طوفان ۵ دقیقه‌ای برای حفظ صدرنشینی ایران

لبنان بعد از ۶ سال در خانه باخت

ایران در ۵ دقیقه وقت اضافه اما به خود آمد و شکست را به پیروزی تبدیل کرد- عکس‌: فدراسیون فوتبال

۵ دقیقه برای پیروزی ایران مقابل لبنان کافی بود اما تیم ملی ایران ۹۰ دقیقه بی‌برنامه بازی کرد، یک-هیچ عقب افتاد تا سرانجام در ۵ دقیقه وقت اضافه کار را تمام کند، با دو گل هیجان‌انگیز که لبنان را غمگین کرد و ایران را روی ابرها فرستاد.

تیم ملی ایران پنج‌شنبه ۲۰ آبان در ورزشگاه صیدا میهمان لبنان بود. این بازی در مسیر راهیابی به جام جهانی قطر برگزار شد و ایران با پیروزی ۲ - ۱ همچنان صدرنشین گروه A است و بدون شکست پیش می‌رود.

لبنان که در این دور از بازی‌ها نمایش‌های تحسین‌برانگیز مقابل امارات و عراق و حتی کره‌جنوبی ارائه کرده بود، مقابل ایران نیز تا دقیقه ۹۰ بازی تیم پیروز میدان بود. گل لبنان در دقیقه ۳۷ اگرچه در پی یک حادثه به ثمر رسید اما مزد کوشش لبنان در بازی بود. ارسال بلند عباس عاصی مدافع لبنان به شکلی روی تیر دوم به سعد رسید که بیرانوند تصور می‌کرد توپ به بیرون رفته است. سعد با کنترل دقیق توپ، دروازه ایران را باز کرد.

وزش باد به هنگام برگزاری این بازی در صیدا، اختلال در بازی تیم‌ها پدید آورده بود. زمین ناهموار و چمن نامناسب ورزشگاه صیدا نیز به گفته علیرضا جهانبخش، کاپیتان تیم ملی ایران منجر به کاهش کیفیت بازی شده بود.

ایران بعد از گل خورده نمی‌توانست حملات هدفمندی را طراحی کند و اگرچه موقعیت‌هایی می‌ساخت اما کیفیت حملات ایران برای گل زدن به لبنان کافی نبود. لبنان با سختکوشی از نتیجه‌اش دفاع می‌کرد.

غیبت مهدی طارمی، ستاره تیم ملی ایران منجر به تغییر شیوه بازی شد و ایران به شکل شناخته‌شده بازی‌های اخیرش شباهت نداشت. طارمی در پی انتقادش از سرمربی تیم ملی با تصمیم اسکوچیچ از فهرست تیم ملی خط خورد.

سامان قدوس که او نیز پیش‌تر به نیمکت‌نشینی خود در تیم ملی اعتراض داشت، مقابل لبنان نتوانست هافبک بازی‌ساز موثری برای تیم ملی باشد. شاید زمین و چمن نامناسب ورزشگاه صیدا نیز کیفیت بازی قدوس و همبازی‌های دیگرش را کاهش داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران در ۵ دقیقه وقت اضافه اما به خود آمد و شکست را به پیروزی تبدیل کرد. گل‌های سردار آزمون (دقیقه ۱+۹۰) و احمد نورالهی (۵+۹۰) ایران را به صدر جدول برگرداند. سردار آزمون با پاس وحید امیری گل زد و امیری در گل دوم ایران نیز نقش ایفا کرد و نفوذ و پاس او به سردار آزمون رسید و بعد از ضربه سردار، در برگشت احمد نورالهی زننده گل دوم ایران بود. تعویض‌های ایران و تغییر پست و حضور وحید امیری در گوش چپ توانست آهنگ بازی ایران را تغییر دهد. وحید موثرترین بازیکن ایران مقابل لبنان بود.

در وقت‌های اضافه و در پی تغییر نتیجه بازی، نیمکت ایران و لبنان صحنه‌های درگیری را پدید آوردند که منجر به اخراج دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی ایران شد. اسکوچیچ در بازی با سوریه نمی‌تواند روی نیمکت ایران بنشیند. جو بازی متشنج شده بود اما سردار آزمون باتجربه، پس از گل اول ایران سعی کرد برای زدن گل دوم در آن دقایق پایانی، تیم را بیدار نگه دارد.

تیم ملی لبنان بیشتر از ۶ سال بود که در خانه خود شکست نخورده بود. لبنان با شکست در دقایق پایانی بازی با ایران امیدهایش برای صعود به جام جهانی را از دست داد و به دشواری می‌تواند به رقابت برای صعود برگردد. ایران با پیروزی مقابل لبنان دوازدهمین بازی بدون شکست با مربیگری دراگان اسکوچیچ را تجربه کرد و برای صعود به جام جهانی تیم اول گروه است. اسکوچیچ البته انتقادات بسیاری را تحمل می‌کند اما در نتیجه‌گیری یک مربی موفق بوده، اگرچه نمایش ایران مقابل لبنان کیفیت قابل انتقادی داشت.

ایران با پیروزی مقابل لبنان گام بلندی به سوی جام جهانی برداشت و بهترین تیم آسیایی در راه صعود به جام جهانی است. میانگین ۲.۶ امتیاز در هر بازی، روند موفقیت‌آمیزی را نشان می‌دهد که در ادامه می‌تواند به صعود ایران منجر شود. حاشیه‌هایی که منجر به خط خوردن مهدی طارمی از تیم ملی شد، می‌تواند در تیم اختلالاتی را پدید بیاورد. اگر تیم ملی بتواند چنین موضوعاتی را مدیریت کند، برای صعود کار سختی را پیش رو ندارد.

ماریو تات، مربی تیم ملی ایران در کنفرانس خبری بعد از بازی با لبنان گفت: «قبل از اینکه به لبنان سفر کنیم می‌دانستیم بازی سختی در پیش داریم ولی از همان ابتدا می‌دانستیم از حریف بهتر هستیم و این را نشان دادیم. بازی برای ما گره خورد چون لبنان وقفه‌های زیادی ایجاد می‌کرد. البته از دقیقه اول می‌دانستیم باید با تمرکز وارد زمین شویم ولی روی یک توپ نامشخص و نامعلوم گل‌ خوردیم. نتیجه صبوری خودمان را با زدن ۲ گل گرفتیم. این حکم یک جایزه برای صبوری ما بود که تا دقایق آخر از خود نشان دادیم.»

خبرنگاری در مورد رفتار تحریک آمیز اسکوچیچ بعد از به ثمر رساندن گل اول بازی از تات سوال کرد که او پاسخ داد: «خیلی سخت است در مورد این مساله توضیح بدهم ولی در بازی‌هایی که پرتنش است و حریف با وقفه‌های زیاد شما را آزار می‌دهد چنین مساله‌ای خیلی طبیعی است. هیجانات ما در آن لحظه خیلی بالا بود و حرکت سرمربی تیم ملی بعد از گل تساوی خیلی غیرطبیعی نبود.»

بیشتر از ورزش