از محکومیت تا نمایشی خواندن حمله؛ واکنش‌های متفاوت به سوءقصد علیه نخست‌وزیر عراق

در ایران دبیر شورای عالی امنیت ملی سوءقصد به کاظمی را فتنه جدید خوانده، اما رسانه‌های نزدیک به سپاه آن را نمایشی دانسته‌اند

خبر سوءقصد به جان مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق، با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است.

ارتش عراق پیشتر اعلام کرد بامداد روز یکشنبه، ۱۶ آبان‌ماه، پهپادی مملو از مواد منفجره اقامتگاه نخست‌وزیر این کشور را در بغداد هدف قرار داده، اما کاظمی از این ترور جان سالم به‌در برده و صدمه‌ای ندیده است. وزارت کشور عراق اعلام کرد که تلاش برای ترور نخست‌‌وزیر این کشور با استفاده از سه پهپاد صورت گرفته است.

در پی این اتفاق، رئیس‌جمهوری عراق ترور ناکام مصطفی الکاظمی را محکوم کرد. برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در توییتی عنوان کرد: «این کار یک تجاوز خطرناک و جنایت فجیع بود. کشاندن عراق به سمت آشوب و کودتا علیه نظام قانون اساسی را نمی‌پذیریم.»

بعضی ائتلاف‌ها و احزاب داخل کشور عراق نیز این حمله را محکوم کردند؛ از جمله ائتلاف «قوی الدولة الوطنیة» و «دولة القانون». این احزاب گفته‌اند که چنین تهاجمی به منظور متشنج کردن اوضاع داخلی عراق انجام می‌شود و می‌تواند چهره این کشور را در برابر افکار عمومی مخدوش کند.

واکنش‌های بین‌المللی و مقامات ایران

در ایران نیز، برخی مقام‌های رسمی به خبر سوءقصد به جان نخست‌وزیر عراق واکنش نشان دادند. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن محکوم کردن سوءقصد به جان نخست‌وزیر عراق، از سلامتی او ابراز خوشحالی کرد. سعید خطیب‌زاده با تاکید بر موضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ثبات، امنیت و آرامش در عراق، این اقدام را توطئه‌ای دانست که امنیت و پیشرفت این کشور را هدف قرار داده است. 

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز در توئیتی در باره سوءقصد به جان مصطفی الکاظمی واکنش نشان داد و نوشت:

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«سوءقصد به جان نخست‌وزیر عراق فتنه جدیدی است که رد آن را باید در اتاق‌های فکر خارجی جستجو کرد که از سال‌ها قبل با ایجاد و پشتیبانی گروه‌های تروریستی و اشغال این کشور، جز ناامنی، ایجاد اختلاف و بی‌ثباتی، ارمغانی برای مردم مظلوم عراق نداشته‌اند.»

رییس‌جمهوری لبنان، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، وزارت امور خارجه کشورهای مصر، عربستان، قطر، اردن، ترکیه، بحرین امارات و کویت و همچنین اتحادیه و پارلمان عرب از اشخاص و نهادهای دیگری هستند که ضمن محکوم کردن سوءقصد به نخست‌وزیر عراق، بر همبستگی با مردم این کشور تاکید کردند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز پیشتر سوءقصد به جان مصطفی کاظمی را محکوم و از آمادگی این کشور برای کمک به تحقیقات برای شناسایی عاملان حمله خبر داده بود.

سوءقصد واقعی یا اقدام نمایشی؟

اما در کنار بیانیه‌هایی مبنی بر محکوم کردن این سوءقصد، عده دیگری با استناد به برخی مستندات، این حمله بی‌سرانجام را مشکوک و نمایشی دانستند. 

حیدر العبادی، نخست‌وزیر اسبق عراق و رییس ائتلاف النصر عراق، این حمله را مشکوک دانست و اشاره کرد که «تا دیروز تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو کشته می‌شدند و امروز نخست وزیر را هدف قرار می‌دهند. آقایان ما در میدان جنگ نیستیم.»

او با بیان اینکه عراق در مرحله دشواری قرار گرفته، خواستار بیداری، خویشتنداری، گفت‌وگو، تفاهم و همبستگی شد. 

همچنین مسئول امنیتی ائتلاف «کتائب حزب‌الله عراق» خبر سوء‌قصد را نمایشی نخ‌نما خواند و اعلام کرد: «ایفای نقش قربانی از شیوه‌های نخ‌نمایی است که دیگر به تاریخ پیوسته. بنا بر اطلاعات موثق ما، در عراق هیچ کسی حتی تمایلی ندارد برای هدف قراردادن منزل نخست وزیر سابق، یک پهپاد خرج کند.»

محمود الربیعی سخنگوی دفتر سیاسی «جنبش الصادقون» عراق نیز در توئیتی نوشت: «همان طور که پیش بینی می‌شد؛ انفجار ساختگی و شلیک هوایی با هدف پوشش جنایت‌های دیروز و مشغول کردن افکار عمومی است. هسته اطلاع‌رسانی امنیتی می‌گوید، حمله با پهپاد صورت گرفته و توییت الکاظمی می‌گوید؛ موشک.»

در ایران نیز، رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران، از جمهل خبرگزاری‌های تسنيم و فارس، در گزارش‌های متعددی، اظهارات چهره‌های هوادار خود در عراق مبنی بر نمایشی و ساختگی بودن این حمله را بازتاب داده‌اند. ابوعلی العسکری، مسئول امنیتی کتائب حزب الله عراق، از جمله کسانی است که با نمایشی خواندن حمله به خانه مصطفی کاظمی گفته است برای آسیب زدن به نخست‌وزیر عراق، «راه‌های کم‌هزینه‌تر و مطمئن‌تری» وجود دارد.

مخالفان دولت مصطفی کاظمی، همچنین با استناد به تصاویر منتشر شده از صحنه سوء قصد، به منزل خالی و بدون اسباب و اثاثیه نخست‌وزیر اشاره کردند و صحت اخبار منتشرشده در باره حمله پهپادی به او را مورد تردید قرار داده‌اند.