کشف یک مشتری داغ با هیکلی دوبرابر غول گازی

این کشف یکی از معدود سامانه‌هایی است که در برگیرنده یک ستاره تکامل یافته با یک سیاره نزدیک به آن است

جرم تی‌او‌آی ۱۷۸۹ (TOI 1789) نامی که با آن خوانده می‌شود، به‌رغم اندازه بزرگ‌ترش تقریبا ۷۰ درصد جرم مشتری است- NASA, ESA, A. Simon and M.H. Wong

دانشمندان هندی یک سیاره جدید با اندازه یک‌ونیم برابر مشتری کشف کرده‌اند. ستاره‌شناسان برای یافتن این جرم آسمانی که به دور ستاره‌ای قدیمی در فاصله ۷۲۵ سال نوری از زمین در حال گردش است، از طیف‌سنج نوری پی‌آرال جست‌وجوی پیشرفته سرعت شعاعی آسمان ابو (PARAS) استفاده کردند. 

جرم تی‌او‌آی ۱۷۸۹ (TOI 1789) نامی که با آن خوانده می‌شود، به‌رغم اندازه بزرگ‌ترش تقریبا ۷۰ درصد جرم مشتری است و در فاصله فقط یک دهم فاصله زمین تا خورشید، هر ۳.۲ روز یک بار به دور ستاره میزبان خود در گردش است. این نزدیکی به معنای آن است که ستاره فوق‌العاده داغ است و دمای آن به بیش از  ۱۷۰۰ درجه سلسیوس می‌رسد. این یکی از کم‌چگال‌ترین سیاراتی است که تاکنون کشف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیاراتی از این دست به نام «مشتری‌های داغ» شناخته می‌شوند و کشف آن به دانشمندان کمک خواهد کرد از تکامل سامانه‌های سیاره‌ای پیرامون ستاره‌های تکامل یافته یا ستارگان پیرتر سر در بیاورند. این کشف یکی از معدود سامانه‌هایی است که در برگیرنده یک ستاره تکامل یافته با یک سیاره نزدیک به آن است. در حال حاضر دانشمندان تنها از وجود ۱۰ سامانه مشابه در عالم هستی اطلاع دارند.

این تیم اکتشافی به سرپرستی پروفسورآبیجیت چاکرابورتی، شامل دانشجویان، اعضای تیم و همکاری بین‌المللی ارپا و ایالات متحده، پژوهش خود را در روز ۲۳ اکتبر در اطلاعیه‌های ماهانه انجمن نجوم سلطنتی (Monthly Notices of the Royal Astronomical Society) منتشر کرده است.

این نخستین سیاره‌ای نیست که دانشمندان هندی کشف کرده‌اند؛ آن‌ها در سال ۲۰۱۸ یک زیر-نپتون را شناسایی کردند که به دور ستاره‌ای در فاصله ۶۰۰ سال نوری در گردش بود. روی این سیاره عظیم با ابعاد ۲۷ برابر زمین و با دمای سطح تقریبا ۶۰۰ درجه سلسیوس، یک سال کمتر از ۲۰ روز به طول می‌انجامد. 

© The Independent

بیشتر از علوم