واکنش پنتاگون به ادعای تهران؛ «نادرست و ساختگی» است

سپاه پاسداران مدعی شده که نیروهای آمریکایی «قصد مصادره» محموله یک نفتکش حامل نفت ایران را داشتند، اما «ناکام مانده‌اند»

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا- Drew Angerer/ Getty Images via AFP

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا، ادعاهای جمهوری اسلامی ایران مبنی‌بر تلاش ناکام نیروهای آمریکایی برای مصادره محموله یک نفتکش حامل نفت ایران را «کاملا نادرست و غیرواقعی» و «ساختگی» دانست.

رسانه‌های ایران روز چهارشنبه، ۱۲ آبان‌ماه، به‌نقل از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گزارش دادند که نیروهای ارتش آمریکا یک نفتکش حامل نفت صادراتی ایران را در دریای عمان توقیف و محموله آن را به یک نفتکش دیگر منتقل کرده‌اند، اما نیروی دریایی سپاه پاسداران در عملیاتی نفتکش دوم را در اختیار گرفته و پس از رویارویی با نیروی دریایی آمریکا، آن را به‌سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کرده است. 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در نشست خبری روز چهارشنبه خود گفت: «من در جریان ادعاهای ایران قرار گرفته‌ام؛ آن‌ها کاملا نادرست و غیرواقعی‌اند.» او تاکید کرد در ماجرای مورد اشاره جمهوری اسلامی که در روز ۲۴ اکتبر (دوم آبان‌ماه) رخ داده است، نیروی دریایی ایالات متحده به‌‌دنبال تصاحب چیزی نبوده و فقط نیروهای ایرانی را زیر نظر داشته‌ است. 

به گفته کربی، نیروهای ایرانی در آن ماجرا، یک کشتی تجاری را «به‌طور غیرقانونی» در آب‌های بین‌المللی دریای عمان توقیف کردند و ناوگان پنجم ایالات متحده به دو کشتی و هواگردهای خود دستور نظارت از نزدیک بر موقعیت را داده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اقدام‌های ایران شامل پیاده‌کردن غیرقانونی نیرو بر عرشه یک کشتی تجاری و توقیف آن را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» و «تضعیف‌کننده جریان آزاد تجارت» دانست و افزود که نیروهای ایالات متحده «کاملا مطابق با قانون بین‌المللی» عمل کرده و به‌هیچ‌وجه به‌دنبال بازپس‌گیری کشتی یا درگیری نبوده‌اند و آنچه که ایران می‌گوید، یک ادعای «ساختگی» است.

سخنگوی پنتاگون همچنین ادعای انتقال محموله نفتکش حامل نفت صادراتی ایران به نفتکش دیگر را «مسخره» و «کاملا غیرواقعی» دانست و تاکید کرد تنها توقیف و مصادره‌ای که در این ماجرا رخ داد، کار نیروهای ایرانی بود. 

کربی در این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درمورد ملیت نفتکش توقیف‌شده به‌دست نیروهای ایرانی، اعلام کرد که اجازه صحبت در این زمینه را ندارد و باید از کشور خواسته شود تا در آن زمینه صحبت کند. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس پیش از این در گزارشی از قول دو مقام آمریکایی نوشته بود که ایران ماه گذشته میلادی یک نفتکش با پرچم «ویتنام» را در دریای عمان توقیف کرده و همچنان آن را در نزدیکی بندرعباس نگه داشته است. یکی از آن‌ها گفته بود نیروهای سپاه پاسداران روز ۲۴ اکتبر کنترل آن نفتکش را با زور اسلحه در اختیار گرفتند، درحالی‌که ارتش ایالات متحده درحال رصد ماجرا بودند و درپی هدایت کشتی به آب‌های سرزمینی ایران، درنهایت بدون هیچ افدامی، صحنه را ترک کردند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در نشست خبری خود حضور نیروی دریایی ایالات متحده در منطقه خاورمیانه را عاملی بازدارنده و در راستای حمایت از کشتیرانی و تجارت آزاد دانست، اما افزود که آن‌ها «نمی‌تواند از همه اقدام‌های ایران و به‌ویژه سپاه پاسداران جلوگیری کنند».