گفت‌وگوی دوباره سران آلمان و بلاروس درباره بحران پناه‌جویان

مرکل و لوکاشنکو دوشنبه گذشته نیز در همین ارتباط با یکدیگر گفت‌وگو کرده بودند

بر اساس برآورد مرزبانی بلاروس، در حدود چهار هزار مهاجر در امتداد مرزهای آن کشور مستقر شده‌اند-MAXIM GUCHEK / BELTA / AFP

در ادامه نگرانی‌ها در مورد وضعیت کنونی مرزهای بلاروس و تلاش پناه‌جویان برای رسیدن به اروپا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز چهارشنبه بار دیگر با آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، گفت‌وگو و بر لزوم ارائه کمک سازمان ملل متحد و کمیسیون اروپا به پناه‌جویان در منطقه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخن‌گوی دفتر صدراعظم آلمان در پیامی در توییتر نوشت که آنگلا مرکل در این گفت‌وگو بر لزوم ارائه کمک‌های بشردوستانه و تسهیلات بازگشت پناه‌جویان با حمایت کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان، سازمان بین‌المللی مهاجرت، و با همکاری کمیسیون اروپا، تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هزاران مهاجر در حال حاضر در مرز لهستان و بلاروس آواره‌اند و برخی موفق به ورود به مرزهای اتحادیه اروپا شده‌اند. دولت‌های غربی مینسک را متهم می‌کنند که عامدانه مهاجران را به کشورش فرا می‌خواند و آن‌ها را به سوی اتحادیه اروپا می‌فرستد تا به دلیل تحریم‌های قبلی، از بروکسل انتقام بگیرد.

مینسک نقش خود را در بحران مهاجران انکار کرده است و می‌گوید که ورشو عامدانه می‌خواهد تنش‌ها را افزایش دهد. لوکاشنکو در ضمن هشدار داده است که اگر اتحادیه اروپا تحریم‌ها را بیشتر کند، مینسک می‌تواند جریان ارسال گاز طبیعی از روسیه به اروپا را متوقف کند. اما کرملین اعلام کرده است که موافق این تهدید نیست. 

مرکل و لوکاشنکو دوشنبه گذشته نیز در همین ارتباط با یکدیگر گفت‌وگو کرده بودند.

در همان روز، اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «شورای اروپا نظام تحریم‌های خود را با توجه به وضعیت مرزهای اتحادیه اروپا و بلاروس ترمیم کرده است تا بتواند به استفاده ابزاری حکومت بلاروس از انسان‌ها به دلایل سیاسی پاسخ دهد.»

بر اساس برآورد مرزبانی بلاروس، در حدود چهار هزار مهاجر در امتداد مرزهای آن کشور مستقر شده‌اند. به گزارش رسانه‌ها، بیشتر این پناه‌جویان از خاورمیانه آمده‌اند و کودکان زیادی در میان آن‌ها هستند که دسترسی به آب آشامیدنی سالم و غذا ندارند و مجبورند شب را در این فصل سرما در خارج از پناهگاه سپری کنند.