اختلاف بیش از ۷۰ درصدی قیمت میوه در میدان‌ تره‌بار و سطح شهر

قیمت یک کیلو نارنگی‌ در مغازه‌ها، ۹۳ درصد گران‌تر از میدان تره‌بار است

یکی از دلایل ارزان‌تر بودن قیمت محصولات در میدان‌‌های میوه‌وتره‌بار، حذف واسطه‌ها است - iranchetor

تفاوت قیمت میوه و برخی محصولات فرنگی در میدان‌های میوه‌وتره‌بار با فروشگاه‌های آزاد در سطح شهر تهران به ۷۰ تا ۱۰۰ درصد رسیده است. به‌عنوان مثال قیمت هر کیلو نارنگی در میدان میوه و تره‌بار ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان است اما در میوه‌فروشی‌های سطح شهر، کیلویی ۲۳ هزار تومان فروخته می‌شود و این نشان می‌دهد که قیمت این میوه در سطح شهر ۹۳ درصد گران‌تر از میدان‌ میوه‌وتره‌بار است.

سازمان میدان‌‌های میوه‌وتره‌بار که نهادی زیرمجموعه شهرداری تهران است، پیش‌تر اعلام کرده بود که میوه و دیگر محصولات خوراکی را با نرخی که به‌طور میانگین ۳۹ درصد کمتر از سطح شهر است، در مراکز خود عرضه می‌کند. با وجود این، نگاهی به قیمت‌های روز بازار نشان می‌دهد که تفاوت قیمت محصولات خوراکی و میوه‌ها در مغازه‌ها با میدان‌ میوه‌وتره‌بار اختلاف فاحش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی دارد. به‌عنوان مثال قیمت هر کیلو سیب زرد در میدان‌ میوه‌وتره‌بار ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است اما در مغازه‌ها به قیمت کیلویی ۲۱ هزار تومان به فروش می‌رود. قیمت هر کیلو گلابی نیز در میدان‌‌ها، ۲۵ هزار تومان است اما در فروشگاه‌های سطح شهر برای آن نرخ ۵۰ هزار تومانی تعیین شده است.

یکی از دلایل ارزان‌تر بودن قیمت محصولات در میدان‌‌های میوه‌وتره‌بار، حذف واسطه‌ها است؛ با این حال، کیفیت محصولات نیز در نرخ‌گذاری تاثیر دارد. به‌طور معمول محصولاتی که در میدان‌ میوه‌وتره‌بار عرضه می‌شوند، کیفیت‌ پایین‌تری دارند. ضمن اینکه شهروندان باید به‌صورت درهم خرید کنند و نرخ میوه‌های دست‌چین در این میدان‌‌ها، با سطح شهر تفاوت چندانی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهروندان تهرانی می‌گویند که در بسیاری مواقع، محصولاتی که در میدان‌ میوه‌وتره‌بار عرضه می‌شوند، قابل‌مصرف نیستند و باید دور ریخته شوند. زنی ۵۳ ساله، ساکن شرق تهران، در توضیح این مطلب به ایندیپندنت فارسی گفت: «در تره‌بار، شما اجازه دست‌چین کردن میوه را ندارید و باید درهم خرید کنید. من روز گذشته دو کیلو سیب و دو کیلو نارنگی از تره‌‎بار منطقه خودمان خریدم. به‌جرات می‌توانم بگویم که بیشتر از نصف آن‌ها را دور ریختم؛ نارنگی‌ها له بودند و سیب‌ها زدگی داشتند. جمع خرید من حدود ۵۰ هزار تومان شد؛ با توجه به مقدار میوه‌ای که قابل‌مصرف بود، اگر از مغازه سر کوچه هم خرید می‌کردم، همین قیمت تمام می‌شد.»

در سال‌های اخیر هم‌زمان با افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و نرخ تورم بسیاری از مردم موادغذایی پرمصرف را از سبد غذایی خود حذف کردند یا مجبور شدند از موادغذایی بی‌کیفیت و درجه‌ ۲ و ۳ استفاده کنند. در میدان‌‌های میوه‌وتره‌بار نیز اغلب محصولات غذایی عرضه‌ شده نسبت به موارد خوراکی در فروشگاه‌ها و مغازه‌های شهر، کیفیت‌ پایین‌تری دارند. با این‌ حال، افزایش قیمت‌ها به میدان‌ میوه‌وتره‌بار نیز سرایت کرده است؛ به‌ طوری‌ که در یک ماه و نیم گذشته از فصل پاییز، سازمان میدان‌‌های میوه‌وتره‌بار قیمت برخی اقلام خوراکی و میوه‌ها را برخلاف آخرین نرخ‌نامه خود افزایش داده است.

به گزارش روزنامه همشهری، در میان محصولات فرنگی و سبزی، فلفل دلمه سبز با افزایش پنج هزار و ۳۰۰ ‌تومانی قیمت نسبت به اول پاییز، بیشترین رشد قیمت را داشته و هر کیلوگرم از آن به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. فلفل دلمه رنگی هم در این مدت دو ‌هزار تومان گران‌تر شده است. دیگر محصولی که قیمت آن از ابتدای پاییز و حتی تابستان رو به افزایش گذاشت، گوجه‌فرنگی بود. در حال حاضر قیمت گوجه‌فرنگی بوته‌ای در میدان‌ها، ۹ هزار و ۷۰۰ تومان است که نصف قیمت آن در بیشتر مناطق تهران است. در میان میوه‌ها نیز انگور سفید در فاصله یک ماه‌و‌نیم ابتدایی پاییز، ۹‌هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

مقایسه روند یک‌ساله تغییر قیمت‌ها نیز حاکی از آن است که قیمت محصولات پرمصرف در میدان‌‌های میوه‌وتره‌بار تهران در نیمه پاییز ۱۴۰۰، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۹‌ درصد گران شده و در برخی اقلام این رقم حتی بالاتر هم بوده است. گزارش مقایسه‌ای سازمان میدان‌‌های میوه‌وتره‌بارهم نشان می‌دهد که در نیمه پاییز ۱۴۰۰ و در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته، بین محصولات فرنگی، پیاز با ۱۴‌ درصد و خیار و گوجه‌فرنگی با ۱۴.۵‌ درصد کمترین افزایش قیمت را داشته‌اند و بیشترین رشد قیمت هم برای هویج به ثبت رسیده که قیمت آن بیش از دو برابر شده است.

بیشتر از اقتصاد