«اکثر امام‌ جمعه‌ها با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند»

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه: برخی از روحانیون خواستار سهم بیشتری از ثروت کشور هستند

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با بیان اینکه «مردم از فسادها، تبعیض‌ها، شکاف طبقاتی و اشرافی‌گری ناراحت هستند» اظهار داشت اکثریت ائمه جمعه در سخت‌ترین شرایطی زندگی می‌کنند که نمی‌توانید آن را تصور کنید و با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند.

محمدجواد حاج علی اکبری با اشاره به اینکه «امام جمعه در کشور و جامعه همه کاره منطقه خود نیست» افزود عمده فسادهایی که در کشور دیده می‌شود ناشی از ساختارهای فسادزا است.

علی اکبری در حالی از شرایط سخت زندگی ائمه جمعه می گوید که بودجه های کلانی از فروش نفت کشور به مراکز و نهادهایی که مسئولیت آموزش و پرورش روحانیون را برعهده دارد، اختصاص داده می شود. البته باید در نظر داشت اکثر این نهادها زیر نظر رهبر جمهور یاسلامی هستند و حتی امامان جمعه نیز با نظر او منصوب می‌شوند.

البته به نظر می‌رسد برخی از روحانیون به بودجه‌هایی که از دولت می‌گیرند قانع نیستند. احمد رهدار، از شاگردان مشهور آیت‌الله مصباح یزدی و رئیس مؤسسه مطالعاتی تحقیقاتی فتوح اندیشه گفته است: «قرار نیست ما روحانیون تنها وارث علم پیامبر باشیم، پس ثروت پیامبر چی؟ من قرار است امام باشم؛ تو دهن آمریکا بزنم و پول لازم دارم ... بازار صفاییه و هتل عباسی اصفهان وقف حوزه است و باید خرج ما را بده ... کسانی که الان این ثروت‌ها را دارند می‌گویند طلبه‌ها باید ساده‌زیست باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۴۳ دستگاه مذهبی در سال ۱۴۰۰، حدود ۷۲۵۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از دولت بودجه می‌گیرند. بودجه برخی از این نهادها چندین برابر سهم وزارت‌خانه‌ها یا سازمان‌های بزرگ کشور است و بعضاً در سال ۱۴۰۰ چند ده برابر نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد کرده‌ است. در گزارش تجارت نیوز از بودجه ۱۴۰۰ آمده است: «دومین دستگاهی که بیشترین بودجه را می‌گیرد مرکز خدمات حوزه‌های علمیه است. این دستگاه هزار میلیارد تومان از بودجه ارتزاق می‌کند؛ یعنی کمی بیش از مجموع بودجه مجلس شورای اسلامی و سازمان اورژانس کل کشور.»

شورای‌عالی حوزه‌های علمیه نیز امسال ۶۵۱ میلیارد تومان بودجه دریافت می کند. این مبلغ تقریباً دو برابر بودجه سازمان غذا و دارو و بیش از پنج برابر بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور است.