کرونا در ایران؛ احتمال تغییر رنگ مناطق کم‌خطر به پرخطر

اگر روند افزایشی شهرهای قرمز به سرعت مهار نشود، با خطر جدی موج ششم کرونا مواجه خواهیم بود

جموع بیماران کووید-۱۹ در ایران به پنج میلیون و ۹۸۰ هزار و ۲۶۰ نفر رسیده است- ATTA KENARE / AFP

کرونا، هرچند نه به شدت قبل، همچنان در ایران قربانی می‌گیرد. بنا به اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز گذشته (از چهاردهم تا پانزدهم آبان) شش هزار و ۸۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۹۸۵ نفر از آنان بستری شدند و در این مدت، ۱۲۰ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در ایران به پنج میلیون و ۹۸۰ هزار و ۲۶۰ نفر رسید و مجموع جان‌باختگان این بیماری نیز ۱۲۷ هزار و ۱۷۳ نفر اعلام شد. این در حالی است که تا کنون پنج میلیون و ۵۸۸ هزار و ۵۴۵ نفر از بیماران مبتلا به کرونا بهبود یافته‌اند و سه هزار و ۷۱۳ نفر از بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت هستند.

در حال حاضر ۳۳ شهرستان در وضعیت قرمز، ۹۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهرستان در وضعیت زرد، و ۱۰۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. رنگ‌بندی‌ مناطق در شرایطی اعلام شده‌ است که به گفته کارشناسان، احتمال جابه‌جایی آن‌ها و تغییر رنگ مناطق کم‌خطر به پرخطر بسیار زیاد است.

 چنان که دکتر مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است، ظاهرا رنگ‌بندی‌های کرونایی ارائه شده از شهرهای کشور بر اساس موارد بستری است، در حالی که لازم است اطلاعات در مورد موارد ابتلای جدید باشد. به گفته او، «برای تصمیم‌گیری مهم است که اطلاعات دقیقی وجود داشته باشد، بنابراین باید تعداد موارد ابتلای جدید را بدانیم. موارد جدید، یعنی مبتلایان به کرونایی که تازه تشخیص داده می‌شوند. چند روز پس از ابتلا، فرد ممکن است در بیمارستان بستری شود و آمار رنگ‌بندی شهرها بر این مبناست، در حالی که باید برای تصمیم‌سازی درست، فاصله‌ بین این آمار برطرف شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر مسعود یونسیان همچنین با اشاره به توقف روند کاهشی کرونا در بیشتر استان‌های کشور، به ایسنا گفته است: «در رنگ‌بندی‌های جدید تعداد شهرهای نارنجی افزایشی بوده است که حکایت از افزایش بیماران بستری در آن شهرها دارد. ولی از آنجایی که شهرهای بزرگی همچون تهران هنوز روند کاهشی دارند، در مجموع در کشور هنوز هم روند بیماری افزایشی نشده است. اگر بخواهیم درست رصد کنیم، باید تمام آزمایشگاه‌های کشور که تست‌های کرونا را انجام می‌دهند، به سامانه‌ای متصل شوند. با دسترسی به این سامانه و استخراج اطلاعات به‌روز شده، می‌توان خیلی زودتر تصمیم‌گیری‌ کرد. اما تا زمانی که تعداد موارد مثبت جدید با تاخیر به دستمان برسد، نمی‌توانیم به‌موقع تصمیمات مهم برای مدیریت شرایط اتخاذ کنیم.»

بر اساس آخرین رنگ‌بندی منتشر شده از شهرستان‌های ایران تا زمان نگارش این گزارش، ۳۳ شهرستان در وضعیت قرمز هستند که شهرهایی در استان‌های آذربایجان ‌شرقی و غربی، اصفهان، ایلام، خراسان‌های جنوبی، رضوی، و شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کردستان، کرمان، کرمانشاه، لرستان، مرکزی، و یزد را شامل می‌شوند. بر اساس دستورالعمل‌ها، در شهرهای قرمز لازم است واکنش سریع و تعطیلی کامل ادارات دولتی، بانک‌ها، و مشاغل غیرضروری انجام گیرد و همچنین بر لزوم بیرون‌بر شدن رستوران‌ها و غذاخوری هتل‌ها، آموزش غیرحضوری، و منع سفر تاکید شده است.

بعضی از کارشناسان هشدار می‌دهند که اگر روند افزایشی شهرهای قرمز به سرعت مهار نشود، با خطر جدی موج ششم کرونا در ایران مواجه خواهیم بود. دکتر یونسیان، اپیدمیولوژیست و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، در این زمینه معتقد است: «نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از زمان بروز پیک ششم داشت. هنوز در سایر کشورها هم که اطلاعات به روز و سامانه برخط دارند، نمی‌توان از زمان دقیق آغاز پیک‌ بعدی صحبت کرد، اما در عین حال نگران تغییر روند بیماری در شهرهای زرد و آبی هستیم.»

آموزش حضوری مدارس و نگرانی خانواده‌ها

در چنین شرایطی و با این که بنا بر اعلام برنامک «ماسک»، بازگشایی کلاس‌های حضوری مدارس و دانشگاه‌ها هنوز بسیار پرخطر است. مدارس متوسطه دوم از امروز به صورت حضوری شروع به فعالیت کردند و از صدور مجوز بازگشایی مدارس ابتدایی از اول آذر خبر می‌رسد.

به گزارش ایسنا، سرپرست وزارت آموزش و پرورش از صدور مجوز بازگشایی مدارس ابتدایی خبر داده و با خرسندی از اعلام این خبر، گفته است: «خوشحالم اعلام کنم مدارس آماده می‌شوند که از ابتدای آذرماه، میزبان دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و ابتدایی هم باشند.»

او درباره این که حضور دانش‌آموزان در مدارس اختیاری خواهد بود یا اجباری، اعلام کرده است: «رویکرد ما در بازگشایی مدارس، تدریجی است. امروز فرایند بازگشایی مدارس متوسطه شروع شده و ممکن است یک مدرسه فردا یا مدرسه‌ دیگری پس‌فردا بازگشایی شود. به هرحال کار در این یکی دو روزه آغاز می‌شود. این که دانش‌آموزان چگونه و در چه روزهایی در مدارس حضور پیدا کنند، در اختیار شورای مدرسه و تأیید منطقه است.»

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت ایران، هشتم آبان ماه در جلسه‌ای با ستاد ملی مقابله با کرونا، دستور باز شدن مدارس را صادر کرد. او گفت: «با توجه به انجام واکسیناسیون دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال و دانشجویان، از اوایل آذرماه می‌توان برای بازگشایی مراکز آموزشی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اقدام کرد.»

از جمله شیوه‌نامه‌هایی که او اشاره می‌کند، این است که در تمام طول ساعت آموزش باید ماسک به صورت کارکنان و دانش‌آموزان باشد، در زنگ‌های تفریح باید فاصله یک‌ونیم تا دو متری میان دانش‌آموزان حفظ شود، و پنجره‌ها و در کلاس به منظور تهویه هوا باز باشد؛ تمهیداتی که نتوانسته است نگرانی خانواده‌ها را برای فرستادن فرزندانشان به مدارس برطرف کند.