سناتورهای زن خطاب به بایدن: از زنان افغانستان باید حمایت شود

زنان افغانستان زیر سلطه طالبان، تقریبا کلیه حقوق خود را از دست داده‌اند

زنانِ عضو مجلس‌ سنای آمریکا در نامه‌ای از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواسته‌اند از زنان افغانستان حمایت کند. به گزارش تلویزیون سی‌ان‌بی‌سی (CNBC)، هر ۲۴ سناتور جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا، در نامه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد نوشته‌اند که وضعیت زنان افغانستان بحرانی است و آمریکا باید پس از خروج از این کشور، برای حمایت از زنان و دختران اقدام کند.

دایان فاینشتاین، سناتور ایالت کالیفرنیا، و جونی‌ ارنست، از ایالت ایووا، این نامه را با تایید همه سناتورهای زن مجلس آمریکا تهیه‌ کرده و از دولت فدرال این کشور خواسته‌اند تا طرحی را تدوین کند که بر‌اساس آن، از حقوق زنان و دختران در افغانستان حمایت شود. آن‌ها گفته‌اند که این طرح باید شامل همکاری با سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد و برای پاسخگویی طالبان نیز باشد. در این نامه خطاب به رئیس‌جمهوری آمریکا، آمده است: «شما متعهد شده‌اید که طالبان را برای حمایت از حقوق زنان و دختران تحت‌ فشار قرار دهید و اعلام کرده‌اید که آمریکا با مردم افغانستان که در برابر حاکمیت طالبان مقاومت می‌کنند، مشارکت پایدار خواهد داشت.»

در این نامه همچنین آمده است: «خارج شدن آمریکا از افغانستان برخی دستاوردهایی را که در این کشور طی ۲۰ سال گذشته به‌سختی به‌ دست آمده است و مشارکت زنان و دختران را در عرصه‌های عمومی تضمین می‌کرد، با تهدید روبه‌رو کرده است. به‌طور مثال، در سال گذشته، ۳.۵ میلیون دختر در مدرسه بودند و حدود ۱۰۰هزار زن در دانشگاه‌های خصوصی و دولتی تحصیل می‌‌کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نامه، سناتورها گفته‌اند که زنان حتی در تجارت نیز رشد فراوانی داشته‌اند و به نقل از اتاق بازرگانی و صنعت افغانستان، ۱۰۰۰ زن در عرصه کارآفرینی ظهور کردند و تعداد زیادی مشاغل مهم دولتی را بر عهده گرفتند.

نخستین پرواز تخلیه نیروهای آمریکا در ۳۰ اوت سال جاری صورت گرفت و به‌ جنگ افغانستان و حضور ۲۰ ساله آمریکا در این کشور پایان داد. جو بایدن در مجلس سنا از عملکردش در خروج از این کشور، که باعث شد طالبان سریع‌تر به کابل برسند و سراسر افغانستان را تصرف کنند، دفاع کرد و آن را موجه خواند. هرچند با این خروج، بخش عمده‌ای از شهروندان افغانستان که در ۲۰ سال گذشته در سایه جمهوریت زندگی کرده بودند. هدف تهدید و تعقیب گروه طالبان قرار‌ گرفتند.

در این نامه ذکر شده است که در نبود نظام قانونی و نیروی امنیتی حافظ آن، زنان و دختران افغانستان مقابل رژیم طالبان قرار گرفته‌اند که آن‌ها را به‌شدت منزوی و ازحقوقشان محروم کرده است. در نامه به رئیس‌جمهوری آمریکا گفته شده است که طالبان به هیچ‌یک از تعهدهایش در زمینه حقوق زنان پایبند نیست.

طالبان در اوایل قدرت‌گیری قول دادند که زنان را از حقوقشان محروم نکنند و برای آن‌ها زمینه تحصیل و کار را فراهم سازند، اما پس از تشکیل کابینه، هیچ‌کدام از تعهدهای طالبان عملی نشده است و زنان در خانه‌ها باقی مانده‌اند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، زنان و دختران فعال مدنی آماج قتل‌های هدفمند قرار گرفته‌اند و به‌تازگی چهار زن جوان که در دوره جمهوریت فعالیت‌های مدنی داشته‌اند در شهر مزار شریف به‌دست افراد ناشناس به قتل رسیده‌اند.