بازداشت ۱۵۰ عضو اصلی شرکت هرمی «یونیک فاینانس» در سراسر ایران

این شرکت با ادعای «پرداخت سودهای نامتعارف و دلاری» ازافراد زیادی کلاه‌برداری کرده است

رسیدگی به پرونده برخی گردانندگان این شرکت هرمی که پیش‌تر دستگیر شده‌اند، به ریاست قاضی صلواتی در جریان است- تصویر از رکنا

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران از دستگیری بیش از ۱۵۰ نفر از «سرشبکه‌های» شرکت سرمایه‌گذاری هرمی «یونیک فاینانس» در سراسر ایران خبر داد.

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه، ۱۶ آبان‌ماه، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «بیش از ۱۵۰ نفر از سرشبکه‌ها و سرکرده‌های اصلی شرکت هرمی یونیک فاینانس در ۱۹ استان کشور» درپی اقدام‌های اطلاعاتی و عملیاتی شناسایی و با هماهنگی دستگاه قضایی بازداشت شده‌اند.

یونیک فاینانس (unique finance) نام یک شرکت مدعی مشاوره و سرمایه‌گذاری آنلاین در بازارهای بورس جهانی است که در سال‌های گذشته، هم در ایران و هم در افغانستان هزاران نفر را با وعده سودهای کلان و درآمد دلاری به خود جذب کرده است. 

براساس گزارش‌ها، این شرکت کار خود را در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ در ایران آغاز کرده و با سوءاستفاده از نام یک شرکت سوئیسی مشهور در حوزه بازار بورس و سهام و بدون ارتباط واقعی با آن و ادعای داشتن دفاتری در امارات متحده عربی و ترکیه، از آن زمان تاکنون به‌ شیوه شرکت‌های هرمی، با وعده پرداخت سود پس از سرمایه‌گذاری اولیه یک‌هزار دلاری و جذب دست‌کم سه نفر به عنوان زیرمجموعه، اقدام به عضوگیری در سراسر ایران کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس اطلاعیه وزارت اطلاعات، موسسان و مدیران این شرکت که از «ایرانیان مقیم در کشورهای همسایه» هستند، با «معرفی واهی این مجموعه به‌عنوان یک شرکت بین‌المللی و فعال در خریدوفروش سهام شرکت‌های معتبر در بورس‌های خارجی»، با ادعای «پرداخت سودهای نامتعارف و دلاری» و ارائه یک «توکن دیجیتال به نام UNQT»  از تعداد زیادی از شهروندان در سراسر ایران «کلاه‌برداری» کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، این شبکه هرمی تا امروز «میلیون‌ها دلار» از سرمایه‌های مردم را به یغما برده و بیش از «۴۰ هزار» مالباخته درپی عضویت در آن، سرمایه‌های خود را از دست داده‌اند. 

بنابر این گزارش، پس از شناسایی و دستگیری موسسان و گردانندگان این شرکت هرمی، پرونده این افراد در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلاگران در نظام اقتصادی، به ریاست قاضی صلواتی، درحال رسیدگی است.

هرچند که پیش از این برخی اعضای اصلی این شبکه هرمی دستگیر شده‌اند، فعالیت این شبکه هرمی همجنان ادامه داشته است که بنابر اعلام وزارت اطلاعات، با اقدام اخیر نیروهای آن سازمان، علاوه‌بر جلوگیری از «خروج حجم بالایی ارز از کشور»، دیگر اعضای فعال این شبکه هرمی نیز تحت «رصد اطلاعاتی» قرار گرفته‌اند.  

پیش از این در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نیز از دستگیری سرشاخه‌های شرکت هرمی یونیک فاینانس، از جمله در استان‌های تهران، یزد، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، اردبیل و البرز، گزارش‌هایی منتشر شده بود.