انتقاد همسر نازنین زاغری از سیاست «انتظار» بریتانیا در برابر ایران

اعتصاب غذای ریچارد رتکلیف روز جمعه وارد سیزدهمین روز خود شد

ریچارد رتکلیف همسر نازنین زاغری- عکس از علی زمانی

ریچارد رتکلیف که در اعتراض به حکم جدید زندان همسرش، نازنین زاغری، در جمهوری اسلامی ایران و به‌منظور زیر فشار گذاشتن دولت بریتانیا برای تلاش بیشتر برای آزادی او، مقابل دفتر نخست‌وزیری در لندن اعتصاب غذا کرده است، از «سیاست انتظار» دولت بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، انتقاد کرد.

اعتصاب غذای آقای رتکلیف روز جمعه وارد سیزدهمین روز خود شد. او در مصاحبه با روزنامه گاردین تاکید کرد تا زمانی که وزیران کابینه بریتانیا درک کنند برای آزادی همسرش باید سریع اقدام کنند، به اعتصاب ادامه خواهد داد. او گفت دولت باید بفهمد که این یک «کار نمایشی» نیست؛ یک «شلیک هشدار» است.

نازنین زاغری، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز، فروردین ۱۳۹۵هنگام بازگشت به بریتانیا در فرودگاه امام‌خمینی تهران بازداشت و به اتهام آنچه دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی جاسوسی و تلاش برای براندازی نرم عنوان کرد، به پنج سال زندان محکوم شد؛ اتهامی که خانم زاغری رد می‌کند.

او پس از سپری کردن دوره پنج ساله محکومیت خود آزاد شد اما اندکی بعد، در یک پرونده جدید به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال زندان دیگر و یک سال ممنوعیت خروج از ایران محکوم شد که این حکم اواخر مهر ۱۴۰۰، در دادگاه تجدیدنظر استان تهران و بدون برگزاری جلسه دادرسی، عینا تایید شد.

ریچارد رتکلیف در بخشی از گفت‌وگوی خود با گاردین گفت: «سیاست (بریتانیا) به‌نوعی انتظار کشیدن برای این است که ایران کار درست را انجام دهد؛ برای یک راه‌حل سیاسی. برای آوردن نازنین به خانه هیچ استراتژی وجود ندارد و این را هفته گذشته خیلی بی‌پرده، به لیز تراس (وزیر امور خارجه بریتانیا) گفتم.»

بسیاری بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران با بازداشت شهروندان خارجی و ایرانی‌های دوتابعیتی از آن‌ها به عنوان «اهرم فشار» در مذاکرات استفاده می‌کند. شماری از مقام‌های بریتانیا هم معتقدند که تهران با طولانی کردن حکم خانم زاغری قصد دارد لندن را برای پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی خود زیر فشار بگذارد.

این مبلغ مربوط به قراردادی است که دولت ایران پیش از انقلاب ۵۷، برای خرید تانک‌های چیفتن با بریتانیا منعقد کرد اما با وقوع انقلاب اجرا نشد. رتکلیف به گاردین گفت که کاملا واضح است تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران این بدهی را دریافت نکند، نازنین به خانه باز نخواهد گشت و افزود: «مسئله وجدانی است، نه سیاست یا قانون.»

او همچنین بابت دعوت از ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، برای شرکت در اجلاس بین‌المللی تغییرات آب‌وهوایی در شهر گلاسکو اسکاتلند، ابراز تاسف کرد.

به نوشته گاردین، همسر نازنین زاغری می‌داند که اگر به اعتصاب غذا ادامه دهد، پس از گذشت ۲۵ روز به بدن و سلامتی او آسیب‌های جدی وارد خواهد شد؛ با این حال قصد دارد در این روزهای سرد لندن در خیابان بماند و به حرکت اعتراضی خود ادامه دهد.