انفجارها در غرب کابل و نگرانی از تکرار حملات مرگبار داعش

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، داعش با راه‌اندازی حملات مرگبار در افغانستان صدها تن را به کام مرگ کشانده است

منطقه غرب کابل از سال ۲۰۱۵ که فعالیت داعش در افغانستان افزایش یافت، همواره آماج حملات و بمب‌گذاری‌ها بوده است - WAKIL KOHSAR / AFP

روز دوشنبه حوالی ساعت ۱۰ صبح به وقت افغانستان، در منطقه کوته سنگی در حوزه پنجم امنیتی شهر کابل انفجاری رخ داد. شاهدان به رسانه‌ها گفته‌اند که در اثر این انفجار، دو تن مجروح شده‌اند. سعید خوستی، سخنگوی وزارت داخله طالبان گفته است که این انفجار ناشی از مین مغناطیسی جاسازی شده در یک خودرو شخصی بوده و دو زخمی بر جای گذاشته است.

در تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی از صحنه انفجار منتشر شده است، خون افراد آسیب‌دیده در صحنه بر زمین دیده می‌شود اما تاکنون گزارش دقیقی از وضعیت مجروحان این رویداد منتشر نشده است.

کوته سنگی از مناطق شلوغ غرب کابل است که بیشتر ساکنان آن هزاره‌ها و شیعه‌ها هستند. این منطقه در گذشته نیز یکی از مراکز مورد توجه داعش و طالبان برای حمله به شیعیان بوده است.

روز شنبه، سیزدهم نوامبر، نیز انفجاری مرگبار در منطقه گولایی مهتاب قلعه در امتداد کوته سنگی، جان دست‌کم شش نفر را گرفت و هفت تن دیگر را زخمی کرد. سخنگویان طالبان آن رویداد را آتش‌سوزی توصیف کردند اما شاهدان رویداد به ایندیپندنت فارسی گفتند که حادثه ناشی از انفجار مین بوده و تلفات و خسارات زیادی به مردم محل وارد کرده است.

یک روز پس از آن اتفاق، گروه داعش با انتشار اعلامیه‌ای، مسئولیت آن را به عهده گرفت و در پیامی که به رسانه‌ها فرستاد، ادعا کرد که دو خودرو با جاسازی بمب مغناطیسی در غرب کابل را منفجر کرده است. در خبرنامه این گروه از قربانیان حمله در گولایی مهتاب قلعه به عنوان «مشرکین روافض» نام برده شده است. داعش شمار کشته‌ها و زخمی‌های حادثه روز شنبه سیزدهم نوامبر را ۲۰ تن اعلام کرده است.

منطقه غرب کابل از سال ۲۰۱۵ که فعالیت داعش در افغانستان افزایش یافت، همواره آماج حملات، بمب‌گذاری‌ها، تیراندازی‌ها و حمله گروهی مهاجمان انتحاری داعش و طالبان بوده است.

انفجارهای اخیر در غرب کابل که پس از یک وقفه کوتاه چند ماهه از سر گرفته شد، نگرانی‌ مردم را از گسترش این حملات در پی داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عارف رحمانی، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان و از ساکنان غرب کابل، به ایندیپندنت فارسی می‌گوید که انفجارهای اخیر در غرب کابل از روزهای بدتر و حملات بیشتر در مناطق هزاره‌نشین خبر می‌دهد. به گفته رحمانی‌، دولت پیشین افغانستان به رهبری اشرف غنی در قبال حملات تروریستی به تجمع‌ها و مناطق مربوط به شیعیان و هزاره‌ها، مسئولیت‌پذیر نبود و تلاش می‎‌‌‌‌کرد با اعلام اینکه حمله کار داعش بوده، از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند اما طالبان حتی نقش داعش در این حملات را هم انکار می‌کنند و یک انفجار مرگبار را آتش‌سوزی می‌‎خوانند.

مسئولان دولت طالبان همواره ادعا می‎‌کنند که داعش برای این گروه تهدیدی جدی نیست و در آخرین مورد، استخبارات طالبان اعلام کرده که در سه ماه اخیر، نزدیک به ۶۰۰ تن را به اتهام فعالیت به نفع داعش در سراسر افغانستان بازداشت کرده است.

با این حال عارف رحمانی با ابراز نگرانی می‌گوید که فروپاشی دولت پیشین افغانستان زمینه را برای جنایت‌های بیشتر و راه‌اندازی کشتارهای هولناک‌تر گروه‌هایی مانند داعش که شیعیان و هزاره‌ها از اهداف اصلی آنان‌اند، فراهم کرده است.

به باور آقای رحمانی، نگرانی اصلی در این است که طالبان که ادعای دولت‌داری می‌کنند، در قبال حملات مرگبار به شیعیان افغانستان هیچ‌ احساس مسئولیتی  ندارند و تلاش می‌کنند حملات به شیعیان را کم‌اهمیت جلوه دهند.

لیلا حسنی، فعال مدنی و از ساکنان غرب کابل، نیز با ابراز نگرانی از حملات داعش به مناطق شیعه‌نشین و وقوع دو انفجار اخیر در غرب کابل می‌گوید: «مردم توقع داشتند که با مسلط شدن طالبان، حملات داعش متوقف شود اما این حملات بار دیگر به همان شیوه مرگبار از سر گرفته شدند.» خانم حسنی می‌افزاید: «طالبان نه تنها مهارت و امکانات جلوگیری از حملات تروریستی را ندارد، بلکه در قبال هزاره‌ها و شیعیان هیچ‌ احساس مسئولیتی هم نمی‌کند.»

در سه ماه اخیر، پس از تسلط طالبان بر افغانستان، داعش با راه‌اندازی حملات مرگبار در افغانستان صدها تن را به کام مرگ کشانده است. حمله به تجمع مردم در فرودگاه کابل در ۲۶ اوت که ۱۶۹ افغان و ۱۳ سرباز آمریکایی را کشت، حمله به نمازگزاران شیعه در قندوز در تاریخ هفتم اکتبر که ۱۵۰ کشته و ۲۰۰ زخمی برجا گذاشت، حمله به نمازگزاران شیعه در قندهار که مرگ ۴۵ تن و زخمی شدن ۱۰۰ نفر را در پی داشت و انفجار روز شنبه، ۱۳ نوامبر خودرو حامل غیرنظامیان در کابل که شش کشته و هفت زخمی برجا گذاشت، از جمله حملات تروریستی داعش در سه ماه اخیر در افغانستان بوده‌اند.