نخست وزیر اسرائیل با نماینده آمریکا در امور ایران دیدار نمی‌کند

نفتالی بنت معتقد است گفتگوهای هسته‌ای با ایران بی‌نتیجه است

رابرت مالی تصویر سمت راست و نفتالی بنت - AFP

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، به دلیل تلاش‌ها برای احیای مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی، با رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار نخواهد کرد.

به نوشته هاآرتص، هدف بنت از این اقدام، تحریم گفتگو با آمریکا نیست، بلکه او معتقد است گفتگوهای هسته‌ای با ایران بی‌نتیجه است.

از سوی دیگر، یک مقام اسرائیلی گفت که رابرت مالی در سطحی قرار ندارد که بتواند با یک نخست وزیر یا رئیس جمهور ملاقات کند. با این حال، یائیر لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل و همچنین بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل با رابرت مالی دیدار خواهند کرد. رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران روز یکشنبه ۱۴ نوامبر به‌عنوان بخشی از یک سفر منطقه‌ای ۱۰ روزه وارد اسرائیل شد. این کار در راستای تلاش دولت بایدن برای هماهنگی با متحدان خاورمیانه قبل از ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم با ایران باهدف احیای توافق‌نامه چندجانبه هسته‌ای است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او  یکی از معماران اصلی برجام  است و با توجه به مخالفت طولانی مدت اورشلیم با این توافق، به ندرت با مقامات اسرائیلی در این مورد صحبت کرده است.

اما انتظار می رود بنت با لیندا توماس گرینگلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، که او نیز حمایت خود را از تمدید توافق هسته ای اعلام کرده است، دیدار کند.

مالی همچنین قرار است از بحرین، امارات متحده عربی و عربستان سعودی بازدید کند. در این  دیدارها تمرکز بر هماهنگی با قدرت های منطقه ای، پیش از آغاز گفتگو در مورد برنامه هسته ای ایران است.

در همین رابطه، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: فرستاده ویژه رویکردهای ما را در مورد طیف گسترده ای از نگرانی ها در مورد ایران، از جمله فعالیت های بی ثبات کننده این کشور در منطقه و مذاکرات هسته ای آتی را هماهنگ خواهد کرد.

پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، از برجام در سال ۲۰۱۸ و بازگشت تحریم‌های آن کشور علیه ایران، جمهوری اسلامی نیز به‌صورت گام‌به گام، تعهدهای خود در برجام را نادیده گرفت، تا جایی که به گفته کارشناسان، پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، آن را به آستانه هسته‌ای شدن نزدیک می‌کند.

به گزارش رویترز، دیپلمات‌های اروپایی معتقدند که درصورت نرسیدن به توافق در مذاکرات احیای برجام تا اوایل سال ۲۰۲۲، به‌دلیل پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران و کوتاه‌تر شدن زمان دستیابی آن کشور به سلاح هسته‌ای، توافق هسته‌ای با ایران پس از آن، محتمل به نظر نمی‌رسد. 

براساس این گزارش، با توجه به رویکرد اسرائیل درمورد برنامه هسته‌ای ایران، شکست دور جدید مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با خطر «یک جنگ منطقه‌ای جدید» همراه خواهد بود.

تهران همواره تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را انکار کرده است، اما مقام‌های نظامی این کشور می‌گویند که برای دفاع از برنامه هسته‌ای خود، آماده جنگ‌ هستند.