کووید‌ـ‌۱۹ همچنان در اروپا می‌تازد

اجبارهای دولتی هنوز نتوانسته است اروپایی‌ها را به واکسیناسیون متقاعد کند

سرعت انتشار کرونا در کشورهای اروپایی نگران‌کننده است و اروپا دوباره در کانون همه‌گیری کرونا قرار گرفته است ‌ــ FILIPPO MONTEFORTE / AFP

در حالی که سختگیری دولت‌ها برای رعایت مقررات و دستورالعمل‌های مربوط به کرونا تا حد زیادی نتیجه‌بخش بوده و با اینکه واکسیناسیون رایگان و گسترده در اغلب کشورها به‌ویژه کشورهای پیشرفته در حال انجام است، امتناع برخی شهروندان از زدن واکسن، باعث شده تا سازمان بهداشت جهانی بار دیگر زنگ خطر کرونا را به صدا درآورد. 

آمار مبتلایان به کووید‌ـ‌۱۹ در جهان تا امروز ۶ نوامبر (۱۵ آبان) به ۲۴۹ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۵۵۶ نفر رسیده است که از این تعداد، ۵ میلیون و ۵۴ هزار و ۷۹۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. از مجموع آمار مبتلایان در جهان، تاکنون ۲۲۶ میلیون و ۲۳۱ هزار و ۹۰۹ نفر بهبود یافته‌اند. در حال حاضر، آمریکا، بریتانیا، روسیه، اوکراین، ترکیه، مکزیک، آلمان، ایران، هلند و هندوراس بر اساس شمار ابتلا نسبت به جمعیت، ۱۰ کشور صدر جدول‌اند.

این روزها، چین که کشور مبدا شیوع کرونا بود، وضعیت بهتری دارد و اماکن عمومی و مراکز گردشگری به روی مراجعان بازند، اما از اروپای شرقی خبرهای نگران‌کننده‌ای درباره افزایش آمار ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ به گوش می‌رسد و شهروندان اروپایی را با این تردید مواجه کرده است که آیا کریسمس امسال را هم در خانه سپری خواهند کرد؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شمار موارد جدید ابتلا به کرونا و مرگ‌و‌میر ناشی از این بیماری در اروپا تقریبا شش هفته است که سیر صعودی داشته است. در حال حاضر، روزانه حدود ۲۵۰ هزار نفر در اروپا به کرونا مبتلا می‌شوند و بیش از  ۳۶۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند. به گفته هانس کلوگه، مدیر بخش اروپای سازمان بهداشت جهانی، سرعت انتشار این ویروس در کشورهای اروپایی نگران‌کننده است و اروپا دوباره در کانون همه‌گیری کرونا قرار گرفته است.

آلمان یکی از کشورهای اروپایی است که بیشترین آمار ابتلا به کرونا را در روزهای اخیر ثبت کرده است. پرجمعیت‌ترین کشور اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۴ نوامبر (۱۳ آبان) حدود ۳۴ هزار مورد جدید ابتلا را ثبت کرد که بنا بر اعلام موسسه بهداشت رابرت کخ، بالاترین آماری است که از زمان آغاز همه‌گیری کرونا تاکنون در این کشور ثبت شده است. مقام‌های بهداشتی آلمان اعلام کرده‌اند که این افزایش به‌دلیل مقاومت مردم در برابر واکسیناسیون است و در چنین شرایطی، لازم است همچنان بر استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید شود. 

در جمهوری چک نیز موارد ابتلا رو به افزایش است. مقام‌های بهداشتی این کشور اعلام کرده‌اند که آمار ابتلا حدود ۶۰ درصد بیشتر از هفته گذشته بوده است و موارد جدید ابتلا بیشتر در افرادی بوده است که واکسینه نشده‌اند.

در حالی که بنا بر اعلام اغلب کشورها، بیشتر موارد ابتلا در افرادی است که واکسینه نشده‌اند، همچنان راهکارها برای الزام به واکسیناسیون کافی به نظر نمی‌رسد. سازمان بهداشت جهانی از کاهش میزان واکسیناسیون در سراسر اروپا در چند ماه گذشته خبر داده است. آمار افرادی که هر دو نوبت واکسن کرونا را زده‌اند در فرانسه به ۶۸ درصد می‌رسد. در آلمان، فقط ۶۶ درصد مردم هر دو نوبت واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و در روسیه، فقط ۳۲ درصد از مردم کامل واکسینه شده‌اند. در کشورهایی چون ایرلند، مالت، پرتغال و دانمارک، میزان واکسیناسیون در سطح استاندارد جهانی و حدود ۹۰ درصد بوده است اما در رومانی و بلغارستان آمار بزرگسالانی که کامل واکسینه شده‌اند به‌ترتیب ۳۳ و ۲۲ درصد است.

بیشتر از جهان