آغاز تصفیه درونی در طالبان؛ چرا و در کدام جهت؟

رهبر طالبان به فرماندهان طالب دستور داده است که افراد نامطلوب را از صف خود اخراج کنند

به نظر می‌رسد منظور ملا هبت‌الله از خارج کردن افراد نامطلوب، جنگجویانی‌‌ باشند که در اواخر حکومت اشرف غنی، به طالبان پیوستند‌ــ Wakil KOHSAR/AFP

ملا هبت‌الله آخوند‌زاده، رهبر گروه طالبان، در پیام تازه‌ای از فرماندهان این گروه خواسته است تا افرادی را که به گفته او مطلوب نیستند، از صفوف خود بیرون کنند.

اداره امور امارت اسلامی در صفحه توییتر خود، این پیام رهبر طالبان را در یک رشته توییت منتشر کرده است. ملا هبت‌الله در این پیام گفته است: «وظیفه هر فرمانده طالب است افراد نامطلوب را که امید اصلاحشان وجود ندارد، از صف خود خارج بسازد. در غیر این صورت، مسئولیت اعمال ناروا و ظلم این افراد به دنیا و آخرت بر عهده این فرمانده خواهد بود و عذرخواهی نیز قبول نخواهد شد.»

ملا هبت‌الله گفته است که برای یک فرمانده، جنگجویانش مانند اعضای بدنش هستند. اگر یک عضو بدن کار نکند، بقیه اعضای بدن نیز از کار خواهد افتاد. او به فرماندهان طالب دستور داده است که به‌صورت منظم، جنگجویان خود را بررسی کنند و افرادی را که مناسب نیستند از دور خارج کنند.

به نظر می‌رسد منظور ملا هبت‌الله از خارج کردن افراد نامطلوب، جنگجویانی‌‌ باشند که در اواخر حکومت اشرف غنی، به طالبان پیوستند. قبل از سقوط جمهوریت، نبردهای خونینی میان گروه طالبان و نیروهای نظامی دولت رخ داد. بر اساس گزارش‌ها، این نبردها به‌خصوص حملات هوایی نیروهای دولت، به طالبان تلفات فراوانی وارد کرد. گفته می‌شود فقط در جنگ شهرستان ارغنداب که سال گذشته در استان قندهار رخ داد، طالبان بیش از ۶۰۰۰ نفر از نیروهایشان را از دست دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کنار آن، نبردهای هلمند نیز تلفات زیادی به طالبان وارد کرد. به همین دلیل، این گروه با کمبود نیروی جنگی مواجه شده بود، تا جایی که مدارس پاکستان مجبور شدند برای پر کردن جای خالی نیروهای کشته‌شده، از طلاب مدارس پاکستانی نیرو به افغانستان بفرستند.

حتی گفته می‌شود ارتش پاکستان نیز بخشی از نیروهای شبه‌نظامی ارتش این کشور را به کمک طالبان فرستاده بود. طالبان در داخل افغانستان نیز از افراد محلی درخواست کمک کردند. تعدادی از فرماندهان محلی با طالبان متحد شدند و در بخش‌هایی از افغانستان، تعدادی از نیروهای مسلح تبعیت خود از طالبان را اعلام کردند؛ مانند عبدالحمید خراسانی که تا زمان سقوط جمهوریت، علیه دولت اشرف غنی شعار می‌داد و پس از سقوط جمهوریت، اعلام کرد که طالب شده است.

اما حالا که طالبان قدرت را در سراسر افغانستان به دست آورده‌اند، به نظر می‌رسد زمان انقضای این نیروها فرا رسیده است و گروه طالبان می‌خواهد با تصفیه درونی، فقط نیروهای خودی قدیمی را نگه دارد. از سوی دیگر، گسترش فعالیت داعش باعث شده تا طالبان در هراس از نفوذ داعش، اعضای کمتر شناخته‌شده طالبان را از صف خود بیرون کنند.

مسلما منظور ملا هبت‌الله از «افراد نامطلوب» کسانی نیستند که دست به جنایت و کشتار و آزار مردم می‌زنند، زیرا این کار هر روز و هر لحظه صورت می‌گیرد و هیچ گونه اقدامی برای جلوگیری از این اعمال صورت نمی‌گیرد.

پیش‌تر نیز گروه طالبان از تصفیه درونی در این گروه خبر داده بود. پنج هفته قبل، ملا محمد یعقوب وزیر دفاع امارت طالبان، در یک نوار صوتی گفته بود که افراد بد، فاسد و ناتوان برای رسیدن به اهداف شوم و یا بدنام‌سازی این گروه به صفوف طالبان پیوسته‌اند.

او همچنین گفته بود که برخی سرگروه‌ها و فرماندهان طالبان برای  بزرگ‌تر کردن تشکیلات خود، با افراد نااهل، اربکیان و جنایتکاران پیشین دوست شده و آنان را به صفوف خود جلب کرده‌اند. اما به گفته سرپرست وزارت دفاع طالبان، به حضور چنین افرادی در صفوف طالبان نیاز نیست و کسانی‌ که به جلب و جذب این گونه افراد اقدام کرده‌اند، باید هر چه زودتر آنان را از صفوف خود اخراج کنند.

ملا یعقوب هشدار داده بود که پس از این پیام، اگر در بررسی‌ها ثابت شود که چنین افرادی در صفوف یک سرگروه طالبان هنوز هم جای دارند، آن فرمانده طالبان با پیامد‌هایی از خلع سلاح گرفته تا اخراج از صفوف طالبان روبه‌رو خواهد شد.

حالا به نظر می‌رسد با دستور مستقیم رهبر گروه طالبان، تصفیه‌های درونی این گروه آغاز شود. احتمال دارد با استفاده از این دستور، تعدادی از افراد طالبان که به نحوی چهره‌های رقیب نیز شمرده می‌شوند، از گردونه قدرت خارج شوند.