کرونا صنف پوشاک را تعطیل کرد

اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک: «عوارض بی‌توجهی دولت سال‌ها بعد مشخص می‌شود.»

با افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، مردم یا لباس نمی‌خرند یا لباس‌های ارزان و گاه دست‌دوم تهیه می‌کنند‌ـ MORTEZA NIKOUBAZL / AFP

عضو هیئت‌ مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک از کاهش شدید تقاضا برای خرید پوشاک با افزایش ۴۰ درصدی قیمت خبر داد. مجید افتخاری گفت: «با توجه به تورم و افزایش دستمزد و هزینه‌های دیگر به‌طور میانگین باید ۷۵ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت پوشاک می‌داشتیم اما بازار بازاری نیست که بتواند این اعداد و ارقام را هضم کند.»

افتخاری با اشاره به اینکه بسیاری از مغازه‌دارها اجناس جدید نمی‌آورند گفت: «خواب کالا در فروشگاه‌ها به‌شدت طولانی شده است.» او با انتقاد از «بی‌تفاوتی‌ها و سیاست‌های دولت» در این زمینه و نبود برنامه‌ریزی منطقی، افزود: «ما متوجه این مسئله نیستیم که سرمایه یک مغازه‌دار باید در گردش باشد تا بتواند کالای جدید تحویل بگیرد. این وضعیت هرروز هم بدتر می‌شود.»

به گفته این فعال صنفی پوشاک، تعطیلی‌های گسترده به دنبال همه‌گیری کرونا و نبود حمایت دولت باعث شد صنف پوشاک فشاری دوچندان را متحمل شود. او با اشاره به اینکه کالای پوشاک فصلی است، ادامه داد: «پنج پیک کرونا، پنج ماه ابتدای هر فصل را برای صنف پوشاک به تعطیلی کشاند و زمان فروش برای مغازه‌داران محدود شد. ‌مغازه‌داران با یک ماه قرنطینه و یک ماه محدودیت مواجه بودند و یک ماه باقی‌مانده از فصل هم فرصت مناسبی برای فروش و بازگشت سرمایه نبود. مغازه‌داران نمی‌توانستند این کمبود را جبران کنند و به مشکل برخوردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افتخاری در ادامه صحبت‌هایش به خبرگزاری رکنا گفت که عوارض «بی‌توجهی دولت» به صنعت پوشاک سال‌ها بعد مشخص می‌شود. او پیش‌تر نیز از سونامی ورود پوشاک بنگلادشی به ایران خبر داده و گفته بود که هیچ‌یک از تولیدکننده‌های داخلی نمی‌توانند با آن‌ها رقابت کنند. به گفته او، قیمت تمام‌شده برای تولیدکننده داخلی اکنون چهار تا پنج برابر محصول بنگلادشی است و تولیدکنندگان توان رقابت با این محصول‌ها را ندارند.

هم‌زمان با افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و کاهش توان اقتصادی، بسیاری از مردم برای تهیه اقلام ضروری همچون مواد خوراکی دچار مشکل شده‌اند و در چنین شرایطی یا لباس نمی‌خرند و یا در صورت اجبار، لباس‌های ارزان و گاه دست‌دوم تهیه می‌کنند.

در ماه‌های اخیر، رسانه‌های داخلی ایران از افزایش فروشگاه‌های معروف به تاناکورا (لباس‌های دست‌دوم) در سطح شهر تهران و دیگر شهرها خبر دادند. به گزارش روزنامه همشهری؛ میدان گمرک، خیابان آذربایجان و خیابان رسالت سال‌هاست به مرکزی برای فروش لباس‌های تاناکورا یا دست‌دوم تبدیل شده‌اند. گرچه این بازار مشتری‌های پروپاقرص و ثابت خود را دارد، اما این روزها به خاطر گرانی‌ها و بحران اقتصادی پای مشتریان تازه‌ای به این بازارها باز شده است. بر اساس این گزارش، تاناکورا فروشی‌های خیابان آذربایجان از چند قدمی تقاطع خیابان کارون شروع می‌شوند و حالا تعدادشان به بیش از ۵۰ مغازه رسیده است. نمای ویترین‌هایشان کفش و ‌لباس‌های ورزشی دست‌دوم است و داخل مغازه را با انواع لباس، شلوار، کلاه و جوراب پر کرده‌اند. پیش‌تر، پایگاه خبری قدس آنلاین نیز از بازار داغ فروشگاه‌های لباس دست‌دوم در شهر مشهد خبر داده بود.