصفهان و جذابیت‌های گردشگری آن سخن به میان می‌آید، همه از سی‌وسه پل، پل خواجو و میدان نقش‌جهان حرف می‌زنند اما برای کسانی که اصفهان را بهتر می‌شناسند، محله جلفا یکی از جذاب‌ترین مکان‌های این شهر قدیمی است.

جلفا از محله‌های مشهور شهر اصفهان است؛ محله‌ای تاریخی که از حدود ۴۰۰ سال پیش یعنی دوران شاه‌عباس صفوی، سه هزار خانواده ارمنی در پی کوچی اجباری آنجا ساکن شدند و یکی از زیباترین گوشه‌های اصفهان را ساختند که هم‌ چشم نواز و هم دلنشین است.

حمام‌های متعدد، چند کاروانسرا، بازاری بزرگ و یک میدان مربع شکل جلفا را به شهرکی دنج و زیبا مبدل کرد که بعدها بافت قدیمی و دست‌نخورده و کوچه‌های سنگ‌فرش شده آن با کافه‌ها و رستوران‌های جذاب و وسوسه انگیزش، برای هرکس که به این منطقه آمد، خاطره‌ای تکرارناشدنی شد و کوچه‌ها و خیابان‌ها از همان ابتدای ورود به جلفا چشم بیننده را می‌گیرند؛ کوچه‌هایی پر پیچ‌وتاب و قدیمی که در کنار درختان بلندبالا ترکیبی جذاب ساخته‌اند.

عکس از ایندیپندنت فارسی

کافه‌های دنج با نمای جذاب و گلدان‌های زیبا، زینت‌بخش کوچه‌های جلفا شده‌اند و بوی چوب صندلی‌ها هوش از سر می‌پراند و طنین موسیقی و بوی مست‌کننده قهوه رهگذران را وادار می‌کنند دقایقی را آنجا سپری کنند.

شب‌گردی در جلفا هم حال و هوای دیگری دارد و شما را بسیار به وجد خواهد آورد. بوتیک‌ها و مغازه‌های شیک و آنچنانی، مراکز خرید متنوع و مدارس موسیقی و البته آرامش و نظم خاص، جلفا را به یکی از رمانتیک‌ترین نقاط ایران مبدل کرده است. مکانی که به خصوص برای جوانان و دلدادگان بسیار پرکشش است.

به‌صورت کلی، پنج محله با نام‌های میدان بزرگ، میدان کوچک، چهارسو، قاراکل و هاکوپجان با شکل و شمایلی خاص خود در زمان شاه‌عباس اول شکل گرفتند که اکنون جلفای قدیم نامیده می‌شوند.

میدان جلفا از دیدنی‌های اصفهان است که در بخش جنوبی رودخانه زاینده‌رود قرار دارد. کلیساهای وانک، بیت‌اللحم و مریم نیز در این میدان واقع‌اند. وسط میدان، سردیس زاون قوکاسیان، فیلمساز و منتقد سینما، نصب شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این محله، ۱۱ کلیسای خشتی و با معماری سنتی ایرانی بنا شده‌اند که از دلایل مهم جذابیت جلفا به شمار می‌روند. از میان این کلیساها، کلیسای وانک، مجموعه کلیسای مریم و هاکوپ و کلیسای بیت‌اللحم معروف‌ترین‌اند.

کلیسای وانک را می‌توان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین کلیساهای جلفا به‌حساب آورد که از آن با نام کلیسای جامع ارامنه اصفهان هم یاد می‌شود. این کلیسا در زمان شاه‌عباس دوم و بر اساس معماری کلیسای سنت استپانوس در جلفای آذربایجان ساخته شد که گنبدی عظیم و دیواره‌ها و طاق‌های بلندی دارد.

مجسمه‌ای که روبه‌روی کلیسای وانک و کنار حوض باصفای آن قرار دارد، تندیس اسقف کاساراتسی، ساخته زاون آیوازیان، مجسمه‌ساز ارمنی، است. او کسی است که اولین چاپخانه را در ایران بنا نهاد.

قدمت کلیسای بیت‌اللحم هم به دوران صفوی می‌رسد و سال ۱۶۲۸ میلادی بنا شده است. این کلیسا در نزدیکی میدان جلفا اصفهان و کنار دو کلیسای هاکوپ و مریم مقدس واقع است.

هاکوپ یا یعقوب مقدس، اولین و قدیمی‌ترین کلیسای محله جلفای اصفهان است که در تاریخ ۱۶۰۷ میلادی بنا نهاده شد و ارمنی‌ها به‌محض ورود به اصفهان آن را ساختند اما چون  کوچک بود و پاسخگوی نیاز همه ارمنی‌های ساکن نبود، در سال ۱۶۱۳ میلادی، کلیسای مریم مقدس کنار آن ساخته شد. هم‌اکنون کلیسای هاکوپ در داخل کلیسای مریم مقدس قرار دارد.

عکس از ایندیپندنت فارسی

از جلفا چهره‌های ماندگاری در سپهر فرهنگ و هنر و صنعت اصفهان درخشیده‌اند که هرکدام نامی ماندگار در تاریخ این شهرند: میرزا ملکم خان، روزنامه‌نگار و سیاستمدار معروف دوره قاجار، هوهانس لازاریان، جواهرساز معروف که تحت حمایت کاترین کبیر بود و یوهان فون لامپی، نقاش معروف، آربی آوانسیان، کارگردان معروف سینما و تئاتر، کارو لوکاس قوکاسیان، پدر علم روباتیک ایران، سُمبات دِرکیورغیان و یرواند نهاپتیان، نقاشان معروف و از پایه‌گذاران سبک آبرنگ در ایران، هوهانس آبکاریان معروف به یحیی خان تارساز، لِوون میناسیان، نویسنده و هنرمند، میناس مگردیچ پادگرهانیان ملقب به استاد میناس که اولین عکاسخانه اصفهان را بنا گذاشت، مارکار گالستیانس معروف به الگال معمار و معمار بنای «پستخانه مرکزی تهران» و «ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه»، آرامائیس آقامالیان، کارگردان تئاتر و سینما، اما آبراهامیان مجسمه‌ساز، یسایی شاهیجانیان، نگارگر و مینیاتوریست، هرانت مارکاریان، سیاستمدار و رئیس حزب فدراسیون انقلابی ارمنی ارمنستان از جمله مشاهیر ارمنی‌اند که در این محله قدیمی به دنیا آمدند یا زندگی کردند.

خیابان‌گردی در جلفا انسان را شیفته می‌کند. آرامش‌بخش است و اصفهان را در کنار دیگر دیدنی‌های آن، در میان شهرهای ایران یگانه‌ای بی‌نظیر کرده است.

بیشتر از سفر