هراس از پناهندگی سفر ملی‌پوشان بدن‌سازی به لبنان را لغو کرد

ورزشکاران می‌گویند وزارت ورزش به دلیل پناهنده شدن ورزشکاران در سفرهای قبلی به تیم ملی اجازه سفر نداد

 فدراسیون بدن‌سازی و پرورش اندام سفر ملی‌پوشان ایران به لبنان را لغو کرد. قرار بود ورزشکاران تیم ملی ایران برای حضور در رقابت‌های آسیایی به لبنان اعزام شوند، اما در اقدامی تعجب‌برانگیز، فدراسیون بدن‌سازی و پرورش اندام اعلام کرد به دلیل «شرایط نامساعد امنیتی کشور لبنان» این سفر منتفی شده است. 

روابط عمومی فدراسیون بدن‌سازی و پرورش اندام روز جمعه ۲۱ آبان، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «درحالی‌که تمام برنامه‌ریزی‌های لازم از سوی فدراسیون بدن‌سازی و پرورش اندام برای حضور پرقدرت تیم ملی با ۲۴ ورزشکار در رقابت‌های قهرمانی آسیا در کشور لبنان و شهر بیروت انجام شده بود، اما متأسفانه به دلیل شرایط نامساعد امنیتی در کشور لبنان که به‌عنوان میزبان این مسابقات انتخاب شده است، سفر ملی پوشان به این کشور منتفی شد.» 

در این خبر آمده است که فدراسیون بدن‌سازی و پرورش اندام با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان «برای حفظ سلامت ورزشکاران» این سفر را لغو کرده است. 

خبر لغو سفر ملی‌پوشان پرورش اندام ایران به لبنان در حالی منتشر شد که بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران امروز پس از چند روز اقامت در لبنان این کشور را به سمت اردن ترک کردند. ورود ملی‌پوشان ایران به لبنان نیز با حاشیه‌هایی همراه بود. پس از آنکه اعضای تیم ملی در عکس‌ها با چمدان‌های متعدد بزرگ مشاهده شدند، کاربران رسانه‌های اجتماعی این موضوع را «غیرعادی» خواندند؛ به خصوص به این دلیل که جمهوری اسلامی ایران سابقه ارسال پول با چمدان برای حماس و حزب‌الله را دارد. این موضوع را یکی از مقام‌های ارشد حماس نیز در گفت‌وگویی رسمی تایید کرده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داغ شدن موضوع چمدان‌های بازیکنان تیم ملی فوتبال واکنش مقام‌های لبنان را در پی داشت و سرانجام به دستور وزیر کشور لبنان، چمدان‌های اعضای تیم ملی ایران باز و بررسی شد. اگرچه هنوز نتیجه بررسی‌ها اعلام نشده و مقام‌های جمهوری اسلامی نیز به این موضوع واکنش نشان نداده‌اند، به نظر می‌رسد لغو حضور ملی‌پوشان پرورش اندام در لبنان با این موضوع بی‌ارتباط نیست.

با این حال، ورزشکاران تیم ملی به پایگاه خبری تابناک گفته‌اند پناهنده شدن سه ورزشکار در سفرهای قبلی و عملکرد رئیس فدراسیون باعث شده است که وزارت ورزش و جوانان به آنان اجازه سفر ندهد. 

هم‌زمان در خبری دیگر نیز اعلام شد که امیر اسدالله‌زاده، ملی‌پوش پاورلیفتینگ ایران که در نروژ حضور داشت، از هتل محل اقامت تیم ملی خارج شد و به قصد اعلام پناهجویی به آلمان رفت. او به رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور گفت که مقام‌های ایران او را تحت فشار قرار داده بودند که در مسابقه‌های جهانی لباسی با عکس قاسم سلیمانی بر تن کند. 

پیش از او نیز امید احمدی‌صفا، ملی‌پوش بوکس ایران که برای حضور در مسابقه‌های کیک‌ بوکس به ایتالیا سفر کرده بود، به آلمان رفت و در این کشور پناهنده شد. این اتفاق در حالی افتاد که او به فینال مسابقه‌ها راه یافته بود. مقام‌های امنیتی ایران او را به دلیل گرفتن عکس یادگاری با یک ورزشکار اسرائیلی در جریان مسابقه‌ها تهدید کرده بودند.

در همان زمان، سردار پاشایی، قهرمان کشتی فرنگی جهان که در آمریکا زندگی می‌کند، در باره این موضوع در توییتی نوشت: «ورزشکار ایرانی با وجود رسیدن به فینال مسابقات جهانی از هتل فرار کرد و به آلمان پناهنده شد. امید احمدی صفا، ملی‌پوش بوکس ایران و قهرمان کیک بوکسینگ جهان، تنها به خاطر گرفتن عکس با ورزشکار اسرائیلی و پس از تهدید مسئولان امنیتی ایران، قید مدال طلای جهان را زد و از ترس جانش پناهنده شد.»

جمهوری اسلامی بارها ورزشکاران ایرانی را از رقابت با ورزشکاران اسرائیلی منع کرده است. علاوه بر این، بازیکنان ملی‌پوش ایران همواره برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی با محدودیت‌هایی مواجه‌اند. فشارهای ناشی از برخوردهای سلبی، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها تاکنون برخی از ورزشکاران مدال‌آور را مجبور به مهاجرت از کشور کرده است. 

کیمیا علیزاده، صدف خادم، سعید ملایی، آرش آقایی، احسان رجبی، کامران شیرازی، درسا درخشانی، محمد رشنونژاد و وحید سرلک از جمله ورزشکارانی‌اند که در سال‌های اخیر به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند.

بیشتر از ورزش