بیت‌کوین برای مسلمانان اندونزی حرام شد

در سال ۲۰۱۸ بانک مرکزی اندونزی اعلام کرد که رمز‌ارز «وجه قانونی برای پرداخت نیست»

در اوایل سال جاری، السالوادور نخستین کشوری بود که بیت کوین را به‌عنوان یک پول رسمی پذیرفت- REUTERS/Edgar Su

روحانیون اندونزی استفاده از بیت‌کوین و سایر پول‌های دیجیتالی را برای مسلمانان ممنوع کرده‌اند.

شورای ملی علما که مسئول اجرای احکام شریعت در کشور است، روز پنجشنبه اعلام کرد که پول‌های دیجیتالی به‌دلیل قمار، بی‌ثباتی و زیان‌هایش حرام است.  

این یک اعلامیه رسمی نبوده است و قانون‌گذاران کشور معامله رمز‌ارز را ممنوع نکرده‌اند، اما این حرکت احتمالا پیامدی چشمگیر بر نحوه برخورد مردم و استفاده از پول‌های دیجیتالی در بزرگ‌ترین کشور مسلمان جهان خواهد داشت.  

اندونزی با جمعیتی حدود ۲۳۷ میلیون نفر، ۱۳ درصد کل مسلمانان جهان را در خود جای‌داده است.

در سال ۲۰۱۸ بانک مرکزی اندونزی اعلام کرد که رمز‌ارز «وجه قانونی برای پرداخت نیست»، اما در فوریه ۲۰۱۹ معامله بیت‌کوین و سایر پول‌های دیجیتالی را به‌عنوان کالا قانونی کرد. 

در ماه مه «باپِبتی» اداره نظارت بر معامله‌ها د ر اندونزی افشا کرد که حدود ۴.۴۵ میلیون سرمایه‌گذار پول‌های دیجیتالی در ۱۳ سکوی مجاز معامه‌های رمز‌ارز تعداد ۲۲۹ رمز‌ارز مختلف را معامله می‌کنند. شمار سوداگران رمز‌ارز به‌مراتب از دو میلیون سرمایه‌گذار سهام در بازار بورس بیشتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوهام دانجیو، دبیر انجمن رمزارز اندونزی در ماه مه گفت: «توجه چشمگیر به پول‌های دیجیتالی به دلیلی سهولت روند «مشتری‌ات را بشناس» (کِی وای سی) و نیز سرعت تراکنش‌های مالی است. «افزون بر این، بازار رمز‌ارز ۲۴ ساعته فعال است و به این دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران جوان رمز‌ارز را به دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری ترجیح می‌دهند.»

بیت کوین در طول تاریخچه‌اش با چالش‌های قانونی مختلف روبه‌رو بوده است، اما ماهیت مرکزی نبودن آن به معنای آن است که نسبتا در مقابل ممنوعیت‌ها مصون است.

درحالی‌که برخی کشورها به دلیل نگرانی از تقلب و تهدید علیه نهادهای سنتی مالی، موضعی سختگیرانه در قبال رمز‌ارز دارند، بعضی دیگر از آن به دلیل توانایی‌اش به‌عنوان سپری در مقابل تورم پولی، تغییر کامل نحوه خدمات تراکنشی و کاهش اتکا به دلار آمریکا به‌عنوان ذخیره ارزی، استقبال کرده‌اند.

در اوایل سال جاری، السالوادور نخستین کشوری بود که بیت کوین را به‌عنوان یک پول رسمی پذیرفت. این کشورهم‌چنین در این رمز‌ارز سرمایه‌گذاری کرده است و اخیرا اعلام کرد که با استفاده از سود ناشی از افزایش بهای آن، کار ایجاد ۲۰ آموزشگاه جدید را آغاز کرده است.
 

© The Independent

بیشتر از جهان