سنجاب‌های آلوده، طاعون را در ایالت کلرادو شیوع داده‌اند

این سنجاب‌ها منجر به مرگ یک نوجوان در مغولستان شده‌اند

سنجابی متمرکز بر آذوقه‌ای که در دست دارد و مردد به ادامه مسیر بر شاخه درخت ( عکس آٰرشیویست)  - PIXABAY

«مرگ سیاه» به ایالت کلرادوی آمریکا بازگشته است.

 برای نخستین بار در پنج سال گذشته، یک سمور طاعون را به فردی در این ایالت منتقل کرده است.

این واقعه در حالی رخ داده است که طاعون یک پسربچه ۱۵ ساله را در مغولستان از پای درآورده است. او پس از صرف گوشت مارموت که نوعی سمور کوهی است، به این بیماری مبتلا شد.

در این میان، سازمان بهداشت جهانی با «دقت» بر چین نظارت می‌کند. چین به منظور جلوگیری از اشاعه طاعون مرگبار، یک چوپان را در منطقه مرزی با مغولستان در قرنطینه قرار داده است. 

در سال‌های اخیر «مرگ سیاه» که در قرون وسطی (میلیون‌ها نفر را) در اروپا و خاورمیانه از میان برد، بار دیگر سر بلند کرده است. سازمان بهداشت جهانی طاعون را در رده بیماری‌هایی قرار داده است که مجددا بازگشته است و سالیانه بین هزار تا ۲ هزار نفر را هلاک می‌کند.  

همه ساله در ایالات متحده بین ۱ تا ۱۷ مورد طاعون شناسایی می‌شود. بنا به گزارش مرکز پیشگیری از بیماری‌های واگیردار در آمریکا، در سال ۲۰۱۵ چهار نفر در این کشور بر اثر ابتلا به طاعون درگذشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته اداره محیط زیست و بهداشت عمومی کلرادو، تازه‌ترین مورد آن، هفته گذشته در ناحیه جفرسون از یک سنجاب آلوده به ویروس به انسان سرایت کرده است. 

دکتر جنیفر هاوس، دامپزشک در اداره بهداشت عمومی، می‌گوید: «موارد ابتلا به طاعون از سال‌های ۱۹۴۰ در کلرادو شناسایی شده است. بیشتر سال‌ها، گزارش‌هایی حاکی از ابتلای جانوران جونده نااهلی به طاعون بوده است.» 

«در بیشتر موارد، ابتلا در فصل تابستان رخ داده است، اما درسال‌های اخیر این بیماری در تمام طول سال نیز مشاهده شده و به دیگر وحوش و حتی سگ و گربه‌های خانگی نیز سرایت کرده است.»

در پی تشخیص وجود طاعون در یک سمور در ناحیه جفرسون در هفته گذشته، اداره محیط زیست و بهداشت عمومی به ساکنان این ناحیه یادآوری می‌کند که موارد طاعون در این فصل سال نامعمول نیست، اما خطر ابتلا به آن با رعایت اقداماتی ساده می‌تواند به حداقل کاش یابد. 

ـ اداره محیط زیست و بهداشت عمومی کلرادو (@سی دی پی اچ ای)

با وجود آن که مورد دیگری از طاعون در این منطقه مشاهده نشده است، اما کارشناسان بهداشت به ساکنان این ناحیه هشدار داده‌اند که در این فصل سال که احتمال ابتلا به طاعون بیشتر است، محتاط باشند. هیچ واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به طاعون وجود ندارد، اما تجویز آنتی بیوتیک در مراحل اولیه ابتلا، در درمان بیماری (هم در انسان و هم در حیوان) موثر است. عوارض طاعون شامل تب، سردرد، لرز، ضعف، و درد در ناحیه غدد لنفاوی است.  

اداره بهداشت تایید کرد که بیمار که اکنون بهبود یافته است، مبتلا به طاعون از نوع خونی آن بوده که واگیر ندارد.

اداره بهداشت عمومی در بیانیه‌ای گفت: «این بیماری معمولا از گاز کنه آلوده سرایت می‌کند، اما بافت‌های بدن، مایعات و ترشحات تنفسی حیوانات مبتلا نیز می‌تواند عامل سرایت طاعون باشد.»

وزارت بهداشت مغولستان گفته است که به دنبال صرف گوشت مارموت مبتلا توسط یک نوجوان، نوع دیگری از طاعون در این کشور شیوع یافته است. نوجوان مزبور روز یکشنبه بر اثر عوارض بیماری درگذشت.

وزارت بهداشت مغولستان ۱۵ نفر را که با بیمار در ناحیه «تورگوگ» در ایالت «گُبی آلتی» در تماس بودند، به مدت یک هفته در قرنطینه قرار داد.

هفته گذشته، مارگرت هریس، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، گفت که آن نهاد موارد ابتلا به طاعون در چین را زیر نظر دارد.

خانم هریس در یک کنفرانس خبری در فضای مجازی گفت: «این جریان به خوبی مدیریت می‌شود.»

«در حال حاضر، ما این روند را خطرناک تلقی نمی‌کنیم، اما آن را به دقت تحت نظر داریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان