اسرائیل برای مقابله با ایران بالن هوا می‌کند

«شبنم آسمان» به‌زودی در آسمان‌های شمال اسرائیل به پرواز درمی‌آید

اسرائیل در تدارک به هوا فرستادن یک بالن عظیم است که به سامانه پیشرفته شناسایی موشک و هواپیما مچهز است، و قرار است در آسمان شمال این کشور پرواز کند. وزارت کشور اسرائیل اعلام کرد این سامانه راداربنیان به‌زودی اجرایی می‌شود، گرچه تاریخ دقیقش را معلوم نکرده است. این بخشی از تلاش عمومی نیروی هوایی اسرائیل برای بهبود پدافند هوایی به‌خصوص در شمال این کشور است، جایی که اسرائیل با سوریه و لبنان مرز دارد و نگران حمله پهپادها و موشک‌های کروز ایرانی در همکاری با متحدانش در منطقه، به‌خصوص حزب‌الله لبنان، است.

بنا بر اعلام وزارت دفاع اسرائیل، این سامانه جدید «شبنمِ آسمان» نام دارد و قرار است در ارتفاع بالا پرواز کند تا بتواند جلوی موشک‌های دوربرد، موشک‌های کروز، و پهپادها را بگیرد.

اسرائیل در حال حاضر نیز طیف وسیعی از سامانه‌های پدافندی مقابله با تهدیدهای هوایی دارد، اما این هوا-ایستِ (Aerostat) جدید قرار است مکمل ظرفیت‌های موجود باشد و دفاع از اسرائیل در ارتفاع‌های بالا را آغاز کند.

«شرکت صنایع هوا و فضای اسرائیل» که مهم‌ترین شرکت اسرائیلی در این عرصه است، طراح اصلی این ابداع نظامی جدید است. بوآز لوی، مدیرعامل این شرکت دولتی، گفت: «سامانه حسگر مرتفع به ما مزیت چشمگیر فنی و عملیاتی‌ می‌دهد تا تهدیدها را فوری و به‌دقت تشخیص دهیم. این فناوری قابل اتکا بودن تصاویر پایش هوایی را افزایش می‌دهد و کارآمدی در مقابل گستره‌ای از هدف‌ها را بالا می‌برد.»

هوا-ایستِ «شبنم آسمان» بزرگ‌ترین نمونه در نوع خود در جهان است، و پس از چند سال همکاری سازمان پدافند موشکی اسرائیل با نهاد مشابه در آمریکا، حالا به بهره‌برداری رسیده است. در چند ماه گذشته، این سامانه آخرین آزمایش‌ها را انجام داد تا آماده پرواز بر فراز شمال اسرائیل شود.

موشه پاتل، مدیر سازمان پدافند موشکی اسرائیل، گفت: «در چند ماه گذشته، چند پرواز آزمایشی داشتیم و قابلیت‌های چشمگیر پدافند موشکی چندلایه‌ای اسرائیل را نشان دادیم- از جمله در مقابله با موشک‌های کروز.»

موشک‌های کروز، موشک‌های هدفمندی‌اند که علیه هدف‌های روی زمین استفاده می‌شوند. ایران و اسرائیل، همراه با کشورهایی همچون آمریکا، چین، روسیه، بریتانیا، هند، پاکستان، و دو کره شمالی و جنوبی از جمله کشورهایی‌اند که موشک‌های کروز دوربرد با قابلیت‌های زیاد فراهم کرده‌اند. موشک‌های کروز هویزه، مشکات، و سومار ایران به ترتیب ۱۳۵۰، ۲۰۰۰، و ۳۰۰۰ کیلومتر برد دارند. برد موشک‌های کروز کلاس «کالیبر» روسیه به ۴۵۰۰ کیلومتر هم می‌رسد.

آمیکام نورکین، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل، با تحسین سامانه جدید کشورش گفت: «شبنم آسمان به ما امکان می‌دهد که تصویر پایش هوایی دقیق‌تر و وسیع‌تری داشته باشیم.»

آقای نورکین تاکید کرد: «نیروی هوایی اسرائیل سامانه‌های پدافندی و آفندی برای دفاع از دولت اسرائیل و حق حاکمیت آن در اختیار دارد.»

دریاسالار جان هیل، مدیر آژانس پدافند موشکی آمریکا، گفت که «شبنم آسمان» تلاشی است برای «حفظ برتری نظامی اسرائیل». آمریکا طبق قوانین داخلی خود موظف است برتری نظامی اسرائیل بر سایر کشورهای منطقه را تضمین کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«آژانس پدافند موشکی» که ۱۹ سال پیش آغاز به کار کرد، بخشی از وزارت دفاع آمریکا است که وظیفه آن ساختن سامانه‌های راهبردی دفاعی در مقابله با موشک‌های بالستیک است. کارشناسان پدافند موشکی در آمریکا، ایران و کره شمالی و سوریه را سه خطر اصلی می‌دانند که آن کشور با توان‌های موشکی آن‌ها مقابله می‌کند. حکومت بشار اسد در سوریه نیز البته بیشتر قابلیت‌های موشکی خود را از تهران و پیونگ‌یانگ تهیه می‌کند.

از جمله نگرانی‌های ارتش اسرائیل این است که پهپادها و موشک‌های کروز ساخته یا طراحی شده به وسیله ایران در سال‌های پیش رو در سراسر خاورمیانه مورد استفاده قرار بگیرند و بسیار بیشتر از راکت‌هایی که تا کنون در اختیار گروه‌هایی همچون حماس، جهاد اسلامی، و حزب‌الله بوده، آن کشور را تهدید کنند. در همین راستا است که ارتش اسرائیل قصد دارد در دو سال آینده حریم هوایی شمال اسرائیل را به طور کامل پوشش دهد و در نهایت این پوشش دفاعی دائم را به سراسر آسمان آن کشور تعمیم دهد.

سران ارتش اسرائیل در سال‌های گذشته بارها به این اشاره کردند که ایران پهپادهایی با ظرفیت‌های بالا در خاک لبنان، سوریه، و سایر کشورها کار گذاشته که با هدف حمله به اسرائیل طراحی و ساخته شد‌ه‌اند.

حزب‌الله و حماس نیز مشغول سرمایه‌گذاری‌های گسترده برای ساخت پهپادهایی هستند که می‌توانند در حمله علیه اسرائیل به کار روند. مقام‌های ایران در سال‌های گذشته چند بار قصد انجام حمله‌های کوچک به اسرائیل از خاک سوریه داشته‌اند که عموما ناکام مانده‌اند.

فناوری «شبنم آسمان» بر پایه هوا-ایستی قرار دارد که شرکت آمریکایی «تی کام» ساخته است. واحد مشابهی نیز پیش از این در نزدیکی تجهیزات هسته‌ای اسرائیل در جنوب این کشور راه‌اندازی شده است.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائيل، در واکنش به این خبر، به شرکت‌ها و نهادهای موجود تبریک گفت و اعلام کرد که آن‌ها به «پیشرفت فناوری دیگری رسیده‌اند که پاسداشت از آسمان اسرائیل و شهروندان اسرائیل را تقویت می‌کند».

از دیگر سامانه‌های متعدد اسرائیل برای دفاع در مقابل موشک‌های مهاجم می‌توان به گنبد آهنین و تیرکمان داوود (که نام قبلی‌اش چوب‌دستی جادویی بود) اشاره کرد، که مخصوص هدف‌های میان‌برد هستند. «تیر ۳» نیز سامانه دیگری است که مخصوص هدف‌های دوربرد است.

در ماه ژوئن بود که دستگاه دفاعی اسرائیل برای اولین بار یک سامانه لیزری هوابرد را امتحان کرد که موفق شد چند پهپاد را نابود کند. در دسامبر گذشته نیز وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد که برای اولین بار با پرتابگرهایی که انحصارا دریابُرد هستند، آزمایش‌های موفق ضدموشکی در سطح وسیع انجام داده است.