گزارش عفو بین‌الملل درباره کشته‌شدگان آبان ۹۸

سازمان عفو بین‌الملل از خانواده‌های قربانیان خواست سکوت خود را بشکنند

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل مشخصات ۳۲۴ نفر از کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ را منتشر کرد. امروز سه‌شنبه ۲۵ آبان، هم‌زمان با دومین سالگرد اعتراض‌های مردمی در شهرهای مختلف ایران و کشته شدن تعداد زیادی از معترضان، سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی مشخصات کامل ۳۲۴ نفر از کشته‌شدگان را منتشر کرد و از خانواده‌های سایر قربانیان خواست سکوت خود را بشکنند. در گزارش عفو بین‌الملل آمده است:‌ «این سند حاوی مشخصات ۳۲۴ مرد، زن و کودکی است که بنا به مدارک سازمان عفو بین‌الملل به دست نیروهای امنیتی ایران کشته شدند؛ این کشتار با سرکوب معترضان در جریان اعتراض‌هایی صورت گرفت که در فاصله ۲۴ تا ۲۸ آبان ۱۳۹۸ به دنبال افزایش ناگهانی قیمت بنزین انجام شد.»

این نهاد مستقل حقوق بشری با اشاره به این‌که تعداد واقعی کشته‌شدگان بیشتر است؛ گزارش خود را این‌طور ادامه داد: «از اسامی دیگری که در فضای مجازی به‌عنوان جان‌باختگان اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ گزارش شده‌ا‌ند، آگاهیم. اما بر اساس پیگیری‌ها و ارزیابی‌های انجام‌ شده، این‌طور تشخیص داده شد که هنوز جزئیات قابل‌اطمینان کافی برای افزودن این اسامی به فهرست کشته‌شدگان ثبت شده وجود ندارد. دسترسی نداشتن به اطلاعات، تا حد زیادی به دلیل جو ترس و خفقانی است که مقام‌های حکومتی ایجاد کرده‌اند و این باعث شده که تعداد کمتری از خانواده‌ها و افراد مطلع تمایل به صحبت داشته باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عفو بین‌الملل که در گزارش اولیه خود در اردیبهشت ۱۳۹۹، جزئیات مرگ ۳۰۴ نفر را ثبت کرده بود، حالا فهرستی از تعداد بیشتری از افراد را در حساب‌های تلگرام، اینستاگرام و توییتر خود منتشر کرده است و از کسانی که اطلاعات بیشتری در مورد سایر کشته‌شدگان شناسایی نشده دارند، دعوت کرده است با این سازمان تماس بگیرند. هم‌چنین از کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل درخواست کرده است که فورا تاسیس یک سازوکار تحقیقی در خصوص کشتار آبان را در دستور کار قرار دهند. این نهاد حقوق بشری اعلام کرده که پس از تحقیقاتش به این نتیجه رسیده است که استفاده نیروهای امنیتی از سلاح‌های مرگبار علیه کشته‌شدگان «در اکثر موارد اقدامی غیرقانونی بوده است؛ چرا که هیچ سندی وجود ندارد که نشان دهد معترضان سلاح گرم داشته‌اند و رفتارشان تهدید جانی قریب‌الوقوعی را متوجه نیروهای امنیتی و دیگر افراد کرده بود.»

سن و جنسیت کشته‌شدگان این‌طور عنوان شده است: «در میان ۳۲۴ کشته‌شده‌ای که عفو بین‌الملل مشخصاتشان را ثبت کرده، حداقل ۲۶۲ مرد بزرگ‌سال، ۱۰ زن بزرگ‌سال و ۲۲ کودک زیر ۱۸ سال شناسایی ‌شده‌اند. در خصوص ۲۰۱ نفر از کشته‌شدگان، عفو بین‌الملل توانست به اطلاعاتی درباره سن دقیق یا تقریبی آن‌ها دست یابد. بر اساس این یافته‌ها، دست‌کم ۴۴ درصد کشته‌شدگان در دهه ۲۰ زندگی و ۲۶ درصد در دهه ۳۰ زندگی‌شان بودند.»

بر اساس این گزارش، حداقل ۲۳۸ نفر از افرادی که مدارک مرگشان ثبت شده است، ظرف دو روز ۲۵ و ۲۶ آبان جان باخته‌اند و با گذشت دو سال از این کشتار، خانواده‌های داغدار کشته‌شدگان هم‌چنان برای افشای حقیقت و اجرای عدالت مبارزه می‌کنند و حتی امکان برگزاری مراسم یادبود را ندارند.

امروز مراسم یادبود دومین سالگرد جان باختن ابراهیم کتابدار از کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸ بر سر مزار او در جوی امنیتی در کرج برگزار شد. این مراسم که با حضور تعدادی از فعالان مدنی و خانواده کشته‌شدگان آبان ۹۸ برگزار شده بود، با حضور نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد. در پی آن نرگس محمدی فعال سیاسی بازداشت شد و هنوز مشخص نیست به کجا منتقل شده است.

سازمان عفو بین‌الملل پس از انتشار این گزارش اعلام کرد که با بررسی اطلاعات دریافتی و با توجه به روند مستمر دریافت اطلاعات، نسخه جدید و به‌روز شده‌ای از فهرست جان‌باختگان شناسایی‌شده در اوایل ماه دسامبر منتشر خواهد کرد. این در حالی است که با وجود گذشت دو سال از کشتارهای آبان ۱۳۹۸، مسئولان جمهوری اسلامی هنوز درمورد آمار واقعی کشته‌شدگان مخفی‌کاری ‌می‌کنند و همچنان حقایق مربوط به شرایط و علل مرگ کشته‌شدگان را انکار می‌کنند. برخی از منابع خبری از جمله رویترز تعداد کشته‌شدگان آبان ۹۸ را بیش از ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده بودند.