وزیر راه و شهرسازی شرط گذاشت؛ تحویل مسکن مهر با قباله ازدواج

رستم قاسمی: مردان مجرد می‌توانند ثبت‌نام کنند اما هنگام تحویل مسکن ملی باید متاهل باشند

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی - خبرگزاری تسنیم

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، گفته است که مردان مجرد می‌توانند برای مسکن دولتی ثبت‌نام کنند اما شرط تحویل مسکن به آنان این است که متاهل باشند. به گفته او، از آنجا که مسئولیت تامین مسکن در ایران با مرد است، زنان مجرد زیر ۳۵ سال نمی‌توانند برای مسکن دولتی اقدام کنند.

وزارت راه و شهرسازی برای ساخت چهار میلیون خانه در قالب «طرح نهضت ملی مسکن» تا پایان عمر دولت سیزدهم وعده داده است. مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران می‌گویند که با اجرای این طرح قرار است دهک‌های اول تا سوم خانه‌دار شوند؛ با این حال دولت برای متقاضیان شرایطی را اعلام کرده است که دیگر اهداف حکومت از جمله افزایش آمار ازدواج و زادوولد را هم تضمین کند. گفته‌های اخیر رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی هم این موضوع را اثبات می‌کند.

بر اساس آنچه او اعلام کرده است، مردان مجرد می‌توانند برای مسکن ملی ثبت‌نام کنند اما تا موعد تحویل مسکن فرصت دارند ازدواج کنند وگرنه نمی‌توانند خانه خود را تحویل بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت جمهوری اسلامی ایران در ادامه رویکردهای تبعیض‌آمیز خود، سهم زنان زیر ۳۵ سال از مسکن ملی را هم نادیده گرفته است. به گزارش خبرگزاری ایلنا، رستم قاسمی درباره شرایط دریافت مسکن ملی برای زنان مجرد گفته است که در ایران آقایان، مسئول تامین مسکن‌اند و ثبت‌نام از مجردها مشمول آقایان می‌شود. به عبارت دیگر، زنان زیر ۳۵ سال در ایران درصورتی‌ که تصمیم بگیرند مجرد بمانند، نمی‌توانند برای مسکن ملی ثبت‌نام کنند. به گفته رستم قاسمی، فقط زنان بالای ۳۵ سال و زنان سرپرست خانوار می‌توانند در طرح جهش تولید مسکن ثبت‌نام کنند.

شرط اختصاص مسکن ملی به شرط تاهل در حالی اجرا می‌شود که بر اساس گزارش مرکز آمار، حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت بالای ۲۰ سال ایران ازدواج نکرده‌اند. یافته‌های مطالعاتی یک کار پژوهشی در وزارت ورزش و جوانان نیز نشان داده است که حدود ۳۳ درصد جوانان در ایران مایل نیستند ازدواج کنند.

اردشیر گراوند، جامعه‌شناس، در گفت‌وگوی اخیر خود با خبرگزاری رکنا، شرایط اقتصادی و اجتماعی را عامل اصلی کاهش آمار ازدواج و افزایش میانگین سن ازدواج در ایران دانسته و گفته است: «مهم‌ترین عامل افزایش میانگین سن ازدواج در کشور تشدید مشکلات معیشتی خانوارها و افزایش نرخ بیکاری در سال‌های اخیر بوده است؛ چرا که وقتی شرایط اقتصادی دشوار باشد و جوانان شغل نداشته باشند، طبیعتا بخش زیادی از آن‌ها با اینکه مایل‌اند نمی‌توانند ازدواج کنند.»

به گفته او نرخ باروری نیز تابع مستقیم توسعه اقتصادی و اجتماعی خانوارها است و هرچه شرایط معیشتی دشوارتر شود، حتی اگر جوانان به ازدواج تن دهند هم حاضر نیستند فرزند داشته باشند؛ به‌ نحوی‌ که در حال حاضر، بیش از ۳۰ درصد خانوارهای ایرانی دو نفره‌اند؛ یعنی در حدود یک‌سوم خانواده‌های ایرانی، زوجین اگر هم بخواهند، با توجه به شرایط موجود بچه‌دار نمی‌شوند.