خانه مهدی اخوان ثالث در آستانه تخریب است 

شهرداری تهران مجوز ساخت آپارتمان پنج طبقه‌ای را در مجاورت خانه شاعر صادر کرد

خانه ۱۵۰ متری مهدی اخوان ثالث در کوچه خجسته خیابان ‌زرتشت غربی تهران قرار دارد‌ـ عکس از الف

خانه مهدی اخوان ثالث، در معرض خطر تخریب قرار دارد. دیوارهای خانه شاعر معاصر ایران به دلیل اقدام همسایه به ساخت‌و‌ساز ترک‌ خورده‌ و نشانه‌ها حاکی از آن است که هرگونه تخریبی در خانه مجاور، خانه اخوان ثالث را که در فهرست میراث فرهنگی کشور قرار دارد نیز ویران می‌کند.

خانه مهدی اخوان ثالث در روز نخست مهر سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و سپس، شهرداری تهران آن را همراه تعدادی دیگر از خانه‌های افراد سرشناس فرهنگی و هنری خریداری کرد تا به خانه‌موزه تبدیل کند.

در سال ۱۳۹۷ خانه اخوان ثالث در اختیار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران قرار گرفت و اقدام‌های مرمتی برای تبدیل آن به موزه انجام شد؛ اما هنوز ورود عموم مردم و علاقه‌مندان به این خانه‌موزه فراهم نشده بود که خبر رسید خطر تخریب خانه شاعر معاصر را تهدید می‌کند.

ماجرا از این قرار است که همسایه دیوار به دیوار خانه شاعر مجوز ساخت یک ساختمان پنج‌طبقه‌ را گرفته است. 

شهرداری تهران در حالی مجوز کوبیدن و ساخت‌و‌ساز مجدد در مجاورت خانه شاعر را صادر کرده است که بر اساس طرح مصوب سال ۱۳۹۹، این خانه در محدوده «حریم» قرار دارد و هرگونه ساخت‌و‌ساز و اقدام مرمتی در مجاورت آن باید با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی انجام شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رکنا، همسایه دیوار به دیوار خانه مهدی اخوان ثالث هنوز دست به کار نشده، دیوار خانه‌ شاعر پر از ترک شده است. مشاهدات حاکی از آن است که هرگونه تخریب در خانه مجاور، خانه ثبت ملی اخوان را ویران می‌کند. بر اساس گفته کارشناسان، زمانی این دو خانه یکی بودند و حتی تیرهای سقفشان مشترک است و هرگونه تغییر کوچکی در خانه همسایه فاتحه خانه اخوان‌ را هم می‌خواند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، کار مرمت و تجهیز اولیه‌ «خانه موزه اخوان ثالث» درست در روزهای نخست شیوع کرونا به پایان رسید و پس از آن با وسایلی اندک از اخوان ثالث مانند مبلمان، میز ناهارخوری، بخاری، گاز آشپزخانه و تعدادی از کتاب‌ها که در بخش‌های مختلف قرار گرفته‌اند، خانه‌موزه راه‌اندازی شد. 

پیش‌تر مهدی درخواه، سرپرست خانه‌موزه اخوان ثالث، گفته بود که به دلیل نبود بودجه کافی، امکان تجهیز کامل این خانه‌موزه وجود ندارد. همچنین در حالی‌که مدیر‌عامل شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری تهران مدعی شده بود که تفکر و ماهیت شاعرانگی این شاعر معاصر در طراحی خانه‌موزه منعکس شده است، زرتشت اخوان ثالث، فرزند مهدی اخوان ثالث، به بی‌شباهت بودن خانه‌موزه به منزل پدری‌اش اعتراض کرد.  

او در گفت‌وگو با روزنامه شهرآرا، در انتقاد از عملکرد شهرداری تهران گفت: «این خانه باید مقاوم‌سازی می‌شد. باید با کارشناسی کارش انجام می‌شد. این خانه باید احیا می‌شد؛ وگرنه هر فردی می‌توانست با انجام کار‌های ساده و سطحی و نصب تابلویی سر در آن خانه، آن‌جا را به اسم موزه معرفی کند. قطعا کاری که در منزل پدری‌ام انجام شده زیر نظر خانواده ما نیست و ما نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است.» 

خانه ۱۵۰ متری مهدی اخوان ثالث در کوچه خجسته خیابان زرتشت غربی تهران قرار دارد. شاعر شعر زمستان و خانواده‌اش در دهه‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۸۰ در این خانه اقامت داشتند. طبقه اول خانه به خانواده اختصاص داشت و طبقه همکف نیز اتاق کار شاعر بود. کتابخانه نیز در طبقه اول قرار دارد. مهدی اخوان ثالث حدود ۱۰ هزار جلد کتاب داشت که در حال حاضر، این کتاب‌ها در اختیار خانواده اوست و هنوز به «خانه‌موزه» او در خیابان فاطمی منتقل نشده است. با این حال، هم‌اکنون کتابخانه‌ای شامل ۲۰۰ جلد کتاب با عناوین مشابه کتابخانه شاعر در خانه‌موزه او جانمایی شده است.

بیشتر از فرهنگ و هنر