نبود کمک های بشردوستانه به بحران سیل ایران

افزایش بارندگی های سیل آسا طی ۲۰ روز گذشته در ایران موجب طغیان رودخانه ها و بحران سیل شده است. بر اثر افزایش بارندگی ۲۳ استان ایران (۴۰۰ شهر و روستا) دچار سیل شده اند که از این میان، در استان های ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد وضعیت اضطراری اعلام شده است. در نتیجه این سیل ها و رانش زمین بیش از ۴۰ شهروند ایرانی کشته و صدها روستا تخریب شده اند.

علاوه بر مرگ و میر و تخریب خانه و کاشانه، عدم کمک های بشردوستانه در شرایط بحرانی و سردرگمی و عدم مدیریت، این شرایط اسفبار را سخت تر کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به ایرنا گفت: «نهادهای امداد رسان مثل صلیب سرخ و هلال احمر در روزهای اخیر اعلام کرده اند نمی توانند کمک های خود را به هلال احمر جمهوری اسلامی ارسال کنند و به نظر می رسد آمریکا در صدد ممانعت از ارسال کمک های انسان دوستانه به مردم سیل زده است. معمولا حتی در شرایط سخت و اضطراری تمام سیستم های بانکی مسدود نمی‌شوند و امکان ارسال کمک های بشر دوستانه و انسانی به مردم از طریق نهادهایی مثل صلیب سرخ و هلال احمر فراهم می‌شود اما آمریکا در یک رویکرد ضد انسانی و ظالمانه تمام مسیرهای کمک رسانی به مردم سیل زده را مسدود کرده است».

این در حالیست که آمریکا اعلام کرده که ارسال کمک های بشردوستانه به ایران آزاد است ولی مسئولین ایرانی این ادعا را رد کرده اند.

البته کمک های داخلی نیز دچار مشکل شده اند. هفته پیش ۱۰۰ حساب بانکی فعال که مشغول جمع آوری کمک های مردمی برای مناطق آسیب دیده بودند، مسدود شدند. پس از جمع آوری کمک های چشمگیر مردمی توسط اشخاص معروف فرهنگی و سیاسی در زلزله کرمانشاه در سال ۹۶، حساسیت مسئولان دولتی و قضایی نسبت به این امر برانگیخته شد. حرف از بی اعتمادی مردم به مسئولین مطرح شد و معاون دادستان کل کشور اعلام کرد: «فعالانی که قصد جمع‌آوری پول و خرج آن برای سیل‌زدگان را دارند، باید از هلال احمر مجوز بگیرند و شیوه خرج‌ شدن آن را نیز به این سازمان گزارش کنند».

با توجه به روند طولانی این امر و استعلام دستگاه های امنیتی-اطلاعاتی که با مراجعات مکرر و هزینه بر همراه است، ادامه جمع آوری کمک های مردمی نیز متوقف خواهد شد.

خبرگزاری فارس در خصوص وقوع یک فاجعه عظیم انسانی هشدار داد و گزارش داد که ۵ هزار واحد مسکونی در پلدختر لرستان زیر آب رفته اند. در پی این گزارش سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی، اعلام کرد: «هشت فروند بالگرد نیروی زمینی ارتش به منظور امدادرسانی به مردم پلدختر که در سیلاب گرفتار شده اند، راهی این شهر شدند».

رئیس هلال احمر ایران نیز در گفت و گو با تلویزیون ایران از به زیر آب رفتن روستاهای زیادی در استان خوزستان خبر داد و گفت: «۱۰۰ هزار نفر از مردم خوزستان به اسکان اضطراری نیاز دارند».

دامنه درگیری های سپاه پاسداران و دولت حسن روحانی به کمک به مناطق آسیب زده نیز رسیده است. سخنگوی سپاه گفت: «ست کامل بیمارستان صحرایی نیروی زمینی سپاه از طریق حمل هوایی به پلدختر و معمولان اعزام شده است و همزمان نیز پل هوایی برای انتقال اقلام ضروری و تخلیه و انتقال مردم به نقاط امن از طریق بالگرد ایجاد شده است».

حسن روحانی از انفجارهای سپاه در جاده ها و خط آهن ها انتقاد کرد و گفت که این انفجارها تاثیری در کاهش بحران ندارند. در پی این اظهارنظر فرمانده سپاه به این انتقاد اعتراض کرد و آن را تهمت خواند. هر چند که وی ادامه داد: «انفجارها در نقاطی که لازم است، ادامه خواهند یافت».