علم‌الهدی: تحریم شکست؛ از بانک‌های بین‌المللی بی‌نیاز شدیم

«اکنون اقدام‌های دولت ما به جایی رسیده است که دیگر به انتقال پول از طریق بانک‌های بین‌المللی احتیاج نداریم»

احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد- تسنیم

امام جمعه مشهد می‌گوید جمهوری اسلامی ایران دیگر برای به دست آوردن درآمد ناشی از فروش نفت خود به شبکه بانکی بین‌المللی نیازی ندارد.

احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد که پدر همسر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران هم هست، روز جمعه با ستایش دولت رئیسی گفت که تحریم‌های آمریکا دیگر بر اقتصاد ایران اثری ندارد.

علم‌الهدی گفت: «خوشبختانه بر اساس جراتی که این دولت دارد، بنا بر تحریم‌شکنی گذاشته شد. در نتیجه تحریم‌شکنی، فروش نفت ما یک مقدار توسعه پیدا کرد تا ما بتوانیم با شگردهای خود نفتمان را در دنیا بفروشیم و از این راه زندگی مردممان را از زیر فشار درآوریم.»

او افزود: «آمریکا دید اگر فروش نفت ما توسعه پیدا کند، دیگر تحریم‌هایش اثر ندارد. آخرین حربه آمریکایی‌ها این بود که دیگر اجازه ندهند پول‌هایمان به وسیله بانک‌های جهانی به ما منتقل شود؛ اما اکنون اقدام‌های دولت ما به جایی رسیده است که دیگر به انتقال پول از طریق بانک‌های بین‌المللی احتیاج نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علم‌الهدی توضیح نداده است که جمهوری اسلامی ایران از چه راهی پول‌های خود را به داخل ایران منتقل می‌کند. این در حالی است که کارگروه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) به‌تازگی تصمیم گرفته است که جمهوری اسلامی ایران به دلیل شائبه دست داشتن در پولشویی در فهرست سیاه باقی بماند.

روزنامه شرق، چاپ تهران، در شماره روز شنبه خود نوشته بود که ادامه حضور جمهوری اسلامی ایران در فهرست سیاه کارگروه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) با واکنش‌ منفی رسانه‌ها و افکار عمومی در داخل ایران همراه شده است؛ اما از دید حامیان دولت ابراهیم رئیسی، پیوستن جمهوری اسلامی ایران به آن اهمیتی ندارد زیرا معتقدند که مراودات تجاری و مالی جمهوری اسلامی ایران به‌خوبی برقرار است.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره اف‌ای‌تی‌اف گفته بود: «این سازمان اخیرا باز هم نام جمهوری اسلامی ایران را در ادامه تصمیم‌های خود آورده و جمهوری اسلامی ایران را یک دولت غیرهمکار معرفی کرده است. عده‌ای در مطبوعات و رسانه‌ها سروصدا به راه انداخته‌اند ولی اتفاق تازه‌ای رخ نداده است و دولت‌ها و شرکت‌هایی که با ما کار می‌کردند، باز هم کار خواهند کرد؛ چون احتیاط‌های خود را دارند و می‌دانند که کشور ما پولشویی و تامین مالی تروریسم ندارد و امنیت در کشور ما برقرار است و وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه بر اوضاع امنیتی مسلط‌اند.»

به گفته مصباحی‌مقدم، جمهوری اسلامی ایران با وجود حضور در فهرست سیاه، همچنان با کشور‌ها دادوستد می‌کند و روابط مالی دارد و وضعیت نسبت به گذشته تفاوت نکرده است؛ اما درست‌اندرکاران اقتصادی نظرات کاملا متفاوتی ارائه داده‌اند.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، روز شنبه گفت که سیر حرکت اقتصادی ایران در سال گذشته نشان می‌دهد که سهم جمهوری اسلامی ایران از اقتصاد جهانی نصف شده است. شافعی افزود: «در حوزه صنعت و کشاورزی، تعبیر درستی از خودکفایی در کشور وجود ندارد و تصور می‌شود خودکفایی یعنی تولید صفر تا ۱۰۰ محصولات را خودمان انجام دهیم و به طور مثال، کارخانه به جای توجه به اصل محصول، درصدد است کارتن بسته‌بندی را نیز خودش تولید کند.»

محمدرضا معتمد، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد دلایل ریزش شدید شاخص کل بورس تهران گفت: «فضای بین‌المللی و تعامل و توافق با کشور‌های دیگر [وجود ندارد]. هنوز مسئله نقل‌وانتقال پول و ارز حل نشده است.»

در همین حال، مصطفی هاشمی طبا، نامزد پیشین ریاست‌جمهوری ایران، هم روز شنبه درباره سرنوشت بررسی اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «با این اوصاف و اینکه دولت فعلی برای بررسی لایحه در مجمع درخواستی ندارد... توصیه می‌کنم از اساس از سازمان ملل و اصلا از پیمان شانگهای هم خارج شویم و خیال خودمان را راحت کنیم که با هیچ کنوانسیون و نهاد خارجی مراوده نداریم و ببینیم به‌تنهایی چگونه می‌خواهیم کشور را اداره کنیم. حال اگر در این بین، خودمان به شکلی کشور را اداره کردیم که در ۳۰۰ دشت زمین نشست کرد هم ایرادی ندارد.»