فوتبالیست همجنس‌گرا: از بازی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌ترسم

جاش کاوالو، فوتبالیستی که ماه گذشته آشکارا از همجنس‌گرا بودنش سخن گفت، حالا از حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نگران است

جاش کاوالو۲۱ سال سن دارد و برای آدلاید یونایتد در لیگ آ استرالیا بازی می‌کند - Handout / AFP

به گزارش سی‌ان‌ان، جاش کاوالو اکنون تنها بازیکن آشکارا همجنس‌گرا در دنیای فوتبال مردان است. او که ۲۱ سال سن دارد و برای آدلاید یونایتد در لیگ آ استرالیا بازی می‌کند، در گفت‌وگو با گاردین، به رنجی اشاره کرده که قبل از افشای تمایلات جنسی‌ خود متحمل شده است: «من الگویی نداشتم. کسی نبود که به او نگاه کنم و بگویم چه خوب! یک همجنس‌گرا که در عرصه فوتبال موفق است. این موضوع مرا نگران می‌کرد که نکند اگر از گرایشم حرف بزنم تاثیر بدی روی حرفه‌ام داشته باشد.»

کاوالو که اوایل سال ۲۰۲۱ قراردادش با آدلاید یونایتد را تا پایان فصل ۲۳-۲۰۲۲ تمدید کرد، در مورد واکنش فوق‌العاده دوستان و هم‌تیمی‌هایش پس از افشای رازش درباره همجنس‌گرا بودن گفت: «احساس شگفت‌انگیزی است. نمی‌توانم توصیف کنم که چه احساس خوبی دارم. حالا دیگر لازم نیست چیزی را پنهان کنم. حالا دنیا این موضوع را می‌داند و هم‌تیمی‌هایم از آن باخبرند. احساس آزادی می‌کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرده برداشتن این فوتبالیست از گرایش جنسی‌اش در رسانه‌های اجتماعی با حمایت گسترده‌ جامعه فوتبال مواجه شد. جرارد پیکه، مدافع بارسلونا، آنتوان گریزمان، مهاجم اتلتیکو مادرید، و جردن هندرسون، هافبک لیورپول، نمونه‌هایی از فوتبالیست‌های سرشناسی‌اند که شجاعت او را ستایش کردند.

اما او حالا در مورد جام جهانی سال آینده قطر ابراز نگرانی کرده است؛ جایی که در آن همجنس‌گرایی غیرقانونی است و مجازات دارد. 

پیش از این و در سال ۲۰۱۷، ناصر الخاطر، مدیر اجرایی کمیته سازماندهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفته بود: «ما در این رویداد ورزشی محدودیتی برای هیچ ملیت یا شخصی بر اساس جنسیت، نژاد، گرایش یا مذهب قائل نیستیم.»

با این حال، جاش کاوالا می‌گوید: «مطالبی خواندم که نوشته بود در قطر برای همجنس‌گرایان مجازات اعدام تعیین شده است. از این موضوع بسیار ناراحت شدم. یکی از بزرگ‌ترین دستاوردها برای یک فوتبالیست حرفه‌ای این است که برای تیم ملی کشورش بازی کند. حالا جام جهانی در کشوری برگزار می‌شود که از همجنس‌گرایان حمایت نمی‌کند و آن‌ها را در معرض خطر مرگ‌اند. این‌ها مرا می‌ترساند و باعث می‌شود که دوباره حضورم را ارزیابی کنم و تصمیم بگیرم.»

بیشتر از فوتبال