نماینده دولت ایران برای «تعامل سازنده» با طالبان به کابل رفت

قاری دین محمد حنیف، تنها وزیر تاجیک در کابینه طالبان، از حسن کاظمی قمی استقبال کرد

پیش از ظهر امروز، دوشنبه پانزدهم نوامبر، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه دولت ایران در امور افغانستان، به کابل رفت. قمی در فرودگاه کابل به رسانه‌ها گفت، برای تعامل سازنده با افغانستان و صحبت با مقامات طالبان در مورد مسائل مربوط به امنیت، مهاجرت، و همکاری‌های اقتصادی به کابل سفر کرده است.

نماینده ویژه دولت ایران همچنین گفت که مشکلات کنونی جامعه افغانستان ناشی از «مداخله بیگانگان» در آن کشور است، و ایران تلاش می‌کند همسایه‌اش را در زمینه‌های مختلف کمک کند.

کاظمی قمی جنگ طالبان در بیست سال گذشته را «مقاومت در برابر  اشغال» خواند، و گفت، «با فرار اشغالگران، اکنون زمینه بازسازی و آزادی افغانستان فرا رسیده است.» نماینده ویژه دولت ایران در امور افغانستان، گفت که ایران «در بیست سال گذشته و در زمانی که افغانستان تحت اشغال بود، در کنار مردم افغانستان ایستاد و اکنون که زمان سازندگی رسیده است، نیز آن کشور را کمک می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاظمی قمی با اشاره به مرز طولانی افغانستان با ایران، گفت قرار است با رهبران طالبان در مورد تامین امنیت مرزها و تعامل سازنده در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی گفت‌وگو کند.

هنگام ورود حسین کاظمی قمی به کابل، قاری دین محمد حنیف، تنها وزیر تاجیک در کابینه طالبان که سرپرستی وزارت غیر فعال اقتصاد را به عهده دارد، از او استقبال کرد.

هم‌زمان با سفر حسین کاظمی قمی به کابل، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، در صحبت با رسانه‌ها در تهران، گفت که ایران نگران گسترش افراطی‌گرایی و تروریزم در افغانستان است. خطیب‌زاده گفت، دولت ایران اخیراً از دریافت خبرهایی مربوط به فعالیت داعش در جغرافیای همسایه‌اش شدیداً نگران شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به حملات اخیر داعش بر نمازگزاران در قندوز و قندهار، گفت طالبان مسئولیت دارند از مردم افغانستان در مقابل تهدیدات داعش و سایر گروه‌ها حافظت کنند. به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، قرار است حسین کاظمی قمی در جریان سفر سه روزه به کابل، با مقامات طالبان، از جمله با وزیر خارجه و نخست‌وزیر آن گروه دیدار کند و در مورد موضوعات مربوط به امنیت، اقتصاد، و همکاری‌های بیشتر میان دو کشور مذاکره کنند.