تصمیم سخت اسکوچیچ: خدانگهدار آقای طارمی!

تیم ملی بازی با لبنان و سوریه را آسان تصور کرده است؟

طارمی آماده‌ترین لژیونر فوتبال ایران، درخشان‌ترین بازی‌ها را برای پورتو انجام داده است - عکس از فدراسیون فوتبال ایران

دراگان اسکوچیچ فهرست تیم ملی ایران را در دو بازی مقابل لبنان و سوریه، در مسیر راهیابی به جام‌جهانی قطراعلام کرد. سرمربی تیم ملی در این فهرست یک تصمیم دشوار گرفت و مهدی طارمی را خط زد.

طارمی آماده‌ترین لژیونر فوتبال ایران است و درخشان‌ترین بازی‌ها را برای پورتو انجام داده و در بازی‌های اخیر تیم ملی نقش پررنگی در موفقیت‌ها داشته است، اما نظر سرمربی تیم ملی این بود که نظم تیم را به یک ستاره ترجیح دهد و به‌جای نامه دعوت، پیام خدانگهدار برای طارمی بفرستد.

ماجرا از اینجا شروع شد که دراگان اسکوچیچ حدود ۲۰ روز پیش در مصاحبه‌ای گفته بود: «فوتبالیست‌های ایرانی به لحاظ تکنیکی و فیزیکی قدرتمندند و در سطح رشک برانگیزی قرار دارند. چیزی که آنها ندارند و من در آن جای پیشرفت می‌بینم، توانایی تاکتیکی است. بازیکنان ایران هنوز توانایی تاکتیکی خوب ندارند، ولی در بلندمدت می‌توان آن‌را آموخت. بیشتر اروپایی‌ها از نظر تاکتیکی منظم‌اند و از آنجا که ایران بازیکنان زیادی در باشگاه‌های اروپایی دارد، این به‌آرامی در حال تغییر است.»

اما مهدی طارمی با یک توییت به این مصاحبه اسکوچیچ پاسخ داد. طارمی گفت: «بايد عرض کنم که بازيکنان ايرانی علاوه بر تکنيک فردی و جنگندگی و‌ ... از لحاظ دانش فوتبال و تاکتيک، درک خیلی بالايی دارند ولی متاسفانه مشکل جايی ديگر است. زنده باد ايران.»

پاسخ طارمی برای دراگان اسکوچیچ برخورنده بود و او تصمیم گرفت نام طارمی را از فهرست جدید تیم ملی خط بزند؛ تصمیمی که بین طرفداران فوتبال بحث‌برانگیز شده است.

تصمیم دراگان اسکوچیج قابل پیش‌بینی نبود. باور‌عمومی در باره سرمربی تیم ملی این بود که با مماشات از کنار مسئله می‌گذرد و قدرت این تصمیم را ندارد، اما اسکوچیچ برای برقراری نظم تیمی ترجیح داد یکی از موثرترین بازیکنان تیم را کنار بگذارد.

واکنش طارمی به خط خوردن از فهرست تیم ملی می‌تواند در آینده تعیین‌کننده باشد. شاید اگر طارمی واکنش تندی نشان ندهد و تصمیم سرمربی را بپذیرد، اسکوچیچ در اردوی بعدی تیم ملی برای بازی با عراق و امارات در روزهای هفت و ۱۲ بهمن، او را به تیم ملی دعوت کند و تنبیه در یک اردو را کافی بداند.

ایران ۲۰ آبان میهمان لبنان و ۲۵ آبان میهمان سوریه است. فهرست تیم ملی بسیار کوتاه‌مدت و در بازی با لبنان و سوریه اعلام شده است. این دو بازی برای ایران چندان سخت به‌نظر نمی‌رسد اما تیم ملی ایران نمی‌تواند حریفان  را آسان تصور کند. ایران با ۱۰ امتیاز صدرنشین گروه A آسیا در مسیر جام جهانی قطر است، اما با کره‌جنوبی دو امتیاز فاصله دارد و کوچک‌ترین لغزش به مهم‌ترین حریف ایران در گروه این فرصت را می‌دهد که به صدر جدول برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصمیم اسکوچیچ در باره خط زدن مهدی طارمی از تیم ملی در آستانه این دو بازی، می‌تواند با پیش‌فرض آسانیِ این بازی‌ها باشد. مربی تیم ملی، هم بازیکن را تنبیه کرده است و هم این تنبیه را به‌هنگام دو بازی ظاهرا آسان در نظر گرفته است. اما ایران نمی‌تواند بازی با لبنان و سوریه را پیشاپیش آسان تصور کند، حتی اگر در جریان بازی قدرت پیروزی پرگل را داشته باشد.

فراموش نکنیم که ایران ۱۱ شهریورماه در تهران با نتیجه یک - صفر سوریه را شکست داد و لبنان مقابل سوریه در بازی‌های همین گروه با نتیجه سه - دو پیروز شده است. لبنان مقابل عراق و امارات به تساوی صفر - صفر رسیده و از کره‌جنوبی با یک گل شکست را پذیرفته است.

دراگان اسکوچیچ در فهرست جدیدش الهیار‌صیادمنش را به‌جای طارمی به تیم ملی دعوت کرده است. او با حضور سردار آزمون، کریم انصاری‌فرد، کاوه رضایی، الهیار صیادمنش و مهدی قائدی خط حمله قدرتمندی دارد، اگرچه مهدی طارمی با فاصله‌ای زیاد موثرترین بازیکن تیم ملی بود. سروش رفیعی در حالی به تیم ملی دعوت شده است که با حضور هافبک‌های اصلی، شانسی برای بازی ندارد. مهدی ترابی نیز به‌رغم بازی‌های ضعیف اخیرش به تیم ملی دعوت شده است. سامان قدوس که بعد از بازی با کره‌جنوبی به نیمکت‌نشینی خود اعتراض کرده بود، در فهرست جدید هم حضور دارد و شاید نیمکت‌نشینی دوباره او بحث‌برانگیز شود. قدوس از آماده‌ترین لژیونرهای فوتبال ایران است و در برنتفورد بازی‌های موثری را انجام می‌دهد.

فهرست تیم ملی ایران:

دروازه‌بان‌ها:

علیرضا بیرانوند (بوآویشتا پرتغال)

امیر عابدزاده (پونفردینا اسپانیا)

پیام نیازمند (پورتیموننزه پرتغال)

مدافعان: 

شجاع خلیل‌زاده (الریان قطر)

حسین کنعانی‌زادگان (الاهلی قطر)

مجید حسینی (کایسری اسپور ترکیه)

سیاوش یزدانی (استقلال)

میلاد محمدی (المپیاکوس یونان)

امید نورافکن (سپاهان)

صادق محرمی (دینامو زاگرب کرواسی)

صالح حردانی (فولاد خوزستان)

احسان حاج‌صفی (المپیاکوس یونان)

هافبک‌ها: 

سعید عزت‌الهی (وایله دانمارک)

احمد نوراللهی (شباب الاهلی امارات)

وحید امیری (پرسپولیس)

میلاد سرلک‌ (پرسپولیس)

سامان قدوس (برنتفورد)

سروش رفیعی (سپاهان)

یاسین سلمانی (سپاهان)

وینگرها: 

علی قلی‌زاده (شالروآ بلژیک)

علیرضا جهانبخش (فاینورد هلند)

مهدی ترابی (پرسپولیس)

مهدی قائدی (شباب الاهلی امارات)

 مهاجمان:

سردار آزمون (زنیت روسیه)

کریم انصاری‌فرد (المپیاکوس یونان)

کاوه رضایی (ادهورلی بلژیک)

الهیار صیادمنش (زوریا لوهانسک اوکراین)

بیشتر از فوتبال