تشدید «جنگ سرد» بین ایران و اسرائیل

به نظر می‌رسد حمله‌های سایبری تلافی‌جویانه‌ ایران و اسرائیل به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات یکدیگر بالا گرفته است

گروه هکری سایه سیاه که با دولت ایران مرتبط است در تازه‌ترین حمله سایبری، اطلاعات خصوصی حدود ده‌ها هزار اسرائیلی را فاش کرده‌‌اند‌ـ Pexels

به نظر می‌رسد حمله‌های سایبری تلافی‌جویانه‌ ایران و اسرائیل به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات غیرنظامی یکدیگر بالا گرفته است و دو کشور وارد مرحله تازه‌ای از تشدید رقابت شده‌اند.

روز چهارشنبه ۳ نوامبر (۱۲ آبان) اسرائیل در حال ارزیابی خسارت‌های وارده در اثر حمله گروهی هکر موسوم به «سایه سیاه» بود که گمان می‌رفت وابسته به دولت ایران باشد. این هکرها به یک موسسه پزشکی و تارنمای دوست‌یابی اقلیت‌های جنسی و جنسیتی حمله کرده‌اند که به افشای اطلاعات خصوصی حدود ده‌ها هزار اسرائیلی منجر شده‌ است.

این حمله‌ها در پی حمله ۲۶ اکتبر (۴ آبان) به بخشی از شبکه پمپ‌بنزین‌های ایران رخ داد، که تهران اسرائیل را بانی این حمله‌ها خواند.

هارل مناشری، از مقام‌های سازمان امنیت و اطلاعات داخلی اسرائیل موسوم به شین بت، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی کان گفت: «سایه سیاه نامی است که گروهی از هکرهای ایرانی برای انجام اعمال مجرمانه خود تحت پوشش آن فعالیت می‌کنند. ایران از سامانه‌های مجازی برای انجام کارهای راهبردی بهره‌ می‌گیرد تا به بخش‌های مالی و اطلاعاتی اسرائیل آسیب وارد کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی از کار افتادن سامانه‌های توزیع بنزین ایران در اثر حمله سایبری هفته گذشته، روز سه‌شنبه ۲ نوامبر (۱۱ آبان) این کشور اعلام کرد توانسته است این سامانه‌ها را احیا کند. بیش از ۴۰۰۰ پمپ‌بنزین در اثر این حمله از شبکه خارج شد که به کمبود بنزین و ایجاد راه‌بندان در برخی نقاط این کشور منجر شد. مقام‌های ایران اسرائیل را عامل این حمله‌ها خواندند. اما علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در توییتی که هفته پیش به زبان عبری منتشر کرد، گفت ایران این حمله را مهار کرده است.

روز شنبه ۳۱ اکتبر (۸ آبان)، غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند‌ غیرعامل ایران، در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور گفت: «هنوز نتوانسته‌ایم تحلیل عملی از وضعیت داشته باشیم اما به گمان من، تحلیل‌های نظری نشان می‌دهد این حمله را «رژیم صهیونیستی»، آمریکایی‌ها و عمالشان ترتیب داده‌اند.»

هیچ‌یک از دو کشور مدرکی دال بر اینکه دیگری در این حمله‌ها دست داشته است ارائه نداده‌اند. اما این حمله‌ها در گیرودار افزایش تنش‌ها میان این دو رقیب در خاورمیانه رخ داده است، در حالی‌ که ایران مشغول توسعه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود است و دو کشور در سوریه و لبنان روبه‌روی یکدیگر ایستاده‌اند. کار این نزاع به خطوط کشتی‌رانی تجاری خاورمیانه نیز کشیده شده است و طبق ادعاها، هر دو طرف به کشتی‌های یکدیگر حمله کرده‌اند. روز چهارشنبه ۳ نوامبر (۱۲ آبان) ایران مدعی شد نیروهای ایالات‌ متحده قصد داشته‌اند یکی از نفتکش‌‌های این کشور را در دریای سرخ توقیف کنند. ایران گفت این حرکت را خنثی کرده است ولی از ارائه جزییات بیشتر خودداری کرد.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در مصاحبه‌ با ساندی تایمز که اوایل هفته جاری منتشر شد، گفت: «ما با ایران درگیر جنگ سردیم. در ۳۰ سال اخیر، ایران کوشیده است در نقاط گوناگون اطراف ما مستقر شود تا تمرکز ما را بر هم بزند. ما نیز با تمام قوا و با همه نوآوری، فناوری و توان اقتصادی که داریم می‌کوشیم با آن‌ها مقابله کنیم تا به نقطه‌ای برسیم که چند گام از ایران جلوتر باشیم.»

بر اساس گزارش رسانه‌های خبری اسرائیل، گروه هکری سایه سیاه که با دولت ایران مرتبط است، روز سه‌شنبه ۲ نوامبر (۱۱ آبان) اطلاعات حساس پرونده پزشکی ۲۹۰ هزار بیمار موسسه پزشکی ما‌چون مور را در اینترنت بارگذاری کرد. این اطلاعات شامل اطلاعات شخصی، نتایج آزمایش‌ها و زمان‌های مراجعه بیماران به پزشک است.

این اطلاعات در پی آن فاش شد که اسم، موقعیت مکانی و وضعیت ابتلای بیماران به ایدز از تارنمای دوست‌یابی اتراف نیز به بیرون درز کرد زیرا این شرکت از پرداخت یک‌ میلیون دلار (۷۳۰ هزار پوند) باج سر باز زده بود.

یورام هاکوهن، رئیس انجمن اینترنت اسرائیل، این حملات را محکوم کرد و گفت از جدی‌ترین حملات به حریم خصوصی بوده که اسرائیل تاکنون با آن مواجه شده است.

نشریه تایمز اسرائیل گزارش داد: «شهروندان اسرائیلی دچار تروریسم مجازی شده‌اند. این حملات تروریسم به معنای کامل آن است و اکنون باید تا حد امکان بر حداقل‌سازی خسارت‌ها و جلوگیری از انتشار اطلاعات تمرکز کرد.»

گروه سایه سیاه پیش‌‌تر در ماه دسامبر هم به زیرساخت اینترنت غیرنظامی اسرائیل حمله کرده بود. تازه‌ترین حمله این گروه گویا از طریق حمله به شرکت میزبانی خدمات اینترنتی سایبرسرو (CyberServe) اسرائیل انجام شده است و در جریان آن‌، یک دفتر خدمات مسافرتی، یک شرکت حمل‌ونقل عمومی و یک موزه کودکان هدف حمله قرار گرفته‌اند.

یوسی ملمن، تحلیلگر اسرائیلی، روز سه‌شنبه ۲ نوامبر (۱۱ آبان) در روزنامه هاآرتص هشدار داد حملات سایبری اسرائیل به زیرساخت‌های غیرنظامی ایران بازی کردن با آتش است و ایران به‌آسانی می‌تواند تلافی کند. او نوشت: «اسراییل نباید به آتش جنگ مجازی دامن بزند زیرا فقط باعث می‌شود افزایش حملات ادامه یابد.»

© The Independent