توافق پوتین و بنت برای «بیرون راندن ایران از سوریه»

مسکو به تل آویو اجازه داده است تا زمانی که نیروهای آن را به خطر نیندازد، عملیات هوایی در سوریه را ادامه دهد

پوتین و بنت به دنبال حذف ایران و حزب الله از سوریه هستند- Yevgeny BIYATOV / Sputnik / AFP

زیو الکین وزیر ساخت و ساز و مسکن اسرائیل گفت، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل در دیدار اخیر توافق کردند که سیاست اسرائیل در قبال سوریه از جمله حملات هوایی در خاک این کشور ادامه پیدا کند.

همچنین یکی از افسران ارشد نیروی هوایی اسرائیل گفته است که رهبران دو کشور توافق کردند برای «بیرون راندن ایران از سوریه» تلاش کنند.

به نوشته الشرق الاوسط الکین که به‌عنوان مترجم در این ملاقات حضور داشت گفت که دیدار برگزار شده بسیار گرم و صمیمانه بوده است.

جروزالم پست گزارش داد که نزدیکی اخیر روسیه و اسرائیل که در دیدار پوتین و بنت به نمایش درآمده و همچنین توافق‌هایی که آنها به دست آوردند، به این دلیل است که آنها به «دنبال حذف ایران و حزب الله از کشور [سوریه] هستند.»

منابع سیاسی در تل‌آویو پیش‌تر فاش کردند که پوتین و بنت در دیدار خود در سوچی به تفاهم‌هایی جدیدی دست یافتند، از جمله حل اختلاف بر سر حمله‌های اسرائیل به پایگاه‌های تحت کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شبه نظامیان مورد حمایت آن.

آنها موافقت کردند که شبه نظامیان حزب‌الله لبنان و سایر شبه نظامیان وابسته به ایران را تا حد امکان از مرزهای اسرائیل دور نگه دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 نزدیک به یک دهه است که اسرائیل با انجام صدها حمله هوایی در سوریه برای «نابود کردن رویاهای تهران برای ایجاد هژمونی منطقه‌ای و پایگاهی در نزدیکی خاک اسرائیل» تلاش می‌کند. این روزنامه به نقل از منابع ناشناس می‌نویسد که اسرائیل و روسیه از «مکانیسم خلع سلاح برای جلوگیری از درگیری ناخواسته» استفاده می‌کنند.

در واقع مسکو به تل‌آویو اجازه داده است تا زمانی که نیروهای آن را به خطر نیندازد، اجرای عملیات در سوریه را ادامه دهد.

ایالات متحده که مهم‌ترین متحد اسرائیل محسوب می‌شود نیز با این توافق مخالفتی ندارد. واشنگتن بر این باور است که این کار می‌تواند منجر به نزدیک شدن به مسکو شود که در حال حاضر عنصری تاثیرگذار در خاورمیانه است. خصوصاً که بشار اسد زمانی که بخواهد با دنیا تعامل کند، به حرف‌های مسکو گوش می‌دهد.

با توجه به تلاش‌های بین‌المللی برای دستیابی به راه‌حلی در سوریه، مسکو به‌خوبی می‌داند که امکان بازسازی این کشور جنگ‌زده مستلزم خروج همه نیروهای خارجی، به‌ویژه ایران و نیروهای نیابتی آن از سوریه است.

البته روسیه اسرائیل را به انجام «حمله‌های غیرضروری» متهم کرد و خواستار اطلاع‌رسانی زودهنگام پیش از هر اقدام نظامی شد و هشدار داد که حملات به سایت‌های روسیه، به تلاش‌های مسکو برای برقراری ثبات آسیب می‌زند. با این حال، بنت متعهد شد که اطلاعات دقیقی در مورد هرگونه حمله و پیش از موعد اجرا به روس‌ها بدهد و همچنین زیرساخت‌های سوریه را هدف قرار ندهد.

بیشتر از جهان