نمایش جنگنده نسل پنجم روسیه در نمایشگاه صنایع هوایی امارات

چک‌میت یک جنگنده سبک با قابلیت حمل پنج موشک هوا به هوا به‌شمار می‌رود که قادر است به طور همزمان به اهداف متعددی حمله کند

این جنگنده مقرون به صرفه می‌تواند مسافتی تا ۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتر را طی کند-REUTERS/Imad Creidi

روسیه برای نخستین بار در خارج از خاک خود جنگنده مدرن پیشرفته خود، سوخو۷۵ چیک‌میت را در نمایشگاه صنایع هوایی امارات متحده عربی به نمایش گذاشت.

گزارش خبرگزاری دولتی روسیه حاکی از آن است که چک‌میت از جنگنده‌های نسل پنجم روز یکشنبه در نمایشگاه صنایع هوایی امارات به نمایش گذاشته شده و هیاتی از امارات متحده عربی نیز از این غرفه بازدید کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چک‌میت یک جنگنده سبک با قابلیت حمل پنج موشک هوا به هوا به‌شمار می‌رود که قادر است به طور همزمان به اهداف متعددی حمله کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ماه ژوییه که نخستین بار از این جنگنده رونمایی شد، از آن بازدید کرده است. این جنگنده مقرون به صرفه می‌تواند با سرعتی بین ۱.۸ تا دو برابر سرعت صوت پرواز کند و مسافتی تا سه هزار کیلومتر را طی کند.

به گزارش رویترز، دیپلمات‌های غربی درباره اینکه متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس چک‌میت را از روسیه خریداری کنند ابراز تردید کرده‌اند. اما در سال‌های اخیر حجم فروش تسلیحات روسی در منطقه خلیج فارس افزایش یافته است.

امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۷ قرارداد مقدماتی خرید جنگنده‌هایی سوخو سو-۳۵ را منعقد کرد و به طور مشترک با روسیه روی پروژه توسعه نسل بعدی جنگنده‌ها همکاری می‌کند.

امارات متحده عربی با آمریکا توافقنامه‌ای برای خرید ۵۰ جنگنده اف‌-۳۵ دارد که در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ منعقد شد. اما روند تحویل این جت‌ها در دولت جو بایدن به کندی پیش‌ می‌رود.

بیشتر از جهان