تلاش مقام‌های بریتانیایی برای آزادی نازنین زاغری در دیدار با باقری کنی

همسر نازنین زاغری پس از دیدار با معاون وزیر خارجه بریتانیا گفت: ملاقات بسیار دلسرد‌کننده بود

نازنین زاغری رتکلیف و دخترش-Free Nazanin campaign / AFP

دولت بریتانیا روز پنجشنبه اعلام کرد علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را که برای گفت‌وگو درباره مذاکرات برجام به لندن آمده، برای آزادی شهروندان دوتابعیتی از جمله نازنین زاغری رتکلیف، تحت فشار گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های وزارت امور خارجه بریتانیا در نشستی با باقری کنی، به او گفته‌اند که جمهوری اسلامی ایران باید توافق هسته‌ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام را طبق مفادی که اکنون روی میز است، اجرا کند. وزارت خارجه بریتانیا همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد آزادی فوری همه شهروندان بریتانیایی به ناحق بازداشت شده در جمهوری اسلامی ایران از جمله نازنین زاغری رتکلیف، انوشه آشوری و مراد طاهباز، تحت فشار گذاشته شده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هنوز در این مورد اظهارنظر نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نازنین زاغری، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز، سال ۲۰۱۶ در تهران بازداشت و بعد به اتهام توطئه برای سرنگونی حکومت مذهبی ایران به حبس محکوم شد. در آوریل ۲۰۲۱، دادگاهی در جمهوری اسلامی ایران او را به دلیل یک پرونده دیگر به یک سال زندان محکوم کرد.

خانم زاغری، خانواده او و بنیاد تامسون رویترز همه اتهام‌های مطرح شده علیه او را رد کرده‌اند.

همسر او، ریچارد رتکلیف، مدتی است که به منظور زیر فشار گذاشتن دولت بریتانیا برای پرداخت بدهی این کشور به ایران، مقابل ساختمان وزارت خارجه بریتانیا در لندن تحصن و اعتصاب غذا کرده است. بدهی مذکور مربوط به قراردادی پیش از انقلاب ۵۷ است.

او امروز با جیمز کلورلی، معاون امور خاورمیانه وزیر خارجه بریتانیا، دیدار کرد و بعد از آن به خبرنگاران گفت: «اگر صادق باشم، (باید بگویم) ملاقاتی بسیار دلسرد‌کننده بود... کلورلی برنامه زمانی که اوضاع چطور پیش خواهد رفت، ارائه نکرد.»