خورشید گمشده در مصر پیدا شد

باستان‌شناسان می‌گویند یک معبد با قدمت ۴۵۰۰ سال را در مصر پیدا کرده‌اند

اکتشاف‌های جدید نشان می‌دهد که بنای کشف‌شده پیشین بالای بقایای معبد خورشید دیگری ساخته شده است - عکس تزئینی است - Khaled DESOUKI / AFP

باستان‌شناسان در قاهره یافته‌های جدیدی داشته‌اند که به عقیده آن‌ها یکی از معابد خورشید گمشده مصر است که قدمت آن به اواسط قرن ۲۵ قبل از میلاد می‌رسد.

به گزارش سی‌ان‌ان، ماسیمیلیانو نوزولو، استادیار مصرشناسی در موسسه فرهنگ‌های مدیترانه آکادمی علوم لهستان، خبر داد که تیم باستان‌شناسی تحت مدیریت او بقایای دفن شده زیر معبدی در ابوغراب، در حدود ۱۹ کیلومتری جنوب قاهره، را پیدا کرده‌اند.

در سال ۱۸۹۸، باستان‌شناسانی که در این مکان کار می‌کردند، معبد خورشید «نیوسرا» را کشف کردند. نیوسرا، ششمین پادشاه از سلسله پنجم است که بین سال‌های ۲۳۷۰ تا ۲۴۰۰ قبل از میلاد بر مصر حکومت می‌کرد.

اکتشاف‌های جدید نشان می‌دهد که بنای کشف‌شده پیشین بالای بقایای معبد خورشید دیگری ساخته شده است. به گفته نوزولو، «باستان‌شناسان قرن نوزدهم تنها بخش بسیار کوچکی از بنای زیر معبد سنگی نیوسرا را کاوش کردند و به این نتیجه رسیدند که مربوط به مرحله ساخت همان معبد بوده است اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که این ساختمان کاملا متفاوت بوده و قبل از نیوسرا ساخته شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این یافته‌ها شامل مهرهایی است که روی آن‌ها اسامی پادشاهان قبل از نیوسرا حک شده و نیز پایه‌های دو ستون آهکی که بخشی از یک درگاه ورودی بوده است.

مدیر تیم باستان‌شناسی این منطقه با اشاره به اینکه اعضای گروهش ده‌ها کوزه آبجو دست‌نخورده را هم در حین حفاری پیدا کرده‌اند، گفت: «قدمت برخی سفال‌ها به اواسط قرن ۲۵ قبل از میلاد می‌رسد؛ یعنی یک یا دو نسل قبل از زندگی نیوسرا. تیم ما امیدوار است با مطالعه روی سفال‌ها، در مورد نحوه زندگی مردم در مصر باستان اطلاعات بیشتری کسب کند و از طریق حفاری‌های بیشتر در محل، متوجه شویم که کدام پادشاه پیش از نیوسرا این معبد را ساخته است.» 

به گفته این مصرشناس، نیوسرا برای ساختن معبد خورشیدی خود سایر معابد را ویران کرده است. معابد ویران‌شده به آیین خدای خورشید اختصاص داشتند اما نیوسرا بعد از رسیدن به پادشاهی، از طریق معبد قدرتش را مشروعیت بخشید و خود را به عنوان تنها پسر خدای خورشید روی زمین معرفی کرد و معبد مخصوص به خود را ساخت.

بیشتر از جهان