نیویورک تایمز: حمله به پایگاه التنف، واکنش ایران به حمله‌های اسرائیل در سوریه بود

«احتمالا به‌منظور جلوگیری از توقف مذاکرات احیای برجام که قرار است به‌زودی از سر گرفته شود، مقام‌های آمریکایی تمایلی به افشای جزئیات بیشتر این حمله نداشتند»

حمله هوایی اسرائیل به هدف‌های نظامی مرتبط با ایران در سوریه (تصویر آرشیوی)-  حساب توییتر خبرگزاری رسمی سوریه (@SanaAjel)

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز به نقل از هشت مقام آمریکایی و اسرائیلی که نامشان را فاش نکرده، نوشته است حمله پهپادی ماه گذشته به پایگاه نظامی التنف، محل استقرار نیروهای آمریکایی در جنوب سوریه، را ایرانی‌ها در تلافی حملات هوایی اسرائیل به سوریه انجام داده‌اند. 

پیش‌تر گزارش‌هایی درمورد حمله پهپادی به پایگاه التنف سوریه در ۲۸ مهرماه (۲۰ اکتبر) منتشر شده و مقام‌های آمریکایی گفته بودند که ایران پشت این حمله قرار داشت. در آن حمله هیچ‌یک از نیروهای آمریکایی مستقر در  پایگاه کشته یا زخمی نشدند.

نیویورک‌تایمز در گزارشی که روز پنجشنبه، ۲۷ آبان‌ماه منتشر کرد، این حمله پهپادی را نخستین مورد حمله نظامی ایران علیه ایالات متحده در پاسخ به حمله اسرائیل عنوان می‌کند و آن را تشدید جنگ سایه میان ایران و اسرائیل می‌داند که خطرهای جدیدی را دربرابر نیروهای آمریکایی در خاورمیانه قرار می‌دهد.

در حمله به پایگاه التنف سوریه، پنج پهپاد به‌اصطلاح «انتحاری» به‌کار گرفته شده بود و ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آن را یک حمله «عمدی و هماهنگ» خواند. به گفته یک مقام ارشد نظامی ایالات متحده، تنها دو فروند از این پنج پهپاد در برخورد با هدف منفجر شدند، اما همه آن‌ها «با قصد آشکار برای کشتار» با گلوله‌های فلزی و ترکش‌ پر شده بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مقام‌هایی که با نیویورک‌تایمز گفت‌‌وگو کرده‌اند، ۲۰۰ نیروی آمریکایی با وظیفه اصلی آموزش شبه‌نظامیان سوری برای مبارزه با داعش، در التنف مستقرند و اکثر آن‌ها چند ساعت قبل از حمله، درپی دریافت اطلاعات از سرویس اطلاعاتی اسرائیل، از پایگاه تخلیه شده بودند.

پایگاه التنف در جاده‌ای واقع شده است که یک حلقه ارتباطی حیاتی برای نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. این جاده در مسیر استراتژیکی قرار دارد که ازطریق عراق و سوریه، این نیروها را از تهران به جنوب لبنان و سرانجام مرز اسرائیل می‌رساند.

مقام‌های آمریکایی معتقدند که ایران ضمن تامین تجهیزات مورد نیاز، هدایت نیروهای نیابتی خود را برای انجام این حمله برعهده داشته است. 

به گزارش نیویورک‌تایمز، احتمالا به‌منظور جلوگیری از توقف مذاکرات احیای برجام که قرار است به‌زودی از سر گرفته شود، مقام‌های آمریکایی تمایلی به افشای جزئیات بیشتر این حمله نداشتند و سخنگوی پنتاگون نیز از متهم کردن علنی ایران خودداری کرد. 

با این حال، مقام‌های اطلاعاتی اسرائیل و ایالات متحده گفته‌اند اطلاعاتی در اختیار دارند که نشان می دهد ایران پشت این عملیات بوده است. از آنجایی که سه فروند از پهپادهای به‌کار گرفته‌شده برای حمله منفجر نشده بودند، مقام‌های آمریکایی توانستند با بررسی آن‌ها، مشخص کنند که این پهپادها از همان فناوری مورد استفاده هواپیماهای بدون سرنشین شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق، بهره می‌برند.

جمهوری اسلامی ایران مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است، اما بسیاری از رسانه‌های خبری نزدیک‌به حکومت ایران، آن را به‌عنوان «مقاومت» درمقابل آمریکا تحسین کرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که پس از حمله‌ ماه گذشته اسرائیل به پایگاه هوایی «تی۴» سوریه، محل حضور عمده نیروهای نظامی ایران و حزب‌الله لبنان، همچنین حمله به مواضع نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی در استان حمص سوریه و دیگر حمله‌های مشابه، ایرانی‌ها از ترس انتقام‌جویی، تمایلی به حمله به اسرائیل نداشتند، بنابراین تصمیم گرفتند که به آمریکایی‌ها حمله کنند. به گفته یک مقام آمریکایی، ایرانی‌ها می‌خواستند که از رویارویی مستقیم با نیروهای آمریکایی‌ اجتناب کنند، اما خطر بزرگ حمله پهپادی به التنف را پذیرفتند که ممکن بود درصورت کشته‌شدن سربازان آمریکایی، واکنش نظامی آن کشور را درپی داشته باشد.

دو مقام ارشد آمریکایی نیز به نیویورک‌تایمز گفتند که ایران احتمالا بر این باور بوده است که حمله پهپادی به عنوان ابتکار عمل شبه‌نظامیان تلقی خواهد شد، نه ایران.