مقام پیشین شورای امنیت ملی آمریکا، خلیل‌زاد را به امتیازدهی به طالبان متهم کرد

زلمی خلیل‌زاد در مصاحبه‌هایش تاکید کرد که لجاجت غنی و تیمش باعث فروپاشی نظام پیشین این کشور شده است

زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین وزارت خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان - T.J. Kirkpatrick / AFP

لیزا کورتس، مسئول پیشین بخش آسیای جنوبی و مرکزی شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین وزارت خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان، را به امتیازدهی بیشتر به طالبان در مذاکرات صلح دوحه متهم کرد.

کورتس گفت که زلمی خلیل‌زاد در جریان روند گفت‌وگوهای صلح میان هیئت دولت پیشین افغانستان و نمایندگان طالبان در دوحه پایتخت قطر تلاش می‌کرد بیشتر به طالبان امتیاز بدهد تا موقعیت حکومت اشرف غنی را ضعیف کند.

این اتهام‌ها در حالی مطرح می‌شود که خلیل‌زاد به‌تازگی در مصاحبه‌ با رسانه‌ها بار دیگر تکرار کرده است که کارش را به بهترین شکل ممکن انجام داده است و مقصر اوضاع کنونی طالبان و اشرف غنی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلمی خلیل‌زاد نوزدهم اکتبر از مقامش کناره گرفت و دولت آمریکا توماس وست را به جای او ‌منصوب کرد. خلیل‌زاد در مصاحبه‌های اخیر خود با رسانه‌ها، هر گونه امتیازدهی به طالبان و دست داشتن در تضعیف نظام پیشین و ساقط شدن آن به دست طالبان را رد کرده است. به گفته خلیلزاد، مقام‌های دولت پیشین افغانستان به‌ویژه اشرف غنی، رئیس‌جمهوری فراری آن کشور، و سران طالبان، به ادامه مذاکرات صلح هیچ علاقه‌ا‌ی نداشتند و این خودکامگی آنان فروپاشی نظام و وضعیت فعلی در افغانستان را سبب شد.

در همین حال، امرالله صالح، معاون پیشین رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، ساقط شدن نظام قبلی افغانستان به دست طالبان را برنامه و نیرنگ زلمی خلیلزاد خوانده و گفته است: «خلیل‌زاد طراح این نیرنگ بزرگ بود و جمهوری را مثل گوسفند قربانی می‌دید و تا لحظه ذبح از آن مراقبت کرد.» صالح، روز ۲۸ اکتبر، در پاسخ به سخنان خلیل‌زاد، در توییتر نوشت: «خلیل‌زاد با لبخند برای طالبان لابی‌گری می‌کرد و تا روز آخر ضمائم محرمانه توافق دوحه را از ما پنهان کرد.»

از روز نخست سقوط نظام پیشین افغانستان تاکنون، زلمی خلیل‌زاد هیچ یک از این اتهام‌ها را نپذیرفته، بلکه در مصاحبه‌هایش تاکید کرده است که لجاجت غنی و تیمش باعث فروپاشی نظام پیشین این کشور شده است.

بسیاری از شهروندان افغانستان امتیازدهی خلیل‌زاد به طالبان و فساد گسترده در ساختارهای امنیتی و ملکی دولت پیشین افغانستان را عامل فروپاشی دولت و بازگشت طالبان به قدرت می‌دانند.