هکرهای پاکستانی حساب‌های کارکنان دولت پیشین افغانستان را هدف قرار داده‌اند

هکرها در این حمله‌ها از خلق شخصیت‌های جعلی مانند زنان جوان استفاده کرده‌اند تا در میان هدف‌های مورد نظرشان اعتمادسازی کنند

فیسبوک اعلام کرده است که این کارزار هک را که بین ماه‌های آوریل و اوت ۲۰۲۱ شدت گرفته بود-shutterstock

بخش تحقیق شبکه اجتماعی فیسبوک به خبرگزاری رویترز گفته است که از ماه آوریل تا اوت ۲۰۲۱ (فروردین تا مرداد ۱۴۰۰)، هم‌زمان با پیشروی طالبان به سمت شهرهای افغانستان، هکرهای پاکستانی در حدود ۲۰۰۰ کاربر فیسبوک در افغانستان را که شامل کارمندان دولت و ارتش و مجریان قانون در دولت پیشین افغانستان بوده‌اند هدف قرار داده‌اند.

مایک دویلیانسکی، رئیس شعبه تحقیق جاسوسی سایبری فیسبوک، به خبرگزاری رویترز گفته است که هکرهای پاکستانی از پیوندهایی استفاده کرده‌اند که در صنعت امنیتی سایدکپی (SideCopy) خوانده می‌شود و می‌تواند دستگاه‌های افراد را کنترل کند. به گفته آقای دویلیانسکی، این شبکه در ماه اوت پیوندهای سایدکپی را از این پلتفرم حذف کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هکرها در این حمله‌ها از خلق شخصیت‌های جعلی مانند زنان جوان استفاده کرده‌اند تا در میان هدف‌های مورد نظرشان اعتمادسازی کنند و سپس آنان را به کلیک کردن روی پیوندهای مخرب و حاوی ویروس یا دانلود نرم‌افزارهای آلوده وادارند.

فیسبوک اعلام کرده است که این کارزار هک را که بین ماه‌های آوریل و اوت ۲۰۲۱ شدت گرفته بود، به دلیل نگرانی‌های امنیتی در مورد کارمندان خود در آن کشور و نیاز به کار بیشتر برای بررسی شبکه هکرها، زودتر از این فاش نکرده است. فیسبوک اعلام کرد که در جریان جلوگیری از عملیات هکرها، اطلاعاتی را با وزارت امور خارجه ایالات متحده به اشتراک گذاشته است.

آقای دویلیانسکی به رویترز گفته است: «ما معمولا هدف نهایی هکرها را نمی‌دانیم و در ضمن نمی‌توانیم تشخیص دهیم که دقیقا کامپیوترها یا گوشی‌های هوشمند چه کسانی در این حمله‌ها با موفقیت هک شده است و آیا هکرها به هدف نهایی‌شان رسیده‌اند یا نه.»

این در حالی است که به گزارش رویترز، بازرسان فیسبوک در ماه گذشته از شناسایی و غیرفعال کردن دو گروه هکر دیگر مربوط به اداره اطلاعات و امنیت نیروهای هوایی سوریه نیز خبر داده‌اند. از میان این دو گروه، یکی گروه موسوم به ارتش الکترونیک سوریه است که فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، و دیگر مخالفان رژیم حاکم را هدف قرار داده، و گروه دیگر، موسوم به ای‌پی‌تی-سی-۳۷ (APT-C-37) است که افراد مرتبط با ارتش آزاد سوریه و کارکنان نظامی سابق را که به نیروهای مخالف پیوسته‌اند هدف قرار داده است.