نمایش قدرت طالبان با تجهیزات آمریکایی در خیابان‌های کابل

ده‌ها هواپیمای نظامی و صدها خودرو زرهی و تجهیزات دیگر آمریکایی به دست طالبان افتاده است

روز یکشنبه، ۱۴نوامبر، نظامیان طالبان با استفاده از اسلحه و تجهیزات آمریکایی و هلیکوپترهای روسی به‌جا مانده از ارتش فروپاشیده‌ افغانستان، در خیابان‌های کابل نمایش قدرت برگزار کردند.

طالبان که در دو دهه اخیر به عنوان گروه شورشی و تروریستی، طرف جنگ با حکومت و مردم افغانستان شناخته می‌شدند، اکنون با برگزاری نمایش قدرت به کمک تجهیزات به‌ جا مانده از ارتش پیشین افغانستان، می‌خواهند به عنوان یک ارتش رسمی و منظم ابراز وجود کنند. 

عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع طالبان، به رویترز گفته است که این رژه نظامی هم‌زمان با جشن فارغ التحصیلی ۲۵۰ سرباز تازه‌نفس طالبان برگزار شده است.

رویترز در گزارشی در مورد نمایش قدرت امروز طالبان، از رژه جنگجویان این گروه با تفنگ‌های ام۴ آمریکایی و سوار بر خودروهای زرهی ام۱۱۷ ساخت آمریکا در حالی که هلیکوپترهای روسی میل می-۱۷ بر فرازشان پرواز می‌کردند، خبر داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، مقامات طالبان گفته‌اند که در نظر دارند تا خلبان‌ها، کمک‌خلبان‌ها و دیگر کادرهای متخصص نیروهای هوایی ارتش پیشین افغانستان را در صفوف خود ادغام کنند تا با دیگر نیروهای طالبان که اکنون اندک‌اندک ملبس به لباس فرم رسمی می‌شوند، یک ارتش نیرومند تشکیل دهند. 

بر اساس گزارش اداره بازرس ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان (سیگار)، از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۷ میلادی، دولت آمریکا مبلغ ۲۸ میلیارد دلار صرف خرید خودروهای زرهی، تجهیزات جنگی، اسلحه، دوربین دید شب، هواپیماهای نظامی رزمی و ترابری، برای ارتش افغانستان کرده است. هدف اصلی تجهیز ارتش افغانستان، مبارزه با طالبان  و دیگر گروه‌های تروریستی بود، اما اکنون این تجهیزات با اندکی کم و‌کاست در دسترس طالبان قرار گرفته است. 

با فروپاشی دولت پیشین افغانستان در پانزدهم اوت، انبارهای بزرگی از اسلحه و مهمات جنگی ارتش آن کشور به دست طالبان افتاد. در آخرین روزهای سقوط افغانستان، شماری از خلبان‌های نیروهای هوایی ارتش آن کشور با هلیکوپترهای نظامی به کشورهای آسیای مرکزی پناه بردند. اکنون بیش از۴۰ فروند هواپیمای نظامی ارتش پیشین افغانستان در کشورهای ازبکستان و تاجیکستان است. هر چند نیروهای آمریکایی در آخرین روزهای روند تخلیه ۷۰ هواپیمای نظامی، ده‌ها خودرو زرهی و دیگر تجهیزات نظامی را در کابل نابود کردند هنوز هم ده‌ها فروند هواپیمای نظامی و صدها خودرو زرهی و تجهیزات دیگر در اختیار گروه طالبان قرار گرفته است.

در روزهای اخیر، مقامات طالبان، از جمله ملاامیرخان متقی و ذبیح‌الله مجاهد، سخنان ضد و نقیضی در مورد تشکیل ارتش در افغانستان بیان کرده‌اند. در این میان هر دو مقام طالبان تاکید کرده‌اند که جز نیروهای کادر و متخصص، دیگر نیروهای ارتش دولت پیشین افغانستان را در صفوف نیروهای خود جذب نمی‌کنند.