کمک جمهوری اسلامی ایران به طالبان در زمینه رسانه و صنعت گردشگری

بهادر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، روز سه‌شنبه با ملا خیراالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان، دیدار کرد

بهادر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، دیروز سه‌شنبه با ملا خیراالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان، دیدار کرد. خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، نوشت که سفیر جمهوری اسلامی ایران بر امضای تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه‌های گوناگون میان ایران و دولت طالبان تاکید کرده است. براساس این گزارش، امینیان گفته است که جمهوری اسلامی ایران آماده است در زمینه‌های رسانه‌ای، از جمله در حوزه رادیو، تلویزیون، و خبرگزاری‌ها، به دانشگاه‌های افغانستان بورسیه بدهد. همچنین، جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند است که در عرصه صنعت گردشگری، احیای میراث‌های فرهنگی، و حفاظت از آثار باستانی با افغانستان همکاری کند.

خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان نیز خواهان توسعه روابط و همکاری میان دولت طالبان و جمهوری اسلامی ایران شد و از همکاری‌های آن کشور با افغانستان سپاسگزاری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیر جمهوری اسلامی ایران در حالی وعده همکاری در عرصه رسانه و اعطای بورسیه به دانشجویان افغانستان را برای تحصیل در رشته خبرنگاری در ایران داده است که ایران از بسته‌ترین کشورها در عرصه آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها است. در بیست سال گذشته، و با رشد رسانه‌ها در افغانستان، هیچ‌گونه همکاری دولت‌های افغانستان و جمهوری اسلامی ایران در عرصه کار رسانه‌ای وجود نداشته است، چون دولت‌های افغانستان مدعی پاسداری و حمایت از آزادی رسانه‌ها بودند، در حالی که حکومت ایران همواره یکی از نقض‌کنندگان آزادی رسانه‌ها بوده است. اکنون که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، بسیاری از رسانه‌های آزاد از فعالیت بازمانده و خبرنگاران نیز با سانسور شدید مواجه‌اند، حکومت ایران علاقه‌مند به همکاری با افغانستان در عرصه رسانه شده است. ظاهراً رفتارهای مشابه طالبان و حکومت اسلامی ایران در سرکوب رسانه‌ها، به شکل‌گیری تعامل و همکاری بیشتر میان دو طرف منجر شده است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، هیئت‌های متعددی از ایران به افغانستان سفر کردند و برای گسترش همکاری و تعامل با دولت طالبان کوشیدند. یعقوب علی نظری، استاندار خراسان رضوی، روز دوشنبه اول نوامبر (۱۰ آبان)، با هیئتی به هرات سفر کرد و با مولوی اسلام‌جار، استاندار جدید استان هرات دیدار کرد. خبرگزاری ایرنا گزارش داده است که هدف از سفر استاندار خراسان رضوی به هرات، پیگیری توافق‌های شانزده ماده‌ای میان استاندار سابق خراسان رضوی و مقام‌های طالبان بوده است. استاندار خراسان رضوی به ایرنا گفته است که در جریان سفرش به هرات، هیئت‌هایی از طالبان و ایران موظف شدند تا در مورد موضوع‌های توافق شده کار کنند و وعده‌های دو طرف را به منظور اجرایی شدن آن‌ها پیگیری کنند.

جمهوری اسلامی ایران هرچند هنوز دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما از جمله کشورهایی است که بیشترین تعامل و همکاری را با طالبان دارد.

بیشتر از جهان