درخواست برای تحریم شهردار تهران

امکان سفر مقامات ایرانی هرروز سخت‌تر می‌شود

STRINGER / AFP

پیروز حناچی، شهردار تهران، در اولین سفر اروپایی خود بعد از نشستن بر مسند شهرداری با چالشی نامنتظر روبرو شده است. وی به همراه هیئتی از مدیران شهرداری برای شرکت در نشست «یونیدو»، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، به شهر «وین» سفر کرده‌است. قرار است شهردار تهران پس از اتریش به شهر «برلین» سفر کند که این سفر با مخالفت چند سازمان «یهودی» و«کرد» مستقر در آلمان مواجه شده است. این سازمان‌ها اعتقاد دارند که پیروز حناچی عضو پیشین سپاه پاسداران ایران بوده و در رویدادی «یهودستیزانه» و «ضد اسرائیلی» شرکت کرده است.

اشتفان گریگات، مدیر علمی سازمان «بمب را متوقف کنید»، با صدور بیانیه‌ای نوشت که «پیروز حناچی در تظاهرات روز قدس در تهران، که در آن نابودی کشور اسرائيل تبلیغ می‌شود، شرکت کرده و شهردار برلین نباید با چنین فردی دیدار کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر کمیته یهودیان آمریکایی در برلین نیز با انتقاد از دیدار احتمالی شهردار «برلین» با پیروز حناچی، شهردار تهران را «نماینده یک رژیم تروریستی» نامیده است. «رمکو لیموئیس»، از مسئولان دفتر نمایندگی کمیته یهودیان آمریکایی در برلین، گفته است «تهدید ایران به نابودی اسرائیل و حمایت آن از گروه حزب‌الله لبنان، تهدیدی فزاینده برای جامعه یهودی و امنیت آلمان است».

از سوی  دیگر، «جامعه کردهای آلمان» با شرم‌آور توصیف کردن دیدار شهردار برلین با یک عضو پیشین سپاه پاسداران نوشت: «حزب سوسیال‌دموکرات که شهردار برلین عضو آن است، روزگاری حامی مظلومان بود و با فاشیست‌ها مبارزه می‌کرد».

میشائل مولر در پاسخ به انتقادها گفت که «دیدار او با شهردار تهران، نتیجه ارزیابی مثبت وزارت امور خارجه آلمان است و از این دیدار برای تأکید بر حق حیات اسرائیل و برجسته بودن روابط ویژه برلین با اسرائیل استفاده خواهد کرد».

مجید فراهانی، رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر، در واکنش به این اظهارنظرها در توئیتر خود نوشت: «درخواست تحریم شهردار تهران به عنوان مدیری غیردولتی از سوی سفیر آمریکا در آلمان که اساسا در تاریخ بی سابقه است، نشانه روشنی از بی قانونی، سراسیمه‌گی و پریشانی مدعیان منزوی آزادی در دنیاست که منطق ملت ایران و شنیدن صدای آنان را سنگی بر شیشه عمر گردن‌کلفتی‌های خود می‌دانند».

به‌نظر می‌رسد مقامات ایرانی در این روزها که بحث‌های مربوط به مذاکره مجدد با مقامات اروپایی بالا گرفته است و هم‌چنین فشارهای آمریکا بر مقامات جمهوری اسلامی علنی‌تر و بی‌پرواتر شده از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا نزدیکی خود به اروپایی‌ها را به هرشکل که شده نمایش دهند و به اصطلاح از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند. این در حالی‌ست که در روزهای گذشته و پس از اعلام رسمی دولت ایران مبنی بر آغاز «گام سوم» و کم‌تر کردن بیش از پیش تعهدات هسته‌ای‌ خود، بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و بریتانیا و روسیه ابراز نگرانی کردند که رفتار مقامات ایرانی درباره خروج تدریجی از برجام در موقعیت فعلی بسیار خطرناک است. 

غلامحسین محمد رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در آستانه سفر شهردار تهران به آلمان در توییتی نوشته بود: «همان‌طور که پیش‌بینی شده بود آمریکا از سفر موثر شهردار تهران به اروپا با وجود تحریم‌ها و فشار حداکثری بر دولت و ملت ایران عصبانی است و دیدارها و گفت‌وگوها حاکی از اراده اروپا برای کار جدی با شهر تهران است». 

هرچند که مقامات ایرانی مدعی هستند که این مخالفت‌ها با حضور شهردار تهران در آلمان به دلیل مسایل سیاسی مابین جمهوری اسلامی و آمریکاست اما سابقه مخالفت‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور با حضور مقامات حکومتی سابقه طولانی‌تری دارد؛ تقریبا هر سال و با حضور روسای  جمهور ایران در نیویورک، تعدادی از ایرانیان مخالف با جمهوری اسلامی در تجمع نزدیک سازمان ملل مخالفت خود با حاکمان جمهوری اسلامی را اعلام می‌کنند.

دی‌ماه سال ۱۳۹۶ نیز پس از اینکه «هاشمی شاهرودی»، رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای درمان بیماری‌اش به آلمان سفر کرده بود، با تجمع تعداد از ایرانیان مقیم آلمان مواجه شد. این اعتراضات تا حدی پیش رفت که هاشمی شاهرودی مجبور شد در سکوت کامل خبری و حتی زودتر از زمان موعد به ایران برگردد. معترضان خواستار دستگیری و محاکمه‌ شاهرودی بودند که سابقه ریاست قوه قضاییه را نیز در کارنامه داشت. معترضان اعتقاد داشتند که او نقش مهمی در نقض حقوق بشر در ایران داشته است.

بیشتر از