ایرلند شمالی-ایتالیا، هیچ-هیچ؛ قهرمان اروپا از صعود مستقیم به رقابت‌های جام جهانی بازماند

شاگردان مانچینی در بازی مقابل سوییس در ورزشگاه المپیک رم، فرصت خوب پیروزی را از دست دادند

«مانچینی باید برای مشکل گلزنی ایتالیا راهی پیدا کند» - Paul Faith / AFP

شگفتی در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ادامه پیدا کرد و این دفعه نوبت تیم ملی فوتبال ایتالیا، قهرمان رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ بود. تکرار اتفاقی تلخ برای آتزوری‌ها (لاجوردی‌پوشان‌) که دوره قبل هم نتوانستند از دور گروهی رقابت‌ها مستقیم به رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه صعود کنند. ایتالیا حالا دوباره باید برای رفتن به رقابت‌های جام جهانی مسیری سخت را بپیماید و در رقابت‌های حذفی به میدان بروند. در صورتی که به آسانی می‌توانست به آن دست پیدا کند و با یک پیروزی یک بر هیچ مقابل ایرلند شمالی، مستقیم راهی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شود.

شاگردان مانچینی در بازی مقابل سوییس در ورزشگاه المپیک رم، فرصت خوب پیروزی را از دست دادند و جورجینیو با هدر دادن پنالتی در آن بازی باعث شد تا در آخرین مسابقه مقابل ایرلند شمالی فقط به برد نیاز داشته باشند؛ اما لاجوردی‌پوشان در مسابقه مقابل ایرلند در خارج از خانه هم نتوانستند نتیجه موردنظر را کسب کنند و با توجه به برتری چهار بر هیچ سوییس مقابل بلغارستان در همین گروه، در رده دوم جدول قرار گرفتند و از صعود مستقیم بازماندند.

سال ۲۰۱۷ و حضور در این مرحله یادآور اتفاق‌هایی تلخ برای ایتالیایی‌ها است؛ چراذکه آن‌ها در مرحله حذفی با هدایت ونتورا مغلوب سوئد شدند و از رسیدن به جام جهانی بازماندند. اتفاقی که مانچینی سرمربی تیم فوتبال ایتالیا معتقد است دوباره تکرار نخواهد شد و آن‌ها قطعا در جام‌جهانی حضور خواهند داشت و برای قهرمانی در آن مسابقات تلاش خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او پس از ناکامی در صعود مستقیم به جام جهانی گفت: «تمام این اتفاق‌ها تقصیر خودمان است. ما باید خیلی زودتر از این‌ها کار را تمام می‌کردیم. ما در مسابقات خیلی خوب کار می‌کنیم و مالکیت توپ را در اختیار داریم اما در گلزنی مشکل داریم و باید روی این موضوع بیشتر کار کنیم. این اتفاقی است که افتاده و کاری از دست ما برنمی‌آید و باید در رقابت‌های حذفی بازی کنیم. ما از این مرحله عبور خواهیم کرد و در ماه مارس مسابقه خواهیم داشت و بهترین بازی‌ها را انجام می‌دهیم و به رقابت‌های جام جهانی راه می‌یابیم و امیدوارم که قهرمانی را هم به دست آوریم؛ چراکه شایسته آنیم.»

با وجود صحبت‌های مانچینی، به نظر می‌رسد که این بار شرایط برای صعود در مراحل حذفی از سال‌های گذشته کمی سخت‌تر است و تیم‌های قدرتمندی همچون لهستان، روسیه و سوئد و حتی ترکیه نیز حضور دارند.

این اتفاق‌ها باعث شد تا هواداران تیم فوتبال ایتالیا نیز به این موضوع واکنش نشان دهند. آن‌ها معتقدند که مانچینی باید برای مشکل گلزنی ایتالیا راهی پیدا کند. کارشناسان خبره فوتبال بر این عقیده‌اند که ایتالیا در حال حاضر  یک گلزن تمام‌عیار ندارد و مانچینی که از تمام ظرفیت‌های موجود در فوتبال ایتالیا استفاده کرده است، باید برای حل این مشکل تاکتیک‌های خود را تغییر دهد.

رقابت در دور حذفی این‌گونه است که ۱۲ تیم در این مرحله حضور خواهند داشت و قرار است در سه گروه چهار تیمی حضور داشته باشند. تیم‌های هر گروه بر اساس قرعه‌کشی با یکدیگر مسابقه خواهند داد و برنده آن‌ها دیدار فینال گروه را برگزار خواهد کرد و تیم نخست مشخص خواهد شد و بدین ترتیب سه تیم اول هر گروه به رقابت‌های جام جهانی قطر ۲۰۲۲ راه خواهد یافت.  

بیشتر از فوتبال