دادگاه تجدیدنظر یاسین رامین را تبرئه کرد

محمدعلی رامین قاضی دادگاه بدوی را به محرومیت از کار تهدید کرده بود

محمدعلی رامین، معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد در دولت محمود احمدی‌نژاد، شکایت جمعیت هلال‌احمر از فرزندش را «توطئه صهیونیست‌ها» خواند-عکس از تابناک

یاسین رامین، فرزند محمدعلی رامین در دادگاه تجدیدنظر تبرئه شد. دادگاه بدوی در پی شکایت جمعیت هلال‌احمر، همسر سابق مهناز افشار را به‌اتهام «خیانت در امانت» و «انتقال مال غیر» به ۱۷ سال زندان و پرداخت دو میلیون یورو محکوم کرده بود. این حکم در دادگاه تجدیدنظر لغو شد.

سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر در سال ۱۳۹۳ از یاسین رامین، به‌اتهام «اختلاس» شکایت کرد، بااین‌حال مقام‌های وقت قوه قضاییه اعلام کردند که موضوع این پرونده «اختلاف حساب مالی» است.

محمدعلی رامین، معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد در دولت محمود احمدی‌نژاد، شکایت جمعیت هلال‌احمر از فرزندش را «توطئه صهیونیست‌ها» خواند. هم‌زمان شایعه‌هایی مبنی بر اینکه یاسین رامین، شیر خشک‌های آلوده را وارد کشور کرده است، مطرح شد. نخستین‌بار پایگاه خبری سجام‌نیوز این موضوع را مطرح کرد و سپس رسانه‌های غیررسمی و شبکه‌های اجتماعی نیز آن را منتشر کردند. بااین‌حال یاسین رامین و همسر سابقش، مهناز افشار بارها این موضوع را رد کردند و در گفتگو با رسانه‌های رسمی گفتند که موضوع پرونده «اختلاف حساب مالی» است.

ماجرای یاسین رامین، آقازاده‌ای که به ۱۷ سال زندان محکوم و سپس تبرئه شد را باید در تحریم‌ها جستجو کرد. جمهوری اسلامی ایران بارها به «دور زدن‌ تحریم‌ها» اعتراف کرده است و از آن به‌عنوان راهکاری برای واردات و صادرات یاد می‌کند. یاسین رامین متولد آلمان است. او در زمان محمود احمدی‌نژاد، وقتی‌که تحریم‌های آمریکا علیه ایران افزایش یافت، زیر نظر جمعیت هلال‌احمر یک شرکت پوششی به نام «رشد» در این کشور تاسیس کرد که ماموریت آن خرید وسایل موردنیاز جمعیت هلال‌احمر و ارسال آن‌ها به ایران بود. بر اساس اعلام مقام‌های جمعیت هلال‌احمر، یاسین رامین با قطع یک‌باره همکاری خود با این سازمان «خیانت در امانت» کرد و موجب زیان مالی به این مجموعه شد.

سال ۱۳۹۵ به دنبال شکایت جمعیت هلال‌احمر یاسین رامین، بازداشت و روانه زندان شد. پس‌ازآن نیز عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران گفت: «برای این متهم قرار وثیقه ۲۹ میلیارد تومانی تعیین شده است و او به‌‌دلیل ناتوانی از تامین وثیقه به زندان معرفی شده است.» با این‌حال یاسین رامین حدود هفت ماه بعد این وثیقه را تامین کرد و از زندان آزاد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرونده فرزند ارشد محمدعلی رامین در شعبه ۱۰۵۸ دادگاه کیفری دو (مجتمع رسیدگی به جرائم کارکنان دولت) مورد بررسی قرار گرفت و دادگاه بدوی درنهایت در سال ۱۳۹۸، یاسین رامین را به اتهام «خیانت در امانت» و «انتقال مال غیر» به ۱۷ سال زندان و رد مال به‌‌مبلغ دو میلیون یورو محکوم کرد.

به دنبال اعلام این خبر محمدعلی رامین، معاون سابق امور مطبوعاتی وزارت ارشاد در دولت محمود احمدی‌نژاد، در صفحه اینستاگرام خود پستی را منتشر کرد. او در این یادداشت منتقدان عملکرد فرزندش را «ضدانقلاب» خواند و قاضی پرونده او را نیز به محرومیت از کار تهدید کرد و نوشت: «امیدوارم، قاضی پرونده، احیانا به خاطر قضاوت حسب‌الامر، بعدا نه فقط از صلاحیت قضاوت، بلکه از صلاحیت وکالت نیز، محروم نشود.»

محمدعلی رامین در زمان مسئولیت خود در معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد رکورد بازداشت روزنامه‌نگاران، سانسور، لغو امتیاز و توقیف رسانه‌ها را شکست. او یکی از کسانی است که موضوع «انکار هولوکاست» را نیز مطرح کرد و به محمود احمدی‌نژاد پیشنهاد داده بود که برای بررسی موضوع هولوکاست یک «کمیته ویژه» تشکیل دهد.

محمدعلی رامین، در زمان مسئولیت خود در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد «مجله رویش» را به دلیل انتشار عکسی از مهناز افشار توقیف کرد و این بازیگر سینما را «معلوم‌الحال» خواند. بااین‌حال چند سال بعد پس از ازدواج فرزندش با مهناز افشار مدعی شد که پسر ارشدش دراین‌باره با او مشورت نکرده است. با وجود این ادعا به نظر می‌رسد که فقط فرزند ارشد او نیست که رویه‌ای مخالف با رویکرد پدر دارد، پسر دیگر او با نام محمدامین رامین نیز هنرپیشه و خواننده است. هم‌چنین باوجوداینکه محمدعلی رامین بارها خواستار برخورد حکومت ایران با بدحجابی شده است، دختر او بانام هنری «صالیا» نیز یک مدل اینستاگرامی است و عکس‌هایی که از خود منتشر می‌کند، مطابق با اصولی نیست که محمدعلی رامین همواره از آن‌ها دفاع می‌کند.