دریوزگی مشروعیت؛ نصب پرچم طالبان بر سردر مغازه‌ها اجباری شد

مغازه‌داران هراتی می‌گویند طالبان به آن‌ها دستور داده‌ است پرچم این گروه را بر سر در مغازه‌های خود نصب کنند

«قیمت یک پرچم طالبان ۸۰ افغانی است و بسیاری از مغازه‌داران به دلیل قحطی و گرانی، روزانه ۸۰ افغانی درآمد ندارند» - Aamir QURESHI / AFP

نظامیان طالبان در روز سه‌شنبه، با حضور در بازارهای هرات، به همه مغازه‌داران ابلاغ کردند که باید پرچم این گروه را بخرند و همراه چراغی که باید تمام شب‌روشن بماند، به نشان تعهد خود به دولت بر سردر مغازه‌هایشان نصب کنند.

ستار (مستعار)، مغازه‌داری در هرات، با ارسال ویدیو و صدا به ایندیپپندنت فارسی گفت: «نظامیان طالبان به همه مغازه‌داران هشدار دادند که سرپیچی از این دستور پیامدهای بدی برایشان خواهد داشت.» به گفته ستار، نظامیان طالبان هشدار داده‌اند چنانچه پرچم این گروه بر سردر مغازه‌ای دیده نشود، ممکن است مالک مغازه جریمه و مغازه‌اش بسته شود.

این کاسب هراتی می‌گوید: «قیمت یک پرچم طالبان ۸۰ افغانی است و بسیاری از مغازه‌داران به دلیل قحطی و گرانی، روزانه ۸۰ افغانی درآمد ندارند. در این وضعیت، ما مجبوریم آن پرچم را بخریم و بر سردر مغازه نصب کنیم چون اگر چنین نکنیم، مجازات می‌شویم.»

در همین حال، عبدالحمید مراد، راننده‌ای در مزارشریف، اظهار می‌دارد که نصب پرچم طالبان در مغازه‌ها و داشتن عکس رهبران طالبان در خودروها به امتیازی برای مغازه‌داران و رانندگان به منظور در امان ماندن از خشم سربازان طالبان تبدیل شده است. مراد می‌افزاید: «رانندگان و مغازه‌داران برای اینکه از خشم سربازان طالبان در امان بمانند، عکس‌های ملاعمر یا ملا هیبت‌الله را در مغازه‌ها و خودروهایشان نصب می‌کنند تا نشان دهند که با طالبان مخالف نیستند.»

پس از آنکه طالبان در اوت ۲۰۲۱ بر سراسر افغانستان مسلط شد، مسئولان این گروه در کابل و محلات آن در یکی از نخستین اقدام‌ها، تصاویر، نام‌ها، شعارها و نشانه‌هایی از دولت پیشین افغانستان و مخالفان سیاسی‌ خود را از شهرها پاک کردند. تندیس عبدالعلی مزاری، رهبر سیاسی پیشین هزاره‌ها، در بامیان را شکستند و به جای آن مجسمه‌ای از قرآن گذاشتند. به نظر می‌رسد طالبان به این دلیل قرآن را جایگزین تندیس و نام عبدالعلی مزاری کردند که کسی جرات ندارد به قرآن اعتراض کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای اخیر نیز نام‌ شماری از رهبران سیاسی پیشین که در جنگ با این گروه کشته شده‌اند، از چهارراه‌ها و خیابان‌ها حذف و به جای آن نام‌ ملا عمر، اختر منصور و بقیه رهبران و فرماندهان کشته شده طالبان گذاشته شده است. هم اکنون در برخی از شهرها، تصاویر ملا عمر، ملا اختر منصور، ملا برادر، ملا هیبت‌الله و شماری دیگر از مقام‌های طالبان به رایگان میان راننده‌ها توزیع می‌شوند تا بر خودروهایشان نصب کنند.

با این حال این نخستین بار است که کسبه از اجبار به نصب پرچم طالبان بر سردر مغازه‌هایشان خبر می‌د‌هند. ظاهرا طالبان احساس کرده است که نزد مردم پذیرفته نشده است که در این صورت، مشروعیت داخلی آنان در درازمدت را با چالش مواجه می‌کند. در سال‌های گذشته، فروش تصاویر رهبران پیشین افغانستان در کتاب‌فروشی‌ها و دستفروشی‌ها معمول و برای عده‌ای منبع درآمد بود؛ اما حالا هیچ عکسی از رهبران دولت‌های پیشین افغانستان و رهبران احزاب سیاسی را در فروشگاه‌ها نمی‌توان یافت.

طالبان عکس‌های دکتر نجیب‌الله، احمد شاه مسعود، عبدالعلی مزاری، عبدالحق و شماری دیگر از رهبران سیاسی را که در گذشته با این گروه جنگیده‌اند، از بازارها جمع کرده‌ است و اگر کسی این عکس‌ها را بفروشد، مجازات خواهد شد. برعکس، اگر کسی بخواهد عکس‌های ملاعمر، اخترمنصور و ملا هیبت‌الله را داشته باشد، آن‌ها را به رایگان به دست می‌آورد.

از اقدام طالبان برای اجباری کردن نصب پرچم این گروه بر سردر مغازه‌ها چنین برداشت می‌شود که این گروه می‌خواهد مشروعیت و مقبولیت در داخل افغانستان را با توسل به‌زور و فشار بر رانندگان و کسبه به دست آورد؛ در حالی که یک مغازه‌دار ممکن است زیرفشار و برای در امان ماندن از خشم یک طالب، عکس ملاعمر و پرچم طالبان را در مغازه‌اش نصب کند، اما از آن ویدیو می‌گیرد و با اعتراض به وضعیت، آن را برای رسانه‌ها می‌فرستد.

با گذشت سه ماه از سلطه طالبان بر افغانستان، در حالی که مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه این گروه، پی‌درپی به کشورهای همسو با طالبان در منطقه سفر می‌کند، تاکنون هیچ کشوری دولت این گروه را به رسمیت نشناخته است. به نظر می‌رسد سرخوردگی طالبان از به رسمیت شناخته شدن نزد سایر کشورها، باعث شده است که مسئولان محلی این گروه در داخل افغانستان، با توسل به‌زور، به نفع خود ظاهرسازی کنند.

هرچند شماری از رهبران کشورهای جهان بارها با تاکید یادآوری کرده‌اند که به رسمیت شناختن دولت طالبان، به عملکرد آنان در زمینه رعایت حقوق بشر، خودداری از سرکوب اقلیت‌های قومی و مذهبی، اجازه دادن به دختران و زنان برای ادامه کار و آموزش و تشکیل دولت فراگیر با حضور و رضایت همه اقوام ساکن افغانستان بستگی دارد، سران این گروه پیش‌شرط‌ کشورهای جهان را مداخله در امور تعیین نوع نظام در افغانستان تلقی می‌کنند.

در تازه‌ترین مورد، شیخ محمد خالد حنفی، وزیر امربه‌معروف و نهی از منکر طالبان، گفته است که طالبان به‌هیچ‌وجه زیر فشارهای سیاسی و اقتصادی جهان، از اصول دینی‌ خود نمی‌گذرد. حنفی نشستن دختر و پسر دور یک میز را خلاف باورهای طالبان دانسته و گفته است که هرگز اجازه نمی‌دهد این اتفاق در مکان‌های آموزشی از جمله مدارس و دانشگاه‌ها رخ دهد.

با این حال، سه ماهه شدن سلطه طالبان و متوسل شدن این گروه به دریوزگی مشروعیت از مغازه‌داران و رانندگان نشان می‌دهد که سرخوردگی از نداشتن مقبولیت میان مردم و به رسمیت شناخته نشدن نزد کشورهای جهان این گروه را از بقای دولتشان نگران کرده است.