هویت خالق بیت‌کوین افشا می‌شود؟

در سال ۲۰۱۵، کریگ رایت، برنامه‌نویس استرالیایی اعلام کرد خالق بیت‌کوین است

هرچند بیت‌کوین در ابتدا خریداران بسیار اندکی داشت، اکنون سراسر جهان را قبضه کرده است - pexels

احتمال می‌رود دادگاه فلوریدا به‌دلیل پرونده رمزارزی به ارزش ۶۴ میلیارد دلار (۴۷.۵ میلیارد پوند)، به‌زودی هویت ساتوشی ناکاموتوی اسرارآمیز، ابداع‌کننده ناشناس بیت‌کوین را افشا کند.

خانواده دیوید کلایمن، دانشمند علوم رایانه که فوت کرده است، در دادگاه طرح دعوی کرده‌اند که او همراه کریگ رایت، برنامه‌نویس استرالیایی، با استفاده از نام مستعار ناکاموتو، این رمزارز را ساخته است.

بر اساس گزارش‌ها، خانواده کلایمن از این برنامه‌نویس ۵۱ ساله شکایت کرده‌اند که سهم مورد ادعای کلایمن از کل دارایی، اندوخته‌ای حدود یک میلیون بیت‌کوین، را در اختیار دارد.  

وراث کلایمن مدعی‌اند که او و آقای رایت با هم نام مستعار ناکاموتو را داشته‌اند که در نتیجه، نیمی از این ثروت به خانواده کلایمن می‌رسد. ناکاموتو اکنون پانزدهمین فرد ثروتمند جهان است. با اندوخته رمزارزی بین ۷۵۰ هزار تا ۱.۱ میلیون بیت‌کوین، ارزش خالص دارایی‌اش تا ۷۳ میلیارد دلار (۵۴.۲ میلیارد پوند) برآورد می‌شود.

ول فریدمن، وکیل خانواده کلایمن، به وال‌استریت ژورنال گفت: «ما معتقدیم شواهد نشان خواهد داد که در ساخت و استخراج بیش از یک میلیون بیت‌کوین مشارکت وجود داشته است.»

این خانواده آقای رایت را متهم کرده‌اند که آقای کلایمن را در سال ۲۰۰۸ استخدام کرده بود تا در نگارش اوراق سفید [گزارش جامع پروژه] که دیدگاه آن‌ها در مورد این رمزارز را روشن می‌کرد و در راه‌اندازی شرکت کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پرونده شکایت آمده است که این خانواده مدعی‌اند کلایمن پیش از مرگش، در سال ۲۰۱۰، شرکت پژوهش دفاعی اطلاعاتی دابلیو‌‌ اند‌ کی (W&K Info Defense Research) را در فلوریدا ثبت کرده بود، که گفته می‌شود هر دو فرد در آن شریک بوده‌اند.

اندرس ریورو، وکیل آقای رایت، گفت: «دادگاه متوجه خواهد شد که هیچ مدرک یا پرونده‌ای که نشان بدهد آن‌ها شریک بوده‌اند وجود ندارد.»

در سال ۲۰۱۵، آقای رایت علنی اعلام کرد که او تنها خالق بیت‌کوین است، ادعایی که جامعه رمزارز به‌سرعت رد کرد.

سه روز بعد، او تمام مقاله‌هایی که در مورد رمزارزنگاری و بیت‌کوین نوشته بود از وب‌سایتش حذف کرد، ادعایش را پس گرفت و پیام عذرخواهی منتشر کرد.

او نوشت: «با رخدادهای این هفته، در حالی که آماده می‌شدم سند اثبات دسترسی به اولین کلیدها را منتشر کنم، درهم شکستم. شجاعتش را ندارم. نمی‌توانم.»

آقای رایت در ماه مه امسال نیز وقتی برای به دست آوردن ۷.۲۵ میلیارد دلار (۵.۴ میلیارد پوند) رمزارز که ادعا می‌کند متعلق به اوست، شکایت به دادگاه برد، با واکنش شدیدی مواجه شد. او مدعی است که وقتی شبکه رایانه خانگی‌اش در فوریه ۲۰۲۰ هک شد، کلیدهای رمزگذاری‌شده‌اش را از دست داد و از ۱۶ برنامه‌نویس رمزارز درخواست کرد به او اجازه دهند حدود ۱۱۱ هزار بیت‌کوین را بازیابی کند.

در ژانویه ۲۰۰۹، ماه‌ها پس از آنکه ناکاموتو اوراق سفیدش را منتشر کرد، بیت‌کوین وارد بازار شد. اندکی بعد، او حدود دو سال با سایر برنامه‌نویس‌ها همکاری کرد و بعد در سال ۲۰۱۰، به‌کلی ناپدید شد.

هرچند این رمزارز در ابتدا خریداران بسیار اندکی داشت، اکنون سراسر جهان را قبضه کرده است. پس از افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی در سال گذشته، بهای بیت‌کوین در ماه جاری میلادی رکورد جدیدی ثبت کرد و به بیش از ۶۸ هزار دلار رسید.  

 در سپتامبر سال جاری، السالوادور اولین کشوری شد که از بیت‌کوین به‌عنوان پول رایج و قانونی استفاده می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان