نگرانی از پیداشدن ویروس آبله در آزمایشگاهی در آمریکا

بیماری آبله در قرن بیستم جان ۳۰۰ میلیون نفر را گرفت

تنها دو مخزن مجاز از ذخایر ویروس واریولا در جهان وجود دارد؛ یکی مخزن در آتلانتا و دیگری در روسیه-canva

پیدا شدن نمونه‌های ویروس آبله در آزمایشگاهی در آمریکا باعث بروز نگرانی‌هایی شده است.

آژانس بهداشت آمریکا روز پنجشنبه، ۱۸ نوامبر، اعلام کرد که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در حال بررسی کشف لوله‌های آزمایشگاهی (ویال‌) در یک آزمایشگاه در پنسیلوانیاست که روی آن‌ها برچسب «آبله» خورده است.

بلسی گونزالس، سخنگوی C.D.C گفت: «ویال‌های منجمد به طور اتفاقی توسط یک کارگر آزمایشگاه هنگام تمیز کردن فریزر در تأسیساتی که تحقیقات واکسن را در پنسیلوانیا انجام می‌داد، کشف شدند. وی افزود که C.D.C در حال همکاری با مقامات قانونی برای بررسی ویال‌ها است. آژانس می‌گوید که این نمونه‌ها دست‌نخورده به نظر می‌رسند.»

به گزارش نیویورک تایمز هنوز اعلام نشده که این آزمایشگاه در کدام قسمت از پنسیلوانیا واقع شده و یا چه تعداد از این نمونه‌های حاوی ویروس کشف شده است.

یکی از سخنگویان دپارتمان بهداشت پنسیلوانیا اعلام کرده است که تعداد لوله‌های آزمایش کشف شده اندک است و آن‌ها در یکی از تاسیسات Merck در مونتگومری در خارج از فیلادلفیا یافت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سخنگو همچنین افزود که در کل تعداد ۱۵ ویال مشکوک کشف شده که روی ۵ عدد از آن‌ها برچسب آبله و روی ۱۰ عدد دیگر برچسب واکسن خورده است.

آبله یک بیماری عفونی ناشی از ویروس واریولا است که برای قرن‌ها شیوعی ویرانگر داشت و طبق گزارش C.D.C از هر ۱۰ مورد ابتلا، سه مورد منجر به مرگ می‌شد.

علائم این بیماری شامل تب بسیار بالا و عوارض پوستی پیش‌رونده و تاول‌دار است. گفته می‌شود که این ویروس در قرن بیستم جان ۳۰۰ میلیون نفر را گرفت.

آژانس بهداشت آمریکا اعلام کرده است که در صورت شیوع مجدد این ویروس به تعداد کافی واکسن برای واکسینه کردن تمام مردم ایالات‌متحده موجود است. 

آخرین شیوع طبیعی آبله در آمریکا در سال ۱۹۴۹ بوده و آخرین مورد ابتلای طبیعی به آبله در جهان در سال ۱۹۷۷ در سومالی رخ داده است. واکسن آبله در سال ۱۷۹۶ توسط ادوارد جنر و با استفاده از «مایه زنی ویروس آبلهٔ گاوی» ساخته شد. این روش ایمن‌سازی پایه ساخت بسیاری از واکسن‌های بعدی شد. 

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت دو مخزن مجاز از ذخایر ویروس واریولا وجود دارد؛ یکی مخزن C.D.C در آتلانتا و دیگری در یک مرکز تحقیقاتی در روسیه.

آژانس بهداشت ایالات‌متحده می‌گوید که تحقیقات آبله در آمریکا بر توسعه واکسن‌ها، داروها و آزمایش‌های تشخیصی برای محافظت از مردم در برابر آبله در صورت استفاده از آن برای بیوتروریسم متمرکز است.

در این سال‌ها بحث‌های ادامه‌داری در باره اینکه آیا دولت‌ها باید نمونه‌های ویروسی را حفظ کنند یا تمام نسخه‌های شناخته شده ویروس را نابود کنند، وجود داشته است.