ادامه بحران پناهجویان و هشدار نخست‌وزیر لهستان در مورد آغاز جنگ

نیروهای مرزی لهستان اعلام کردند که روز گذشته ۵۰۱ تلاش برای عبور از مرز صورت گرفته است

بحران پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان همچنان ادامه دارد- 

MAXIM GUCHEK / BELTA / AFP

همزمان با تداوم بحران پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان، ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان امروز پنج‌شنبه ۲۷ آبان، خطر بروز جنگ با بلاروس را رد نکرد و گفت روشن نیست بلاروس و روسیه چه هدفی را دنبال می‌کنند.

او در گفتگویی با روزنامه بیلد آلمان افزود که ممکن است بحران در مرزهای بلاروس و لهستان صرفا تلاشی برای منحرف کردن توجه از حملات نظامی جدیدی باشد که پوتین قصد دارد به اوکراین انجام دهد.

او در عین حال هشدار داد که اگر سیاست‌های مرزی تقویت نشود، اروپا و به‌ویژه آلمان با هجوم میلیون‌ها مهاجر از آفریقا و خاورمیانه مواجه خواهند شد.

نخست‌وزیر لهستان تاکید کرد:«ما لهستانی‌ها مصمم هستیم به هر شکل ممکن از مرزهای خود دفاع کنیم. این مرز، مرزهای شرقی اروپا و همچنین ناتو نیز هست.»

هزاران مهاجر در مرز بلاروس و لهستان در جنگل‌های یخ‌زده شرایط دشواری را پشت سر می‌گذارند، اما این سختی‌ها باعث برگشتن آنها به کشورشان نشده است.

پناهجویان در برزخ مانده که بسیاری از آنها عراقی هستند، از ورود به لهستان یا بازگشت به بلاروس منع شده‌اند. برخی از آنها قرار بود با هواپیما از مینسک پایتخت بلاروس به عراق بازگردند. وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که حدود ۴۳۰ عراقی برای پرواز برگشت از مینسک به عراق درخواست داده‌اند. با این حال، لهستان امروز، ۱۸ نوامبر،اعلام کرد که تعداد تلاش‌ها برای عبور از مرز بلاروس به سمت این کشور نه تنها کاهش نداشته، بلکه افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرنگار رویترز در بلاروس گزارش داده که حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر، شامل مردان جوان و همچنین خانواده‌هایی با کودکان خردسال، در نقطه مرزی کوزنیکا- بروزگی جمع و در شرایطی که از سوی سربازان محاصره شده‌اند، با وجود سرمای شدید همان جا مانده و منتظر ورود به لهستان هستند. در آن سوی مرزها نیز ماشین آب‌پاش و تجهیزات نیروهای نظامی لهستان باعث شده رسیدن به وضعیت بهتر مانند یک رویای دور از دسترس به نظر برسد.

کشورهای اروپایی مینسک را متهم می‌کنند که هزاران مهاجر عمدتاً خاورمیانه‌ای را تشویق کرده به طور غیرقانونی از مرز عبور کنند تا با این کار اتحادیه اروپا را تحت فشار بگذارد و انتقام تحریم‌های گذشته را بگیرد.

با این حال، بلاروس چنین اتهامی را پوچ و بی‌اساس می‌خواند و در عین حال تاکید می‌کند که اگر کشورهای اروپایی خواهان حل این مشکل هستند بهتر است تحریم‌ها علیه این کشور را لغو کنند.

در مقابل، لهستان از کشورهای اروپایی برای حل مشکل پناهجویان کمک خواسته و تاکید کرده است که لازم است تحریم‌های بیشتری علیه بلاروس اعمال شود. 

نیروی مرزی لهستان اعلام کرد که روز گذشته ۵۰۱ تلاش برای عبور از مرز صورت گرفته است که نشان از افزایش نسبت به روزهای قبل دارد.

وزارت دفاع این کشور نیز تلاش برای ورود به لهستان را با همدستی و کمک نیروهای بلاروس دانسته و مدعی شده است که نیروی نظامی این کشور به پناهجویان تجهیزاتی برای از بین بردن موانع مرزی می‌دهد. بلاروس قبلا چنین اتهاماتی را رد کرده بود.

هزاران مهاجر در شرایطی در بن‌بست بین شرق و غرب گیر افتاده‌اند که مقامات کشورهای اروپایی مدعی هستند در تلاشند که این مشکل را حل کنند. 

دو روز گذشته رئیس‌جمهوری بلاروس و صدراعظم آلمان تلفنی درباره مشکلات پناهجویان مذاکره کردند. در این گفتگو بر ارائه کمک‌های لازم بشردوستانه تاکید و توافق حاصل شد که در گام نخست به وضعیت پناهجویان در مرز مانده رسیدگی شود و سپس راه‌های ممکن برای حل و فصل اساسی مشکل به منظور کاهش وخامت اوضاع مورد بررسی قرار گیرد.

بیشتر از جهان